A ráckevei szerb ortodox templom

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2006. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapestről félórányi autózással – vagy fél napig tartó HÉV-utazással – juthatunk el a Csepel-sziget déli végében lévő Ráckevére. A Soroksári-Duna-ág partján fekvő település olyan álmos hangulatú hely, mintha nem is nyolcezer lelkes város lenne a főváros szomszédságában, hanem kis falu egy isten háta mögötti vidéken. Pedig Ráckeve már a középkorban a térség legjelentősebb települése volt, a honfoglalástól fejedelmi, majd királyi birtok. Az is maradt egészen 1689-ig.
Oklevélben először 1212-ben bukkan fel az a Szent Ábrahám titulusú monostor, amely az Árpád-kori község névadója: 1303-ban „Abraamberke”, 1445-ben „Zenth Abram theleke” néven szerepel iratokban. Ez utóbbi már mezővárosi rangú település – oppidum – volt, és épp akkoriban zajlott le történetének legfontosabb eseménye, amely a következő fél évezredre megszabta a helység sorsát és jellegét. Az Oszmán Birodalom hódító hadjáratai a XV. század negyvenes éveiben elérték Magyarországot, a törökök betörtek az Al-Duna vidékére, Dél-Erdélybe. 1440-ben megszállták a Szerémséget, amelynek népe tömegével menekült északra. I. Ulászló a Duna menti Keve város szerb lakóit a Csepel-sziget déli, addig színmagyar részébe telepítette. A keveiek magukkal hozhatták a Zsigmond királytól kapott, szintén mezővárosi kiváltságaikat – amelyeket V. László és Hunyadi Mátyás megerősített –, sőt elhozták településük nevét is. A beköltözés után Kiskevinek átkeresztelt, első áttelepített magyarországi szerb helység egy 1524-ben kelt levélben már „oppido nostro Raaczkewy” formában tűnik fel. Amikor a török hódítás 1541-ben itt is utolérte a keveieket, szerencsésebben jártak őseiknél: a szultán elismerte a település kiváltságos státusát, és lakóit védelemben részesítette.
1440 után az ortodox keresztény szerbek egy ideig a magyarokkal közösen használták a Szent Ábrahám-kolostor templomát. Ez az egyház a későbbi háborúkban nyomtalanul elenyészett, azonban a szerbek számára királyi támogatással készült új, gótikus stílusú, pompás ráckevei templom ma is látható. Építése Hunyadi Mátyás uralkodása alatt, valamikor az 1470-es évtizedben kezdődött, és 1487-ben fejeződött be. Első lépésben az arányosan hoszszúkás, fél nyolcszöggel záródó szentélyben végződő hajó készült el, amelyet hatszakaszos, csúcsíves, bordás hálóboltozat borít. A szűkület nélküli, egyterű épület jellegzetes Mátyás kori alkotás: ugyanebben az időben féltucatnyi hasonló épült e típusból főként az Alföldön – Szegeden, Jászberényben, Nyírbátorban kettő is –, többnyire a ferences szerzetesek számára és vélhetőleg a rend építőműhelyének közreműködésével. A második periódusban toldották a hajó déli oldalához a Keresztelő Szent Jánosnak, illetve Szent Kozmának és Damjánnak szentelt kápolnákat. Boltozásuk 1510-re fejeződött be, és már ekkor kész volt a különálló harangtorony első emelete – de csak Mária Terézia uralkodása idejében, 1758-ban tudták befejezni.
A belső teret az ortodox liturgiának megfelelő módon három szakaszra osztották: a nyugati főbejárattól kezdődő előcsarnok, a pronaosz a nők számára, a harántfallal elválasztott középtér – a naosz – a férfiak számára szolgál. A szentélyt a gyülekezeti tértől a teljes falmagasságban álló ikonosztáz rekeszti el. Ezt faragott, festett, aranyozott képek borítják, a közepén nyíló átjárón lehet átjutni a keleti szentélybe, itt található a püspöki trónus. A ráckevei templom nevezetes falfestményeinek érdekessége, hogy bár – roppant archaikus jellegük miatt – középkorinak tűnnek, csak jóval később, 1765 és 1771 között keletkeztek. Igaz, konzervatív bizánci stílusban, régi keleti minták alapján.
A templom átvészelte a török hódoltságot. 1578-ban egy császári diplomata janicsárok kíséretében szemlélte meg a „rácz templom” különleges belső berendezését. 1581-ben Skaricza Máté református lelkész verses formában vetette papírra „Kevi város Szép Históriáját”, amely a település korábbi történetéről is szolgál adatokkal. 1657-ben tűzvész pusztított a városban, majd – 1684-től öt éven át – német és lengyel zsoldosok garázdálkodása tette tönkre Ráckevét. A hosszúra nyúlt vészkorszaknak az vetett véget, hogy Savoyai Jenő herceg 1689-ben egy összegben megváltotta a bécsi udvartól az egész Csepel-sziget birtokát, és Ráckevét tette meg uradalma központjául. A betelepítések során a város háromnemzetiségűvé és -vallásúvá lett: a németek a katolikus, a magyarok a református hiten maradtak, a szerbek az ortodoxiát követték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.