Szigorítás vár azokra, akik most kapják meg a jogosítványt

Az Európai Parlament elfogadta a vezetői engedélyek reformját, amely a közúti közlekedés biztonságát hivatott növelni. A jogosítvány megszerzése után a kezdő sofőröknek mostantól szigorúbb feltételekhez kell igazodniuk, beleértve a próbaidőt, az alacsonyabb alkoholtűrési határokat és a felkészítést a kiemelt figyelmet igénylő közlekedési helyzetekre is.

2025. 05. 03. 8:13
Szigorítás jön a friss jogosítványosokra: próbaidő, alacsonyabb alkohollimit és új vizsgakövetelmények lépnek életbe az EU-ban.
Szigorítás jön a friss jogosítványosokra: próbaidő, alacsonyabb alkohollimit és új vizsgakövetelmények lépnek életbe az EU-ban. Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az uniós döntéshozók átfogó reformcsomagot hagytak jóvá a jogosítvány szabályozására vonatkozóan, amely a következő években lép hatályba az egyes tagállamokban. A változtatások célja, hogy javuljon a közlekedésbiztonság és orvosolják a hivatásos gépjárművezetők hiányát az Európai Unióban. Az egyik legjelentősebb változás, hogy 18 éves kortól lehetőség nyílik teherautó-vezetői engedély megszerzésére – ehhez azonban szigorú feltételeknek kell megfelelni, például el kell végezni a szükséges szakmai képzést is.

Új EU-s jogosítványreform: szigorúbb feltételek a kezdőknek, digitális jogosítvány, kísérővel vezetés és orvosi önellenőrzés jön.
Új EU-s jogosítványreform: szigorúbb feltételek a kezdőknek, digitális jogosítvány, kísérővel vezetés és orvosi önellenőrzés jön. Fotó: AFP

 

A kezdőknek szigorodik a jogosítvány utáni időszak

A reformcsomag egyik kiemelt eleme, hogy a frissen jogosítványt szerzett vezetők két évig tartó próbaidőn esnek át. Ezen időszak alatt a közlekedési szabályok szigorúbb változata érvényes rájuk, például alacsonyabb alkoholos befolyásoltsági határérték és súlyosabb büntetések az agresszív vagy veszélyes vezetésért.

A döntéshozók a közlekedésbiztonság növelése érdekében nagyobb hangsúlyt fektetnek a veszélyekre felkészítésre is: a jövőbeni vezetési vizsgák kiterjednek a gyalogosokra, a kerékpárosokra és a rolleresekre leselkedő kockázatok felismerésére, a vakfoltok kezelésére, a vezetéstámogató rendszerek használatára, valamint a rossz időjárási körülmények közötti biztonságos közlekedésre. A vizsgázóknak a mobiltelefon használatának kockázatával is tisztában kell lenniük.

A 17 éveseknek pedig lehetővé válik, hogy kísérő jelenlétében, gyakorlott sofőr mellett tapasztalatot szerezzenek a kamionvezetés terén. Az úgynevezett „kísért vezetés” rendszer célja, hogy az érdeklődő fiatalok még a hivatalos jogosítvány megszerzése előtt megismerkedhessenek a hivatásos sofőri hivatással.

A kísért vezetés révén 17 éves koruktól gyakorlatot szerezhetnek, amely áthidalja az iskolai oktatás és a valós tapasztalat közötti szakadékot

hangsúlyozta Raluca Marian, az International Road Transport Union uniós érdekképviseleti igazgatója.

 

Digitális jogosítvány és új egészségügyi rendszer jön

A reform nemcsak a kezdő vezetőkre vonatkozik: megújul az adminisztráció is. Az új irányelv szerint 2028-tól az EU egész területén egységes digitális jogosítványt vezetnek be, amelyet a digitális pénztárcában lehet tárolni. A digitális változat már jelen van Dániában, Spanyolországban és Németországban, de mostantól egységes formátumot alakítanak ki. 

Ennek ellenére a tagállamok továbbra is biztosítják a fizikai jogosítvány lehetőségét azoknak, akik olyan országokba utaznak, ahol a digitális rendszer nem elérhető.

A jogosítvány kiadásához és megújításához kapcsolódó egészségügyi ellenőrzésekre is új elvek vonatkoznak majd. A tagállamoknak lehetőségük van dönteni arról, hogy kötelező orvosi vizsgálathoz kötik-e a jogosultságot vagy elegendőnek tartják az önbevalláson alapuló alkalmassági nyilatkozatot. Bár nem született kötelező érvényű uniós szabály, a reform ösztönzi az egészségügyi alkalmasság egységesebb és átláthatóbb ellenőrzését.

Egyes országok továbbra is kötelező egészségügyi vizsgálatokat fognak alkalmazni, míg mások elegendőnek tartják az önértékelést. Nem lesz új, egységes uniós szabály, de az irányelvben szerepel az ösztönzés erre

– mondta Gerardo Fortuna, a Euronews tudósítója.

 

A cél a biztonságosabb közlekedés és a sofőrhiány enyhítése

A módosítások mögött kettős cél húzódik: a közlekedésbiztonság fokozása és a teherautó-sofőrök számának növelése. Az EU Vision Zero elnevezésű stratégiája értelmében 2030-ra felére kell csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma, 2050-re pedig a cél: zéró halálos áldozat az utakon.

Az Európai Parlament ma jelentős lépést tett annak érdekében, hogy eltűnjenek azok az akadályok, amelyek megakadályozzák a fiatal uniós állampolgárokat a hivatásos sofőri pálya választásában

– jelentette ki Raluca Marian. Hozzátette: a cél elsősorban a helyi fiatalok és nők bevonzása, de a helyi munkaerő mellett harmadik országbeli sofőrökre is szükség lesz.

 

Borítókép: Szigorítás jön a friss jogosítványosokra: próbaidő, alacsonyabb alkohollimit és új vizsgakövetelmények lépnek életbe az EU-ban (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.