Egy néma hadsereg fej nélkül marsol a ködben

Kosztolányi Dezső írja: „A temető érzékeny. Mélyebben, elevenebben él, mint bármi. Ha letépem egy virágát, összeborzong és feljajdul. A suttogás, ami a mezőn meg sem hallik, kiáltássá dagad. Ezer és ezer hajszálgyökér bogozódik minden tárgy köré, életek legombolyodott fonalai, vágyak és letört akaratok, melyek még kinyúlnak a sírból és követelik jogaikat.” Milyen sok kell ahhoz, hogy cselekedjünk és igazságosak is legyünk! Hogy amikor búcsút mondunk az életnek, elmondhassuk: igazságosak voltunk, noha cselekedtünk. A forradalom halottainak sírdombján eszünkbe jut: megkapták-e haláluk után, ami jár nekik?

Kő András
2006. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A temetés
A lány a Böszörményi úti védőnőképző hallgatója volt. Dolgozott a II. Számú Sebészeti Klinikán – a Baross utca és Szentkirályi utca sarkán –, és a forradalmi napokban egy teherautós kis csapattal járta a várost. Ott segített, ahol tudott, s ahol más nem. November 4-én, a klinikán elfogyott a kötszer, és az Iparművészeti Múzeum mellett lévő raktárából a tartalékhoz kellett nyúlni. Vállalta, hogy elmegy a kötszerért. Egy idősebb bácsival, a klinika műtősével megfogtak egy hordágyat, és fehér köpenyben, karszalaggal elindultak. Visszafelé jöttükben a Kilián előtt álló szovjet tank eltalálta a műtőst. A lány még elfuthatott. A jajgatására azonban odaszaladt a társához, de a következő sorozat végzett vele is. A barátai, a teherautós kis csapat tagjai a klinika Üllői útra néző kertjében, a kerítés mellett, a nyolc-tíz halott között találtak rá. A lánynak a fél feje hiányzott.
Hordágyon vitték át a holttestét a Ráday utca 28.-ba, a református kollégium udvarára, és itt ástak meg egy sírt. Szereztek egy ládát a könyvtárból, belehelyezték a lány testét, és betekerték a zászlójukkal. A teherautós kis csapat egyik tagja, egy református segédlelkész búcsúztatta. Borostásan, koszosan. A bőrkabátjára húzta fel a palástot. Az szereti igazán felebarátait, aki életét adja értük. Ez volt a temetési ige. Előtte Himnusz és utána Szózat.
Márciusban temették újra a lányt a Farkasréten, s mivel mindannyian a pasaréti református közösséghez tartoztak, az ottani lelkész temette.
Eltelt egy hét, és a segédlelkész lakásán, aki a kollégium udvarán mondta az igét, házkutatást tartottak, majd a gyűjtőfogházban vallatták is. „Miért énekelték a Himnuszt?” – kérdezték. „Mert benne van a református énekeskönyvben” – hangzott a válasz. „Miért énekelték a Szózatot?” „Mert a 37. dicséret, tessék megnézni.” A sokadik kérdés pedig az volt: „Van magának rosszakarója?” „Biztos, hogy van” – felelte a segédlelkész. „Ki volt ott a temetésen?” Próbálta sorolni. „Valaki volt az erkélyen is…” – világosították fel. Azt hitte, belehal a mondatba. „Egy teológiaprofesszor lakott bent, ő tartózkodott az erkélyen…”
„Hát akkor egyezzünk meg – mondta a nyomozó –, szolgáltasson adatokat az egyházról, és arról a körről, amelyikkel ötvenhatban együtt dolgozott.” „Én nem!” – felelte kategorikusan, és tartotta is ehhez magát. „Jó, nem. De ha említést tesz valakinek arról, hogy milyen ajánlatot kapott, az államtitok megsértéséért nyolc-tíz évet is kaphat.” És ezzel elengedték.
Azóta sokszor arra gondolt: az élet csak visszafelé érthető meg, de előrefelé kell élni. Akkor is, ha temetünk.

A forradalmár
A fiú tízéves volt. Egy nap, már november 4-e után, puskával jelent meg a Tétényi úti kórház portáján, és afelől érdeklődött: nem fekszik-e ott a testvére. Közölték vele, hogy nem mehet be az épületbe, csak ha a portán hagyja a puskáját. Ebből nézeteltérés támadt, mert a fiú nem akart megszabadulni a fegyverétől. Végül azonban lefegyverezték, és megnyugtatták, amikor majd elmegy, visszakapja a puskáját. A fiú megmondta, hogy hívják a tizenkét éves bátyját, és a sebesülésekor milyen ruhát viselt. Az egyik orvos megpróbálta lebeszélni arról, hogy a városba kimenjen.
– Ide figyelj! – mondta neki. – Hagyd a fenébe a puskádat, maradj közöttünk, majd befekszel valamelyik kórterembe, és segítesz nekünk.
De a fiú hajthatatlan maradt, és elmesélte, miért lett forradalmár.
A házuk a Kamaraerdőnél volt valahol, ahová belőttek a szovjetek. Éppen reggelizett a család. S ott, a fiú szeme láttára halt meg az édesapja és az édesanyja. Két gyerek maradt utánuk, az egyik tízéves volt, a másik tizenkettő. Elhatározták, hogy megbosszulják a szüleik halálát, és forradalmárok lesznek. Valahol fegyvert szereztek, és a Móricz Zsigmond körtér közelében, a Bartók Béla úton lövöldöztek. A doktor mindenképpen a kórházban akarta tartani a tízéves gyereket, érveket sorakoztatott fel amellett, hogy az ellenállás most már értelmetlen, de hiába volt minden. A fiú kijelentette, neki harcolnia kell. Erkölcsi kényszert érzett ehhez.
Vajon megtalálta-e a testvérét? Vajon mindketten életben maradtak-e? Vagy elhagyták az országot, mint oly sok hozzájuk hasonló gyerek? Egyáltalán mi lett velük?
Sosem fogjuk megtudni. És a szülők melyik temetőben pihennek?
Amikor elkezdődik az élők végtelen körmenete a halottakhoz, a fiúk is közöttük vannak-e? A legnagyobb nép, a legnagyobb hadsereg, a világ legnagyobb hatalmához igyekvők között.

Exhumálás
Áll a sírásó a gödör szélén és a mélybe réved. Lassan kirajzolódnak a csontok formái. – Hosszú ember lehetett – szólal meg –, ránéz a többi sírásóra, akik olyan csodálkozó képet vágnak, mint egy gyerek. Naponta ásnak és temetnek, s most mégis megszelídíti arcukat az őszi reggel. Félkörben ülnek a földhányás tetején, és szemük a mélység fölött köröz. A mélység évtizedek mélysége. Már régen nem százkilencven centiméter, ahogy a hivatalosnak nevezett papírokon rögzítették, hanem sokkal több. A mérőón itt a végtelen felé mutat.
Térdükre könyökölnek a rend őrei, és megnyúlik a felsőtestük. A régészt nézik, aki apró szerszámokkal kaparja, simogatja a földet. Egy év óta keresik a halott csontjait a háromszázegyesben, de hiába. Azoknak lenne igazuk, akik a névtelenségbe taszították halott testvérüket?
– Van remény – mondja a doktornő, és olyan hangsúlyt ad a szavaknak, mintha azt mondaná: van feltámadás. Alumíniumkorongot keres a régész a boka táján. Az azonosítás jelét véli megtalálni egy kődarabban, s olykor egy árnyékban. A korongnak azonban semmi nyoma. Nem találja sem a lábszár mellett, sem a bal kéz csontjai felől. A jobb kar csontjai pedig láthatatlanok, mert a test arcra borulva temette maga alá.
– Lefogadom bárkivel, hogy nem tudják megkülönböztetni, melyik a zsidó koporsó alja, s melyik a teteje – sivít bele a csendbe a fősírásó hangja, magyarázatként a látványhoz. Ilyen lélekkoporsókban temették valamennyi akasztottat.
Választ nem kap, és el is hallgat, mert érzi, hogy ez nem az a pillanat, amikor az ember azt mond, amit akar. A sírban lévő férfit négy évvel a forradalom után temették el, s a két fia úgy áll ott a sír szélén, mint két kőkereszt. Vagy Szondi két apródja. Szép úrfiak!, immár e puszta halom, / E kopja tövén nincs mér’ zengeni többet: – szólt a hatalom harsonása.
De vajon az ő apjuk fekszik-e a gödör mélyén? Van remény – mondta a doktornő, és a sírásó is megállapította: hosszú ember volt. A kivégzett férfi börtönlapján ez volt olvasható: jobb karja béna.
A másik sírból egy inggomb kerül elő. Egy katona gombja, merthogy az apró, barna műanyag gombon kirajzolódik egy ötágú csillag. Fehér borítékokba rakják őket, mementónak, amint elhal az ének.
A régészek legidősebbike száll alá a mélybe. Arca ráncos, termete magas, fehér kalapja világítótorony a földben. Hányadik is a sír a háromszázegyesben, amelynek csontjait érinti a keze, a kis seprűje? Királysírok után mit jelentenek a sírok árvái, névtelen katonái? Egy néma hadsereg fej nélkül marsol a ködben, csontjaik zörögnek, nem fogja őket már ágyú tüze, szitok és gyalázat mennyköve. Kizökkent az idő; – ó kárhozat! Hogy mi születtünk helyretolni azt.
Az öreg régész fényképezőgépének zárja percen. A gép megörökíti a legszörnyűbbet, amit élő átélhet: a találkozást az apa, az édesanya, a férj, a testvér, a szerető csontjaival. Egy síron túli világ csontokba rejtett üzenetét őrzi a mélység. Őket küldte fel az Úr a Sínai-hegyre, és vágtak két kőtáblát megfogalmazni az új törvényeket.
És felszállnak a csontok a föld mélyéről. Kézről kézre adják őket, mígnem egy faládában – átmenetileg – új otthonra nem lelnek, hogy valamikor majd ismét a földben pihenjenek. Úgy tisztítja a csontokat egy másik doktornő keze, mint a sárba taposott játék babák végtagjait a gyerek.
Íme bizonyság Isten előtt: a keresett férfi földi maradványaira bukkantak. A béna jobb kéz fel- és alkarcsontjai jóval rövidebbek, mint a bal kéz hasonló csontjai.
– Az öröklés csodálatos titka – mondja a doktornő, és a középső, felső metszőfogakra mutat. És látják, amit mindannyian látunk, akik itt vagyunk a sír szélén, hogy a fiúk felső metszőfogai ugyanúgy befelé fordulnak, mint az édesapjuké.
A néma szorongás felenged, s a lelkek nagy vándorútján eggyé olvad élő és halott.
Áll az öreg régész a sírban, és felnéz. Nyújtaná a kezét, de hunyorítania kell, mert az őszi nap a szemébe süt. És le kell hajtania a fejét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.