Drága a munkahelyi csevej

Adóköteles juttatásnak minősül szeptember 1-je óta a céges telefonok magáncélú használata, amely után a munkáltató immár 54 százalékos személyi jövedelemadót köteles fizetni. Egyelőre azonban igencsak homályos az, hogy a magáncélú használat arányát miként is kellene megállapítani.

Kiss Roland
2006. 10. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden munkáltató, még az evaalanyok is kötelesek adót fizetni a munkahelyi telefon magáncélú használata után. Igaz, az egyéni vállalkozók mentesülnek az adófizetés alól akkor, ha csak ők maguk kezdeményeznek hívásokat a céges telefonról. A tét nem kevés, az adóköteles részt ugyanis nemcsak az immár 54 százalékos adó terheli, hanem 29 százalékos társadalombiztosítási járulék és 3 százalékos munkaadói járulék is, úgy, hogy előbbi már az szja-val növelt összegre vonatkozik, vagyis a teljes adóteher 101,66 százalékot tesz ki.
Nem mindegy tehát, hogy mekkora is az adóköteles természetbeni juttatásnak minősülő rész. Tételes elkülönítés hiányában ez a számla húsz százalékát teszi ki, ám az új jogszabály nem valami szószátyár az elkülönítés módszerével kapcsolatban. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) útmutatása szerint a forgalomarányos kiadások – vagyis a percdíjak – közül ki kell gyűjteni a magánbeszélgetéseket, s az így megállapított arányt a nem forgalomarányos kiadások esetében is érvényesíteni kell. Vagyis még az előfizetési díjak egy része is magáncélú használatnak minősül. E módszer előnye lehet ugyanakkor az, hogy átalánydíj esetében – vagyis amikor egy alapdíj korlátlan telefonhasználatot tesz lehetővé – nem keletkezik adókötelezettség.
A tételes kigyűjtés alapján meg lehessen határozni az adóalapot – szól az APEH elvárása. Az adóhatóság szerint nem elég az, ha a cég megtiltja a munkahelyi telefonok magáncélú használatát, célszerű lehet viszont a hívásnapló bevezetése: ebben szerepel a hívott szám és a beszélgetés oka is. Ám emellett a munkáltató részletes számlát is köteles kérni a szolgáltatótól. Az adóhatóság szerint ugyanakkor elfogadható megoldás az is, ha a dolgozók egy hívás előtt begépelendő kóddal jelzik: üzleti vagy magánbeszélgetésre készülnek-e. Sőt: az APEH minapi közleménye szerint minden módszer elfogadható addig, amíg az adóhatóság egy ellenőrzés során össze nem veti a hívásadatokat a számlázott díjakkal, s be nem bizonyítja azok valótlanságát.
Ám nehéz megjósolni, hogy a revizorok mely elkülönítéseket ítélik gyanúsnak, s további kérdés, hogy miként járnak majd utána a hívások valós tartalmának. Hiszen valószínű, hogy a dolgozó néhány hét vagy hónap múltán nem emlékszik arra, hogy az adott számot miért tárcsázta, s a beszélgetés jellege jó eséllyel már a fogadó félnél is feledésbe merült. Vagyis a revizorok a próbahívásokkal sem mennek sokra.
Az adótanácsadók viszont sérelmezik, hogy a tételes elkülönítés tovább növeli a vállalkozásokra nehezedő adminisztrációs terheket, többen pedig jogi aggályokat emlegetnek: először is az adózó nem kötelezhető olyan nyilvántartás elkészítésére, amelyet jogszabály nem ír elő. Másodszor, az adatvédelmi szabályok szerint a részletes adatkérés és az ellenőrzés csak az üzleti hívásokra irányulhat. A magáncélú használat költségét tehát csak úgy lehet meghatározni, hogy kigyűjtik az üzleti hívásokat, majd a maradékot magáncélúnak tekintik. Nehéz elképzelni, hogy akár a kigyűjtés, akár az ellenőrzés miként valósulhat meg oly módon, hogy a magáncélú hívások iránya és célja titokban maradhasson. Az üzleti használat megállapításához nyilván ezeket is végig kell böngészni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.