Hitelből fejleszt a Volánbusz Zrt.

Az autóbusz-társaságok a vagyon leépítésével tudják finanszírozni működésüket. A Volánbusz Zrt.-nek is egyre kevesebb lehetősége van arra, hogy saját fejlesztési forrásokat használjon autóbuszok vásárlására.

Putsay Gábor
2006. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős hitelt venne fel a Volánbusz Zrt. idén az autóbuszpark megújításához, amennyiben a tulajdonos ezt jóváhagyja. Információink szerint a társaság igazgatósága 500 millió forint forgóeszközhitel felvételét hagyta jóvá, illetve terjesztette be elfogadásra az ÁPV Zrt.-hez. Az állami vagyonkezelő igazgatósága ugyanakkor még nem hozott erről döntést. A Volánbusznak – hasonlóképpen a másik 23 Volán-társasághoz – a feszes üzleti terv miatt egyre kevesebb lehetősége van arra, hogy saját fejlesztési forrásokat használjon autóbuszok vásárlására. Az újabb hitelfelvétel ugyanakkor a társaság adósságállományát emeli, ráadásul a napi működést csak a vagyon leépítésével tudja biztosítani, ami döntően az ingatlanértékesítésben merül ki.
A társaság a napokban avatta fel új járműfenntartó üzemét, amelyet a Wallis Rt. által üzemeltetett fóti East Gate Business Parkban hoztak létre. A Volánbusz számára jelentős objektum nem saját beruházásként készült el, hanem a Wallis építette 1,85 milliárd forintért, amit a társaság húsz éven keresztül évi 230 millió forintért bérel az ingatlanfejlesztőtől. Az új járműfenntartó telep a szentendrei, a gödöllői, illetve a Szabolcs utcai műszaki bázisokat váltja ki, utóbbit a Volánbusz már értékesítette.
A menetrend szerinti forgalmat bonyolító, közszolgáltatást ellátó társaságok autóbusz-állománya műszaki téren elöregedett, s az évente beszerzett buszok mennyisége nem elegendő ahhoz, hogy a kívánt színvonalat tartani tudják. A Volánbusz járműállományának például jelenleg 56 százalékát teszi ki a mai technikai színvonalhoz képest korszerűtlen Ikarus 200-as típus. A fejlesztéseket a vagyon feléléséből, illetve a hitelek mellett leginkább a tulajdonosi tőkejuttatásból tudják megvalósítani. Az ÁPV tőkeemelés révén idén kilencmilliárd forintot biztosított 23 Volán társaságnak – a Kisalföld Volán kivételével, ahol az állami tulajdon nem éri el a 75 százalékot –, az autóbuszok beszerzése még folyamatban van.
A vagyon leépítése ugyanakkor nagyon meggyengíti a Volán-társaságok pozícióit, ráadásul a kormány szándékai szerint privatizálnák a cégeket. A közszolgáltatás fenntartásában viszont meghatározó a szerepük, hiszen – hét kivételével – az ország minden településére eljutnak az autóbuszaik. A közlekedési tárca szándékai szerint regionális társaságokba vonnák össze a cégeket, így például a dél-alföldi régióban lévő négy Volán-társaságot egy nagy váltaná fel. A minisztérium vezetése ezt azzal indokolja, hogy hatékonyabban és kisebb költséggel tartható fenn az autóbusz-közlekedés, szakmai vélemény szerint viszont így könnyebb lenne a Volánok magánosítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.