Érzelmes, lírai opera

Ókovács Szilveszter
2006. 10. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az irodalmi remekműveket előbb-utóbb feldolgozza egy komponista. Jules Massenet ugyan némi spéttel mozdult a Wertherre, de a levélregény a századforduló előestéjén is érzelmes, lírai operát eredményezett – sőt sikereset is.
Aztán továbbgondolta az elégikus címszerepet, mégsem hősként, inkább Anyegin-szerű, önmarcangoló, halálvágyó férfinak szerette volna Werthert látni. Vagyis hallani: a szólam punktírozása mellett döntött, megszületett hát a bariton verzió, amelyet 1989-ben, majdnem nyolcvan év után hívott életre a sztárénekes, Thomas Hampson becsvágya. Tavalyelőtt koncerten rögzítették e különleges Werthert a párizsi Chatelet Színházban, pompás toulouse-i zenekarral, Michel Plasson vezényletével.
Az együttes mögött egyszerű, aszimmetrikus bézs kulissza. Szólistáink a színpad oldalán, rivaldába csak az lép, akinek jelenése van. Susan Graham például: bár éneklése nem tökéletes, mezzoszopránja izgalmas, buja színnek is híján van, de oly finom, asszonyi érzékkel formálja Charlotte-ot, hogy számos ponton felizzik az előadás.
A két amerikai művész példát ad, hogyan kell a librettista trió borzalmát, a teljesen meghamisított zárójelenetet „a fausti pillanat” szférájába juttatni. Goethe hőse főbe lövi magát, amikor világossá válik, hogy élete szerelme soha nem lesz övé. A búcsúlevél után szenvtelen – s mily posztmodern! – áldokumentum-leírás áll: kifröccsent agyvelő, félnapnyi haldoklás, pap és főleg Charlotte nélküli temetés. A zenésített változat utolsó képe halántéklövés után szerelmi duettező, ajakérintésben összeforró szerelmespárt mutat… A rossz operai kliséből Hampson és Graham intim csodát teremt, koncertkörnyezete absztrakcióját köbre emeli, és elcsókolja a legszebb, legzeneibb és legbeszédesebb csókok egyikét. Még néhány ernyedt, lírai frázis, a bariton arca meghal – odakünn karácsonyi gyerekkar szól. Ennek ugyanúgy semmi köze Goethéhez, csak a szokásos operai túlkontraszt, de így is katarzist érzünk, amely a regény publikálásakor még döbbenetes öngyilkossági hullámba torkollt.
Ma csak ujjongó cikkírásba.
(Massenet: Werther / Plasson, EMI-Virgin DVD 2006.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.