Dobozos víz

Konkoly Edit
2006. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Műanyag flakonnal a nagymamám harminc évvel ezelőtt találkozott először a háztartásában, és nem is tudott mit kezdeni vele – kezdi Szilágyi László, a Hulladék-munkaszövetség (Humusz) elnöke. – Addig a legtöbb használati tárgya egész életében kiszolgálta, például a tejesköcsög vagy az ételhordó, amelyben a mezőre vitték az ételt. A műanyag flakonok aztán sokszor a patak partján landoltak. Ma is hiába fizet gyakorlatilag mindenki valamelyik szolgáltatónak szemétdíjat, a reflexek megmaradtak, talán ezért lett ilyen szemetes ez az ország. A magyar ember csak a saját birtokával foglalkozik, nem úgy, mint a nyugat-európai. A skandináv országokban rend van, akárcsak Németországban, ahol még egy csikket, rágógumit sem dobnak el közterületen. Az, hogy szemetelünk vagy nem, a szemléletünkön múlik. A megelőzés a legfontosabb, és ha már mindent megtettünk, hogy ne is keletkezzen hulladék, csak attól kezdve lehet az újrahasznosítással foglalkozni, és ha már ez sem megy, akkor kell a szemetet biztonságosan ártalmatlanítani.
– Mit ért megelőzésen?
– Az életmód megváltoztatását. Az ugyanis, hogy mennyi hulladék keletkezik, attól függ, mit vásárolunk, és a tárgyainkat, csomagolásainkat meddig használjuk. Az viszont, hogy mit veszünk meg, már régen nem a szükségleteinken múlik, hanem azon, mit adnak el nekünk. A statisztikák azt mutatják, a reklámok jól működnek, hiszen szinte minden reklámozott terméket megveszünk.
– Egyre több reklám célozza meg a gyerekeket.
– Igen, mert bár nincs saját keresetük, mégis számottevő vásárlóerőt képviselnek, mert ügyes érdekérvényesítők. A szüleikre legalábbis nagy hatást gyakorolnak. A boltok úgy vannak berendezve, hogy miközben sorban állunk a pénztárban, körülöttünk édességhegyek magasodnak. A rendszerváltás óta megváltoztak a fogyasztói szokások. Az életszínvonal növekedik, de nem biztos, hogy az életminőség is. Egyre inkább eltűnnek a tartós használati cikkek, és tért hódít a gagyi. A tárgyak nagy többsége egyszer használatos, ha elromlik, eldobandó. Ma az ár nem az anyagot, a belefektetett munkát takarja, inkább a belefektetett marketinget és reklámot.
– Néhány éve egy német kisiskolás átlag havi kilencszáz reklámot „fogyasztott”. Ugyanez a felmérés azt is kimutatta, hogy a reklámnál a gyerekek csupán hét százaléka kapcsolt át más adóra, negyven százalékuk mint önálló műsort bámulta. Hogy állunk a magyar gyerekkel?
– Manapság több ezer reklámimpulzus ér naponta egy felnőttet, és egy gyereket sem sokkal kevesebb. A reklámok azért is veszélyesek, mert tönkretehetik a környezettudatos magatartásra oktató tanárok munkáját, hiszen sokszor egészen más társadalmi-erkölcsi értékrendet sugallnak, mint a pedagógusok. A reklámcégek olyan professzionálisan dolgoznak, hogy az információk még akkor is dolgoznak bennünk, ha átsiklik a tekintetünk a reklámok fölött. Olyan iszonyatos nagy zajban élünk az információk tekintetében is, hogy nem tudjuk feldolgozni őket.
– Ez lenne szorongásaink egyik oka?
– Könnyen lehet. Az biztos, hogy még nem alakult ki bennünk védekező mechanizmus a reklámokkal szemben. A reklám manipulálni próbál a saját módszereivel, noha bizonyos tekintetben fejlődött a kultúrája. A kilencvenes évek elején a Humusz még havonta ment a versenyhivatalhoz, a reklámetikai bizottsághoz vagy a fogyasztóvédelemhez, és nagyon sok pert megnyert. Ma a reklámszakma nagyjából tiszteletben tartja a határokat.
– El kell-e hinnünk, ha egy cég azt állítja a termékéről, hogy az öko vagy bio?
– Korábban védeni próbáltuk ezeket a fogalmakat, de rájöttünk, szinte lehetetlen. Hiába léteznek Magyarországon hivatalos minősítési rendszerek, amelyek meghatározzák, mi az öko vagy a bio. Valójában kevés termék érdemelte ki ezeket a jelzőket. Sajnos „zöldre festeni”, elhitetni a fogyasztóval, hogy figyelembe veszik az ökológia szempontjait, gyümölcsöző stratégia a vállatok részéről. Látunk azonban jó példákat is. Ha lassan is, de fejlődik a cégek környezeti és társadalmi felelősségvállalása.
– Gondolom, egy valódi ökocégnek nem mindegy, milyen csomagolóanyagot használ.
– Hagyományosan a csomagolásra azért volt szükség, mert meg kellett védeni az árut. A baj akkor kezdődött, amikor a csomagolás marketingeszköz lett. A külső adja el magát az árut. Fontos a forma, a szín, a felület, a márkanév, ugyanis a látvány fokozza a vásárlási ingereket, ráadásul a nagy szupermarketekben gyakorlatilag nincs eladó, a vásárló legtöbbször a csomagolás alapján választ. Visszaszorult a többször használatos csomagolóanyag, ma szinte csak a sörös- és a borosüvegeket váltják vissza. Ez nagy baj, mert lassan elfogynak azok a nyersanyagok, amelyekből a csomagolóanyagok készülnek. Előfordul, hogy a csomagolás értéke többszöröse a bele csomagolt áruénak. Például ha alumíniumdobozban árusítanak alpesi forrásvizet.
– Szerencsére egyre népszerűbb a szelektív hulladékgyűjtés.
– Igen, hiszen az iparnak fontos nyersanyaga lehet. Az emberek egyre inkább ezt tekintik megoldásnak a gondra, de szerintünk nem ez a legjobb. A papír újrahasznosítása jól működik Magyarországon, a többi hulladék esetében viszont nem olyan jó az összkép. A műanyag palackoknak Európában nem nagyon van feldolgozóiparuk. A fél világ PET-palackja a Távol-Keletre, főképp Kínába kerül, ahol műszálat húznak belőle. Pulóver, sál formájában kapjuk vissza őket, sokszor hamis márkajelzéssel. A használt üvegre Magyarországon alig van felvevőkapacitás, Csehországba szállítják. A kombinált dobozok egy részét Németországban dolgozzák fel, a német papírgyáraknak megéri, hogy szétválasszák a papírt az alumíniumtól és a műanyagtól, a mieinknek nem. Pedig csak a budaörsi gyár egymilliárd-hatszázezer darab kombinált dobozt gyárt évente, amit a térségben terít.
– Minden szeméttelep fogadja a veszélyes hulladékokat?
– Annak ellenére, hogy a háztartási hulladékok egy százaléka számít veszélyesnek, mégis problémát okoznak, például a használt fénycsövek, elemek, akkumulátorok, növényvédőszer- és festékcsomagolások, gumiabroncsok. Sajnos ezeket nagyon kevés helyen veszik át. Az önkormányzatok néha szerveznek veszélyeshulladék-gyűjtő napokat, de ritkán, mert nincs rá pénzük. Egy köbméter veszélyes hulladék ártalmatlanítása százezer–százötvenezer forintba kerül. Az lenne jó, ha Magyarországon is életbe lépne a teljes visszavételi kötelezettség. Ez azt jelenti, hogy ha valaki elemet ad el, kötelessége vissza is venni, és ártalmatlanítani az elhasználtat. Ez éppen csak elkezdődött, a nagy áruházak már visszaveszik az elektronikai hulladékokat.
– Hová kerülnek a háztartási szerves hulladékok?
– Egyelőre sajnos a kukába. Épp most szervezünk egy akciót Komposztálj! címmel. Az emberek fele kertes házban él, vagyis tudna komposztálni. A háztartási hulladék egyharmada ugyanis szerves anyag, amelyet ha a kukába dobunk, meleg nyári napokon bűzlik, miként a szeméttelepeken is. Elkezd rothadni, és metán keletkezik. A metán kedvezőtlenül befolyásolja a légköri folyamatokat, erősíti az üvegházhatást. A komposztáláshoz kapcsolódik egy másik projektünk, amely a differenciált szemétdíjról szól. A lényege, hogy aki szelektál és komposztál, az a hulladékának kétharmadát hasznosítja, vagyis miért kellene neki ugyanannyi díjat fizetnie, mint aki nem teszi ezt? A szolgáltatók nem igazán szeretnének arányos díjfizetést, fogyasztóvédelmi szempontból mégis meg kellene tenniük. Sok helyen alkotmányellenesen kommunális adó formájában szedik be a hulladékdíjat, és sok hibás helyi rendeletről tudunk. Tagja vagyok az Országos Környezetvédelmi Tanácsnak, ahol a fenti témát is napirendre vettük. Tavaly kidolgoztunk egy hulladékmegelőzési stratégiát, amelyet kormánykörökbe is eljuttattunk. Javasoltuk, hogy az ártalmatlanítás után díjat kelljen fizetni, és a most épülő hulladéklerakókat közvagyonná kellene nyilvánítani. A lerakó üzemeltetőjét érdekeltté kellene tenni abban, hogy minél kevesebb szemetet fogadjon, így nemcsak húsz évig működhetnének a lerakók, hanem akár harmincötig. Ezt csak úgy érhetjük el, ha továbbra is szelektíven gyűjtünk, ha komposztálunk, és a veszélyes hulladékokat külön ártalmatlanítjuk. Úgy gondolom, a differenciált szemétdíj a vásárlásra is hatással lesz, meggondolja majd a vásárló a boltok gondolái között, hogy ilyen csomagolású terméket vegyen vagy olyat.
– Az iskolákban is van lehetőség szelektív gyűjtésre?
– Sok iskolában példás módon működik a szelektív hulladékgyűjtés. Ahol iskolakert van, ott komposztálnak is. Gond azonban az ételmaradék sorsa. Régen el lehetett vinni a konyhás néni malacainak, az Európai Unió azonban ezt megszigorította. A Humusz évek óta nyomást gyakorolt a kormányra, hogy megreformálják a szennyező és egészségtelen iskolai büféket. Reméltük, hogy kormányrendelet születik, de csak egészségügyi miniszteri ajánlás lett belőle. Csupán azt sikerült elérni, hogy megjelentek a kínálatban a gyümölcsök és a péksütemények, kissé kiszorítva az E-számokkal terhelt élelmiszereket.
– Sok családban egyáltalán nem figyelnek a környezettudatos nevelésre. Tudja a gyerek a szüleit „nevelni”?
– Ez majdhogynem lehetetlen. Tizenöt éve van Magyarországon fogyasztói társadalom, ez alatt az idő alatt kevesen váltak tudatos fogyasztóvá. Sokan egyáltalán nem figyelnek sem önmagukra, sem a környezetükre, ami meglátszik egészségi állapotukon is. Reménykedjünk, talán rövidebb ideig tart ez a hedonista, önpusztító korszakunk, mint a nyugat-európaiaknál. Ők nagyrészt már túl vannak rajta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.