Sajtóhírek szerint a jövő hét elején születik meg az a nyilatkozat, amelyben a Hyundai végleg elkötelezi magát amellett, hogy Csehországba telepíti az egymilliárd eurósra tervezett legújabb beruházását. A dél-koreai vállalat 2008-tól évi 300 000 gépkocsit gyártana az ország északkeleti részén fekvő Nosovicében felépítendő gyárban. A helyszín kiválasztása nem véletlen: a térségben a munkanélküliség megközelíti a 15 százalékot, amin sokat enyhítene az ily módon létrejövő több ezer munkahely. A nagyberuházás jótékony hatása országos szinten is érvényesülne, becslések szerint több mint egy százalékkal emeli majd meg az ország gazdasági növekedését. Mindezek fejében a Hyundai – a legutóbbi tárgyalások alapján – másfél milliárd cseh koronás (közel 13,5 milliárd forintos) állami támogatásban részesül.
Csehország és Szlovákia az utóbbi években igen népszerűvé vált az autógyárak körében. A Volkswagen mindkét országban jelen van, a Toyota, Peugeot, Citroën trió 2004-ben szintén morva földön hívott életre egy közös üzemet. A Peugeot külön gyárat is épít északi szomszédunknál, a Hyundai térségbeli aktivitásáról pedig a cseh beruházás mellett egy szlovákiai gyárépítés is tanúskodik. Az is igaz, hogy a dél-koreai beruházás esetében a jelenlegi helyszín legalább a második változat: a cég először ezt az üzemet is Szlovákiába kívánta telepíteni, ugyanakkor az előkészítés során Magyarország is szóba került.
Bár Gerry Dorizas, a Hyundai európai alelnöke a genfi autóvásáron a Reuters kérdésére jelezte, a cseh helyszín véglegesnek tekinthető, több magyar orgánum még az utóbbi hetekben is reménykedett hazánk „győzelmében”. Erre okot adhatott, hogy szakértők szerint az állami támogatások mértéke igen sokat nyom a latban. Úgy tűnik azonban, hogy az autógyártó nem követi a szintén dél-koreai Hankook példáját, amely a közel 16 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatás fejében Szlovákia helyett végül hazánkat választotta. Jóllehet északi szomszédunknál jelenleg is komoly viták folynak a Hyundai tulajdonában lévő Kia beruházásának állami támogatása körül, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) már korábban jelezte: nem tervezi a mostani projekt átcsábítását. A csehországi üzemépítés hírére a GKM egyelőre nem reagált, annak részletei pedig vélhetőleg csak a szerződés aláírását követően látnak napvilágot.

A klímák után a hűtőket is betiltaná az EU