Békeüzenet az iszlám világnak a Vatikánból

Egy hónappal a nagy vitát kiváltó regensburgi előadása után XVI. Benedek pápa közzétette saját egykori egyetemén elmondott beszédének végleges változatát. A finomított és jegyzetekkel ellátott változat azonban normális eljárás, nem jelenti, hogy a pápa valamit is visszavont volna annak tartalmából, vagy netán „utólag átírta” volna azt.

Érszegi Márk Aurél
2006. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joseph Ratzinger a II. Mánuel bizánci császártól vett inkriminált idézet felvezetéseként eredetileg úgy fogalmazott, hogy a császár „meglepően és elképesztően nyersen” teszi a kijelentést, miszerint Mohamed csak „rossz és embertelen dolgokat” hozott volna. A mostani, végleges változatban egy fél mondattal – „meglepően és elképesztően nyersen, számunkra elfogadhatatlanul nyersen” – még jobban kiemeli a pápa, hogy nem osztja az idézet modorát. Az idézethez fűzött lábjegyzet pedig tovább pontosít: „Ezt az idézetet a muzulmán világban sajnos úgy értelmezték, mint személyes álláspontomat, és így érthető méltatlankodást váltott ki. Remélem – írja Benedek pápa –, szövegem olvasói rögtön megértik, hogy ez a mondat nem a Koránnal kapcsolatos személyes értékelésemet fejezi ki, amely iránt azzal a tisztelettel viseltetem, ami kijár egy nagy vallás szent könyvének. II. Mánuel császár szövegének idézésével az volt szándékom, hogy kiemeljem a hit és az értelem közötti lényegi kapcsolatot. Ezen a ponton egyetértek II. Mánuellel, anélkül, hogy magamévá tenném vitázó hangnemét.” Pár sorral lejjebb a pápa ki is emeli, hogy azon megállapítása miatt idézte az uralkodót, miszerint az értelem ellen cselekedni ellenkezik Isten lényegével.
A pápa regensburgi beszédében azt vizsgálja, vajon az említett tézis – Isten és az értelem szoros összefüggése – önmagában igaz-e, vagy csak a kereszténység és az ókori görög filozófia találkozásából született gondolat. XVI. Benedek szerint a bibliai hit és a görög filozófia egymásra találása meghatározó fontosságúnak bizonyult nemcsak vallástörténeti szempontból, hanem az egyetemes történelem számára is. Ez tette ugyanis lehetővé, hogy a Közel-Keleten született kereszténység Európában találja meg történelmileg meghatározó formáját. Amikor Regensburgban a hit és az értelem kapcsolatának fontosságáról értekezett, XVI. Benedek valójában nem az iszlám vallással, hanem a végletesen szekularizált nyugati gondolkodással szemben fogalmazott meg kritikát.
A szentatya a viták hatására sem vont vissza semmit téziséből, és nem is bocsánatot kért, hanem arra törekedett, hogy megértsék a beszéd igazi szándékát. Nem akarta, hogy az idézet miatti polémia elterelje a figyelmet a lényegről. Pedig a regensburgi beszéd, a Deus caritas est enciklikával, illetve a Római Kúria tagjaihoz tavaly decemberben intézett beszéddel együtt XVI. Benedek pápaságának alapszövegei közé számít. Amíg az enciklika a kereszténység központi gondolatát taglalta, a kúriai beszéd a II. vatikáni zsinat aktuális pápai értelmezését adta. Regensburg üzenete pedig az, hogy újra kell fogalmazni az egyház, a keresztény hit és a nyugati civilizáció viszonyát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.