Hogyan lehet sikeres ma egy iskola?

A felsőoktatási intézmények rangsorával szinte egy időben jelent meg az Országos Közoktatási Intézet kiadványa a legjobb érettségi teljesítményt elérő középiskolákról. A kétszintű érettségi első értékelt évében, vagyis 2005-ben az aranyérmet a budai Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium kapta 95 százalékkal, őt követi a Budapesti Osztrák Gimnázium, a balatonalmádi Magyar–Angol Tannyelvű Gimnázium, a Waldorf Iskola és a patinás Fazekas Mihály Gimnázium. Az első helyet elérő oktatási intézmény igazgatóját, Zoltán Lászlót a siker hátteréről és arról kérdeztünk, hogy mitől jó ma egy iskola.

2006. 10. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen a tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog – ez a Szent-Györgyi Albert-idézet az idén 125 éves iskola nevelési programjának mottója. Hogyan sikerült a jelenlegi anyagi helyzetben és a csökkenő gyermeklétszám mellett a fenti elvet sikeresen átültetni a gyakorlatba?
– Amikor 1992-ben átvettem az iskola vezetését, már egyre kevesebb iskoláskorú gyermek élt Pasaréten, a környék lakossága elöregedett, a tanulócsoportok számát is csökkenteni kellett. Az első lépést a testnevelés-tagozatos osztályok helyett a nyelvtagozatos csoportok kialakítása jelentette, amelyet a gimnáziumi tagozat megszervezése követett. Ekkor vette fel az intézmény méltó névadónk, Szabó Lőrinc költő-műfordító nevét, aki itt élt Pasaréten, öt nyelven beszélt, többek között Villont és Shakespeare-t fordított. Az első pedagógiai programunk megírásakor kikértük és maximálisan figyelembe vettük a szülők véleményét is, hogy milyen irányba szeretnék terelni az iskolánkat. Első számú igényként fogalmazódott meg az idegen nyelvek magasabb óraszáma, illetve közismereti tárgyak angol nyelven történő oktatása.
– Nagy bátorságra volt szükség 1998-ben, amikor újabb szerkezetváltással két tannyelvű általános iskolává és gimnáziummá alakította át az intézményt: ekkor Budapesten mindössze egyetlen két tanítási nyelvű középiskola, a Karinthy Frigyes Gimnázium létezett. Mit szólt mindehhez a fenntartó II. kerületi önkormányzat, hiszen a kerület minden oktatási intézménye előtt nyitva állt a lehetőség, mégis egyedül önök döntöttek a kéttannyelvűség mellett?
– Nehéz volt a 8+5 évfolyamos két tanítási nyelvű szerkezetre irányuló pályázat elfogadtatása. Alaposan átvizsgálta az önkormányzat a tantervünket, a pedagógiai programunkat, illetve a személyi feltételeinket, végső soron mindent rendben találtak, és ha nehezen is – volt aki egyenesen kalandor lépésnek nevezte a döntést –, de áldásukat adták a változtatásra. Az akkori polgármester nagyon féltette az iskolát, elsősorban azért, mert nagyon nehéz volt angoltanárt szerezni. Először az alsó tagozatban vezettük be a két tanítási nyelvet: kezdetben csak a készségtantárgyakat, majd a környezetismeretet oktattuk angolul. Ezzel párhuzamosan indítottuk el a kilencedik évfolyamot, ahol heti húszórás nyelvtanulás és szaknyelvi előkészítő után tesznek vizsgát diákjaink. Nagyon sikeresnek számít ez a közbeiktatott évfolyam, mivel a nyelvi készség fejlesztése mellett szinten tartó, szintre hozó órákat adunk magyar nyelvből, matematikából és informatikából. Legalább három angoltanár – köztük anyanyelvi tanárok is – foglalkozik a 9. osztállyal: a general science mellett a történelem szaknyelvet is angolul kezdik tanulni. Év végén Cambridge típusú nyelvvizsgát tesznek a tanulók. Csak akkor folytathatják gimnáziumi tanulmányaikat a diákok, ha ezen a vizsgán minimum 60 százalékot teljesítenek. A tizedik osztálytól kezdve már a történelmet, a matematikát és a földrajzot is angolul oktatjuk, amelyek később kiegészülnek a biológia és a brit–amerikai civilizációs tantárgyakkal. Második idegen nyelvként választhatnak a francia, a német, az olasz és a spanyol nyelv közül. A két tanítási nyelvű gimnáziumba járóknak kötelező angol nyelvből az emelt szintű érettségi; a jeles eredményű érettségi plusz 7 pontot jelent a felsőoktatási jelentkezéskor. Az érettségin – a diákok választása szerint – két közismereti tárgyból angol nyelven kell vizsgázni. Az a tapasztalat is fontos momentum volt számomra a kéttannyelvűség választásakor, amelyet a külszolgálatból hazatért szülők gyermekeinek nyelvtudása mutatott.
– Az iskola nyelvtanulási centrumként több külföldi – amerikai, német, olasz, kárpátaljai – partneriskolával tart fenn kapcsolatot, illetve a holland Utrechti Egyetem és az angliai Lancesteri Tanárképző Főiskola gyakorlóiskolájaként is működik. Hogyan tettek szert ezekre az értékes kapcsolatokra, amelyek többek között a változatos csereprogram lehetőséget is kínálják?
– Minden lehetőséget megragadtunk, pályáztunk, kihasználtuk a külszolgálatot teljesített szülők ismeretségei révén adott külföldi kapcsolatokat, tanáraink közül pedig többnek biztosítottunk csereprogramot. Olyan megállapodásunk van amerikai iskolákkal, amelynek keretében egy teljes tanévre küldhetünk ki, illetve fogadunk pedagógusokat, akik a kinti tanárok fizetését kapják, és egymás lakásában laknak. Nagyon hasznosnak bizonyulnak a rendszeres diákcsereprogramok, minden évben több alkalommal is hosszabb időt töltenek nálunk külföldi iskolák osztályai, akik később viszonozzák a meghívásunkat. Hangsúlyt fektetünk ezenkívül a Kárpát-medencében élő, határon túli magyar iskolákkal történő kapcsolattartásra is, amely a tanulóink számára kulturális tudást nyújt azon túl, hogy ráirányítja figyelmüket a térségbeli szegénységre.
– A gyermekközpontú nevelés alapfogalom a Szabó Lőrinc Gimnáziumban. Milyen a tanár-diák viszony az iskolában?
– Mind a pedagógusoknak, mind a gyerekek számára ez jelenti a második otthont, ahol naponta legalább nyolc órát töltenek el. Nagyon jó a tanár-diák viszony: felső tagozattól titkos szavazással évente a diákok választják meg az év pedagógusát, ami a tanárok részére a legnagyobb elismerést jelenti, de fordítva is működik, amikor a tanárok szavaznak a legjobb diákra. Az aktív diák-önkormányzati tevékenység szintén döntő fontosságú. A tanárok személyének jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint például az a tény, hogy a gyerekek a második nyelvet sokszor a nyelvtanár személyisége alapján választják ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.