Hetvenöt évvel később célba ért a Skoda legendás versenyautója

Az 1950-ben műszaki hiba miatt kellett feladni a Škodának a versenyt, az idei LeMans Classic-on az összetett 36. helyén zártak. Nem rossz egy 140 km/óra csúcssebességű autótól…

2025. 07. 08. 7:00
Fotó: Skoda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1950. június 24-én a 16 órakor megszólaló jelzésre Václav Bobek átszaladt a célegyenesen, bepattant Škoda-versenyautójába és elindult az első 13,65 km-es hosszúságú körére. Így kezdődött a Škoda első, és egyetlen hivatalos LeMans-i 24 órás autóversenye, amelyen igazi fehér hollónak számított a vasfüggöny innenső oldaláról jött induló.

 

A Škoda Sport az 1949-es szezonra építette meg a Tudor technikáját felhasználva az alumínium karosszériás versenyautóját, amelyet alaposan átépítettek a LeMans-i 24 órás kedvéért. A korábban 400 mm-rel lerövidített tengelytávolságot 65 mm-rel megnyújtották 2150 mm-re a nagy sebességű stabilitás javítása érdekében, új karosszériát készítettek a két kiegészítő fényszóró és az első dobfékekre hűtőlevegőt szállító csatornák miatt, a 12 voltos elektromos rendszert a PAL szállította, a diagonál gumikat a Barum. Az 1089 köbcentis blokk megmaradt szériaállapotában, de a sűrítést 8,6:1-re növelték és Solex 40 UAIP karburátort szereltek fel, így az eredetileg 32 helyett már 50 lóerő volt a teljesítmény – amihez kellett a korabeli versenybenzin is, ami benzin, etanol és aceton keveréke volt. Teljesen feltankolva és a pótalkatrészekkel együtt (csak ezeket lehetett felhasználni verseny közben javításnál) 700 kg-ot nyomott a Škoda 1101 Sport LeMans, 12 l/100 km-es átlagfogyasztásával takarékosnak számított és így kevesebbszer kellett tankolnia, mint a konkurenciának.

 

A csúcssebesség 140 km/óra volt, de ez nem hátráltatta Jaroslav Netušil és Václav Bobek pilótákat, akik az 1100 köbcenti alatti kategória abszolút második helyén autóztak 126 km/órás átlagsebességgel, amikor 13 óra után egy dugattyúcsap-rögzítőgyűrű törése miatt fel kellett adniuk a versenyt. A szerelők képesek lettek volna megjavítani a hibát, ha lett volna ilyen cserealkatrész az autó fedélzetén…

 

Az eredeti versenyautó sorsa sokáig ismeretlen volt, úgy egy évtizede találtak rá a leharcolt állapotban. Hat évig tartott a felújítás, amely során a lehető legtöbb eredeti alkatrészt tartottak meg, a 2022-es LeMans Classic-on debütált az újjászületett – de még az eredeti versenyen szerzett karcolásait és sérüléseit viselő – Škoda 1101 Sport LeMans. A magánkézben lévő autó idén is rajthoz állt a LeMans Classic-on, ezúttal a gyár hivatalos támogatásával indult a Stanislav Kafka és Michal Velebný kettős, akik végül a 36. helyen vitték célba a 75 éves versenyautót.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.