Jelentős hitelt venne fel a Volánbusz Zrt. idén az autóbuszpark megújításához, amennyiben a tulajdonos ezt jóváhagyja. Információink szerint a társaság igazgatósága 500 millió forint forgóeszközhitel felvételét hagyta jóvá, illetve terjesztette be elfogadásra az ÁPV Zrt.-hez. Az állami vagyonkezelő igazgatósága ugyanakkor még nem hozott erről döntést. A Volánbusznak – hasonlóképpen a másik 23 Volán-társasághoz – a feszes üzleti terv miatt egyre kevesebb lehetősége van arra, hogy saját fejlesztési forrásokat használjon autóbuszok vásárlására. Az újabb hitelfelvétel ugyanakkor a társaság adósságállományát emeli, ráadásul a napi működést csak a vagyon leépítésével tudja biztosítani, ami döntően az ingatlanértékesítésben merül ki.
A társaság a napokban avatta fel új járműfenntartó üzemét, amelyet a Wallis Rt. által üzemeltetett fóti East Gate Business Parkban hoztak létre. A Volánbusz számára jelentős objektum nem saját beruházásként készült el, hanem a Wallis építette 1,85 milliárd forintért, amit a társaság húsz éven keresztül évi 230 millió forintért bérel az ingatlanfejlesztőtől. Az új járműfenntartó telep a szentendrei, a gödöllői, illetve a Szabolcs utcai műszaki bázisokat váltja ki, utóbbit a Volánbusz már értékesítette.
A menetrend szerinti forgalmat bonyolító, közszolgáltatást ellátó társaságok autóbusz-állománya műszaki téren elöregedett, s az évente beszerzett buszok mennyisége nem elegendő ahhoz, hogy a kívánt színvonalat tartani tudják. A Volánbusz járműállományának például jelenleg 56 százalékát teszi ki a mai technikai színvonalhoz képest korszerűtlen Ikarus 200-as típus. A fejlesztéseket a vagyon feléléséből, illetve a hitelek mellett leginkább a tulajdonosi tőkejuttatásból tudják megvalósítani. Az ÁPV tőkeemelés révén idén kilencmilliárd forintot biztosított 23 Volán társaságnak – a Kisalföld Volán kivételével, ahol az állami tulajdon nem éri el a 75 százalékot –, az autóbuszok beszerzése még folyamatban van.
A vagyon leépítése ugyanakkor nagyon meggyengíti a Volán-társaságok pozícióit, ráadásul a kormány szándékai szerint privatizálnák a cégeket. A közszolgáltatás fenntartásában viszont meghatározó a szerepük, hiszen – hét kivételével – az ország minden településére eljutnak az autóbuszaik. A közlekedési tárca szándékai szerint regionális társaságokba vonnák össze a cégeket, így például a dél-alföldi régióban lévő négy Volán-társaságot egy nagy váltaná fel. A minisztérium vezetése ezt azzal indokolja, hogy hatékonyabban és kisebb költséggel tartható fenn az autóbusz-közlekedés, szakmai vélemény szerint viszont így könnyebb lenne a Volánok magánosítása.
Orbán Viktort támadja egy brüsszeli LMBTQ-fórum
