A pedagógusszakma tisztes helytállása

Olvasónktól
2006. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 70-es, 80-as évek szele csapott meg, amikor május 26-i levelezési rovatukban Mayer József kioktató hangvételű válaszreakcióit olvastam Ritter Betty A közoktatás hanyatló színvonala című, korábban megjelenő írására. A középiskolai tanárnő mondanivalójában az OKI vezetője nehezményezi a kritikát, mivel az súlytalan, hiszen nem képes egyidejűleg új javaslatokat megfogalmazni. A pedagógusokat „kiegyenlítettebb (ön)értékelésre” szólítja fel, s ettől majd – szerinte – emelkedni fog a pedagógusszakma presztízse.
A tanárnő írásait már ismerem a Mester és Tanítvány című pedagógiai folyóiratból, amiknek alapján számomra az derült ki, hogy tanári munkájában képes az önértékelésre és az önkritikára is. Ezzel szemben Mayer József állításait – nem kis szerénységre valló megnyilvánulással – az önmaga által írt vagy szerkesztett művekkel bizonyítja. Ritter Betty írásában olyan problémákat vet föl, amik bizony leggyakrabban nem a pedagógus egyéni döntésein múlnak: mint például az érettségi követelmények, a tananyag kérdései, a tanári túlterhelés. Az osztályösszevonásokról, az óraszámemelésekről nem szólt Mayer József, aki szerint a tanárok jelenleg egyáltalán nincsenek túlterhelve a 20-40 évvel ezelőtti állapotokhoz képest.
Közel 35 évet töltöttem a pedagógus pályán, és nem bánom, ha meglátásaim nem egyeznek meg Mayer Józsefével. A mindenkori oktatásirányítás igenis felel az oktatás-nevelés színvonaláért, mivel a pedagógusoktól kimondva vagy kimondatlanul a döntései, irányelvei végrehajtását, megvalósítását követeli meg. Inkább az a csoda, hogy az oktatásirányítás jelenlegi, botrányos színvonala mellett még van tanítás, s nem dőlt romba minden. Jöjjön néhány fontosabb, a pedagógusok véleményét figyelmen kívül hagyó döntés, ami szakmánk kiszolgáltatottságát, eszköztelenségét a végletekig fokozta, szakmai kompetenciájukat semmibe vette, szinte nevetségessé tette, megvetette. Az osztályozás, az osztályismétlés eltörlése az alsó tagozatban. Ezt már a „bukásmentes iskola” jelszavával egyszer kipróbálták a 70-es évek végén, nem vált be. A házifeladat-adás korlátozása. Ez is ismerős az adott időszakból. A szülők, a tanulók jogainak túlhangsúlyozása a pedagógussal szemben. Ennek a fenyegetőző, szívesen feljelentgető szülők bizonyára nagyon örültek a magatartási és tanulmányi követelményeket is támasztó tanárokon hahotázva. A drogliberalizáció elfogadtatására tett törekvések, a tanár titoktartási kötelezettségei a szülővel szemben. (Ezt nem minősítem.) A nemzeti kultúra elsorvasztása, a tananyag elsilányítása, a követelmények önkényes megnyirbálása az egyetemes és nemzeti értékek rovására. Körzetesítés, a kisiskolák fölszámolása. Ezzel is a 70-es évek végén próbálkoztak. Érettségibotrányok. A továbbképzési rendszer leépítése. Több tízezres továbbképzési díjak megfizetésére képtelenek a pedagógusok. Forrásmegvonások az oktatás-nevelés minden szintjén, az óvodáktól a felsőoktatásig. Az egyházi intézmények hátrányos megkülönböztetése, burkolt ellehetetlenítése.
Ám mindezek mellett Mayer József értelmezése szerint a legfőbb hiba a pedagógusok hiányos önkritikájának és új javaslatainak a szűkössége. Szerencsére a kép azért nem ilyen egyoldalú. Az elhivatott, munkájukat a csapnivaló oktatásirányítás ellenére is kimagaslóan végző tanárok, tanítók még elég sokan vannak. Többen közülük átvészeltek már hasonló időszakokat. Talán véleményük, javaslataik is vannak, de ez senkit sem érdekel a döntéshozók körében. Lehet olvasni sok érdekes véleményt, javaslatot, például az egészségnevelésről is, ami – a minisztériumi kommunikációval ellentétben – nem csak az iskolai büfék kínálatáról szól.

Horváth Gabriella
tanár, Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.