Importált válsággóc?

Románia januártól az Európai Unió tagjává válik. Az új helyzettől a határon túl élő honfitársak életkörülményeinek javulását remélő Magyarország üdvözli a döntést. Tény azonban az is, hogy ezzel a bővítéssel az EU több nemzetközi problémát, megoldatlan geopolitikai kérdést importál. E problémák egyike a Moldova körül kialakult bonyolult helyzet.

Munkatársunktól
2006. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa egyetlen (sic!) kettészakadt népe a miénk, hiszen Románia lényegében két országra oszlik, találta mondani nemrégiben Traian Basescu. A román elnök eme elszólása is bizonyítja, hogy a bukaresti elit bizonyos köreiben máig népszerű Nagy-Románia eszméje, amely ugyanakkor Moldova „lenyelése” nélkül aligha képzelhető el. Éppen ez, a „keleti testvérek” integrálásának ötlete volt a Dnyeszteren túli terület körül 1992-ben kirobbant véres konfliktus oka. Manapság erről az el nem ismert államalakulatról meglehetősen kevés szót ejt a nemzetközi sajtó, a hivatalos Chisinau pedig inkább csak arról szeret beszélni, hogy „fekete lyukká”, bűnözők paradicsomává vált e terület.
Arról ugyanakkor keveset hallunk, hogy e sajátos helyzet, a nehézségek ellenére e területen az elmúlt öt évben 230 százalékkal nőtt a GDP, külkereskedelmi forgalma pedig évi 7000 millió dollárt tesz ki. A moldovai gazdaság adatainak fényében ez nem is rossz teljesítmény! Az is kevésbé ismert, hogy a Dnyeszter bal partja Besszarábiával ellentétben soha nem tartozott Romániához, s gazdasága mindig Ukrajna és Oroszország felé orientálódott. Az is szép lassan a feledés homályába ment már, hogy a Dnyeszteren túli terület vezetősége 1990-ben azzal a feltétellel bólintott rá a közös államra Moldovával, hogy kizárt bármilyen közeledés Romániához. Chisinau ráadásul az erőhöz nyúlt a nyugtalan terület reintegrációja érdekében, ami tartós válsággócot eredményezett. Ma a terület számára széles körű autonómiát előirányozó úgynevezett Kozak-terv Amerika közbelépésével bekövetkezett összeomlása, majd az ukrán hozzáállás megváltozása, a gazdasági blokád bezárulása után a helyzet meglehetősen bonyolult. Tiraszpol már a Kozak-tervet sem tartja aktuálisnak, és a teljes függetlenségről tartott sikeres referendumot.
Az Egyesült Államok és nyomában az EU ezzel ismét igazolta, hogy közbelépése inkább csak szítja a konfliktusokat a posztszovjet térségben. A helyzetet bonyolítja a siettetett koszovói függetlenedés, amelynek fényében nemzetközi jogi szempontból ugyancsak logikátlan a hasonló tiraszpoli törekvések elutasítása. Az Európai Unió immár aligha kerülheti meg, hogy a joggal is összhangban lévő elvi álláspontot alakítson ki a régióbeli el nem ismert államalakulatok önrendelkezési jogokat követelő fellépésével kapcsolatban. Ez csakis akkor lehet sikeres, ha nem a hasonló konfliktusok megoldására az Egyesült Államok által szorgalmazott, kettős mércéhez vezető geopolitikai megközelítésből indul ki, hanem elvként a demokratikus normákat, az emberi és kisebbségi jogokat, a konstruktív konfliktuskezelést tartja szem előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.