Nem jön a Hyundai

Miközben a gazdasági miniszter mostanság személyesen konferálja be a hazánkba érkező befektetéseket, a Hyundai-csoport óriásberuházását a jelek szerint végleg elveszítettük: a cég a napokban köt megállapodást a Cseh Köztársasággal. Bár a döntés régóta valószínűsíthető, sokan még az utóbbi hetekben is úgy látták: a gyár „letelepítésére” Magyarországnak is jó esélye van.

Kiss Roland
2006. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajtóhírek szerint a jövő hét elején születik meg az a nyilatkozat, amelyben a Hyundai végleg elkötelezi magát amellett, hogy Csehországba telepíti az egymilliárd eurósra tervezett legújabb beruházását. A dél-koreai vállalat 2008-tól évi 300 000 gépkocsit gyártana az ország északkeleti részén fekvő Nosovicében felépítendő gyárban. A helyszín kiválasztása nem véletlen: a térségben a munkanélküliség megközelíti a 15 százalékot, amin sokat enyhítene az ily módon létrejövő több ezer munkahely. A nagyberuházás jótékony hatása országos szinten is érvényesülne, becslések szerint több mint egy százalékkal emeli majd meg az ország gazdasági növekedését. Mindezek fejében a Hyundai – a legutóbbi tárgyalások alapján – másfél milliárd cseh koronás (közel 13,5 milliárd forintos) állami támogatásban részesül.
Csehország és Szlovákia az utóbbi években igen népszerűvé vált az autógyárak körében. A Volkswagen mindkét országban jelen van, a Toyota, Peugeot, Citroën trió 2004-ben szintén morva földön hívott életre egy közös üzemet. A Peugeot külön gyárat is épít északi szomszédunknál, a Hyundai térségbeli aktivitásáról pedig a cseh beruházás mellett egy szlovákiai gyárépítés is tanúskodik. Az is igaz, hogy a dél-koreai beruházás esetében a jelenlegi helyszín legalább a második változat: a cég először ezt az üzemet is Szlovákiába kívánta telepíteni, ugyanakkor az előkészítés során Magyarország is szóba került.
Bár Gerry Dorizas, a Hyundai európai alelnöke a genfi autóvásáron a Reuters kérdésére jelezte, a cseh helyszín véglegesnek tekinthető, több magyar orgánum még az utóbbi hetekben is reménykedett hazánk „győzelmében”. Erre okot adhatott, hogy szakértők szerint az állami támogatások mértéke igen sokat nyom a latban. Úgy tűnik azonban, hogy az autógyártó nem követi a szintén dél-koreai Hankook példáját, amely a közel 16 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatás fejében Szlovákia helyett végül hazánkat választotta. Jóllehet északi szomszédunknál jelenleg is komoly viták folynak a Hyundai tulajdonában lévő Kia beruházásának állami támogatása körül, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) már korábban jelezte: nem tervezi a mostani projekt átcsábítását. A csehországi üzemépítés hírére a GKM egyelőre nem reagált, annak részletei pedig vélhetőleg csak a szerződés aláírását követően látnak napvilágot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.