A koalíció főorvosa

2006. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Javában kúrálja az országot Molnár Lajos szabad demokrata egészségügyi miniszter, a koalíció főorvosa. Pápaszeme mögül hol a mentőszolgálatra, hol a patikusokra, hol a családorvosok jelentéstételi kötelezettségére veti tekintetét. Az most nem számít, hogy a szikét megfelelően alkalmazná-e. Magánügy ugyanis, hogy aki ránéz, azt kétely fogja el: nem reszketne-e a doktor úr keze adott esetben.
A miniszter nagyüzemileg operál. Aztán közleményekben magyarázza: csak hiszik, híresztelik, hogy a beteg meghalt, vagyis, hogy ő bármelyik ügyben melléfogott volna. A műtét fényesen sikerült. Félreértés tehát, hogy a mentőket nem kell megtizedelni. Meg kell tizedelni, már folyik is a leépítésük – a szállítást, a betegtaxizást külsős cégek végzik majd. Előbb-utóbb a benzinkutakhoz is eljut a fájdalomcsillapító a balliberális kormányok által színtiszta üzleti alapon építtetett autópályák mentén. Az adatvédelmi biztos pedig voltaképp úgy látja a dolgok lényegét a családorvosok adatszolgáltatási kötelezettségének ügyében, ahogy ő: nem pazarolhatjuk a köz pénzét.
Abban mindenki egyetért, a pénzt meg kell fogni. A rendszert ajánlatos mielőbb megreformálni. El kell érni, hogy csak az menjen orvoshoz, aki rászorul, s csak annyit fordítsanak a gyógyítására, betegségének megelőzésére, amennyi szükséges. Csupán társaság híján, unalomból senki se járjon a rendelőkbe, ne gátolja, hogy aki tényleg beteg, segítséghez jusson. Nem tűrhető sokáig, hogy szinte a fél ország rendszeresen utazik vidékről Pestre, Pestről egy másik városba, mert azt hallotta, hogy ott van egy neki való orvos, így hát vonatra száll, mert a vasút egy bizonyos koron túl ingyenes. Az utazgatók hada aztán letáboroz valamelyik klinika aulájában és a többórás várakozás alatt jól kibeszélgeti magát. A gyógyszerügynökök ténykedésének káros következményeiről, a drága szerek kipróbálásának kényszeréről most ne is beszéljünk.
Bőven volna mit megreformálni, ha lennének hozzá reformerek. De csak átfogóan, rendszerszerűen szabad cselekedni, s nem ad hoc módon, támadólag, ahogyan a tétova tekintetű miniszter teszi. Habár az ő észjárásában is van rendszer. Erről akkor győződhetünk meg, ha a látszólag a felszínt érintő intézkedéseit összességükben nézzük, s figyelembe vesszük a többi szabad demokrata miniszter ismert alkotmányos műhibáit. Ezek közül most csupán Magyar Bálint esetét említjük. Az SZDSZ-es miniszter gazdasági tanácsot akart ültetni az egyetemek, főiskolák önkormányzati testületeinek nyakára. Az üzleti érdeknek próbálta alárendelni a tudományos, a szellemi élet szabadságát. Majd amikor az Alkotmánybíróság az államfő fellépésére útját állta ennek, Sándor Klára szabad demokrata és Szabó Zoltán szocialista képviselők módosításként visszaíratták a törvénybe a megsemmisített paragrafust. Az alkotmánybírák nemrégiben másodszor is megakadályozták a jogsértő kísérletezést.
Az üzlet az üzlet – mondhatjuk erre. Nem szabad szemérmesnek lenni. A szabadságjogokat szabadelvűként is csak akkor szabad emlegetni, ha elősegítjük vele anyagi gyarapodásunkat. A tulajdon ugyanis most már nálunk is szent. Az Alkotmánybíróság éppen egy hete mondta azt, hogy több évvel a tulajdoni rendszer átalakítása után a magántulajdont szigorúbban kell védeni. A bírák úgy veszik, hogy a tulajdoni rendszer átalakítása véget ért. Pedig távolról sem. Szavaik így is figyelmet keltők: a tulajdon nem más, mint a személyes autonómia anyagi alapja. Erről van szó jelenleg is.
Nem vitatható: kényelmes lenne, ha a fájdalomcsillapítót és más hasonló szereket a benzinkutaknál is megvásárolhatnák az utazók. Senki sem gondolhatja azonban, hogy a patikaliberalizáció olyan égetően sürgős és elkerülhetetlen, hogy most mindjárt meg kellene valósítani. A miniszter és SZDSZ-es társai mégsem véletlenül tartják hónapok óta tűz alatt a gyógyszerészszakmát. Bizonyosan vannak, akik ezen a területen szeretnék megteremteni vagy megerősíteni személyes autonómiájuk anyagi alapjait. Befektetnének az üzletbe, ahogy a felsőoktatás vagyonának megforgatására, ingatlanaiknak kezelésére is akadtak volna jelentkezők.
A háziorvosok adatszolgáltatási kötelezettsége is csak látszólag csekélység. Nem kell ugyanis orvosnak lennünk ahhoz, hogy tudjuk, az orvosi titok nem az orvos titka, hanem a betegé. Csak az orvosnak kell megőriznie. Betegségem titkát a gyógyítóm mindaddig őrizni köteles, amíg fel nem mentem a titoktartás alól, vagy törvény elő nem írja, hogy meghatározott körrel közölheti a tényeket. A betegség ténye emiatt érzékeny, szenzitív adat, csakúgy, mint a párttagság, a politikai meggyőződés, a nemi, faji hovatartozás, identitás, vagy a büntetett előélet. Polgári társadalmakban legalábbis. A magánszféra sérthetetlensége parlamentáris demokráciákban pontosan olyan alapérték, mint az állam átláthatósága, s a tulajdon szentsége.
Emiatt kell törvény – és nem rendelet – ahhoz, hogy hozzájárulás híján a személyes adatok védelmét korlátozni lehessen. Ezért emelt szót az adatvédelmi biztos az ellen, hogy a háziorvosoknak rendeletben tegyék kötelezővé, névre szólóan jelentsék betegeikről: ki milyen kezelésben részesül, milyen gyógyszert kap. A kormányzat tévedése azonban több egyszerű formai bakinál ebben az ügyben: súlyos alkotmányos műhiba. Nem korrigálható azzal, hogy a rendelet paragrafusait beleírják valamelyik törvénybe, a parlamenti többség pedig rábólint. A törvény is csak akkor alkotmányos ugyanis, ha megfelel a szükségesség-arányosság tesztjének. Magyarán, ha van olyan érdek – a közpénz védelme ilyen lehet –, amely szükségessé teszi a jog korlátozását. Emellett pedig a jogok csorbítása nem okoz nagyobb sérelmet, mint amennyi előny származik belőle. Mindezt végiggondolva azt mondhatjuk: egyáltalán nem biztos, hogy a beteg nevét is közölnie kell az orvosnak az egészségbiztosítóval. Elegendő lehet az esetek számának, a betegségnek, a gyógymódnak, az orvosság nevének a megjelölése. A pénz útja így is követhető. A háziorvosi ellátás emellett távolról sem azonos a szakrendelőivel, vagy a kórházival. Egyes betegeknek gyógyszert sem írnak fel. Máskor teljes árú medicinát kap a páciens. Mi köze a biztosítónak a közpénz felhasználásával nem járó részletkérdésekhez, kivált névre szólóan?!
Ez ügyben alighanem futnia kell még egy-két kört Molnár doktornak, hogy eljusson az alkotmányos megoldásig. Már ha egyáltalán érdekli őt ez. Most ugyanis úgy néz ki, hidegen hagyja a dolog, másként nem közölte volna az orvosokkal, hogy a jogsértő rendeletet a törvény megalkotásáig is alkalmazniuk kell. Engem viszont bizonyosan érdekelne az a rengeteg titok, ami a háziorvosok adattárában felhalmozódik. Ha ugyanis a direkt és indirekt marketing fogalmát jól ismerő gyógyszergyár, gyógyszer-nagykereskedő, pénzügyi befektető, vagy a több-biztosítós rendszerben gondolkodó biztosítótársaság lennék, sejteném, bármit megtudhatnék a páratlan értékű adathalmazból. Valóságos kincsesbányára lelnék. Megismerhetném a magyar lakosság egészségi állapotát lakóhely, korcsoport és foglalkozás szerint. Értesülhetnék életmódjáról, szokásairól, hajlamairól, gyógyszerszedési preferenciáiról, még a vagyoni helyzetéről is. Az egészségügyi miniszter sajtóosztályának közleményéből persze tudnám, hogy az informatikai rendszer zárt, s az adatfeldolgozás folyamatába csak kevesen tekinthetnek bele. Ám bíznék abban, hogy a kevesek köre változni fog. Hiszen a biztosítás és felügyelete már most is átalakulóban van. Ezért is szeretném, ha az orvosok nem lennének olyan finnyásak, és jelentenének az alkotmánysértő rendelet alapján is…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.