Megérkeztek nemrégiben a NASA-hoz az új űrhajó, az Orion első bemutatódarabjai. Az amerikai űrkutatási hivatal mérnökei megkezdték a közös munkát a főszerződést elnyerő LockMart cég szakembereivel – adta hírül a Space.com. Amint azt a NASA Orion projektmenedzsere, Caris Hatfield elmondta, egyesíteni szeretnék szakmai elképzeléseiket a gyár mérnökeivel. A közös munka első lépéseként az Orion üléseinek formáját vitatták meg. „Semmiképpen sem akarjuk belekényszeríteni az asztronautáinkat általuk utált ülésekbe” – hangsúlyozta Hatfield. Az üléseket úgy alakítják ki, hogy ha a négy főernyőből kettő nem nyílna ki, az űrhajósok testi épségét akkor sem fenyegetné komolyabb veszély. Az Orion űrkabinja – az Apollóéval ellentétben – nem a tengerre, hanem a szárazföldre száll majd le, bár vészhelyzetben a vízre érkezést is megengedhetik.
Persze nemcsak az ülések formáját, hanem sok más egyéb részegység kialakítását is a közös munkának rendelik alá. Houstonban, a Johnson Űrközpont Exploration Development Laboratory (kutatási-fejlesztési laboratórium) részlegében már felállították az Orion kapszula méretarányos makettjét, amelyben a szakemberek kézzelfogható tapasztalatokat szerezhetnek. (Az amerikai űrhajók személyzeti kabinját a Mercury program óta hívják „kapszulának”.) A korai Apollo űrhajó formájára kísértetiesen hasonlító Orion azért már a XXI. századi követelményeknek megfelelően épül meg. Cleon Lacefield, a LockMart Orion menedzsere a következőket mondta az Orion makettnél a sajtó képviselőinek:
„Az Apollo valóban nem a számítógépkorszak űrhajója volt. Az Orionban olyan képernyő lesz, amelyen nemcsak az űrhajósoknak szükséges adatok jeleníthetők meg, hanem feleslegessé válik sok- tucatnyi elektromechanikus alkatrész, kapcsoló.”
Az 5,5 méter átmérőjű, szintén csonka kúp alakú Orion két és félszer nagyobb térfogatú lesz, mint az Apollo volt, és négy–hat személyt szállíthat. Hat űrhajós mehet a Nemzetközi Űrállomásra, négyen pedig a Holdra. Kettővel több ablak kerül rá, mint az Apollo esetében: az egyik oldalon a parancsnok, a másik oldalon a pilóta ülése fölé. Az ajtó ugyanott helyezkedik el, és az összekapcsoló-egységet is a kabin tetejére tervezik, csakúgy, mint az Apollo kapszulánál.
A NASA 14 millió dolláros szerződést kötött a Huttington Beach nevű kaliforniai céggel – amely a Boeing vezette csoport tagja – az Orion űrkabin hővédelmének kifejlesztésére. A kapszula a Nemzetközi Űrállomásról óránként
26 876 kilométeres, míg a Hold felől 40 233 kilométeres sebességgel lép majd be a Föld légkörébe.
Mint korábban megírtuk, másik két cég, az Untied Space Alliance és a Pioneer Aerpospace (PA) már szeptember elején egyesítette erőforrásait az Orion ejtőernyőrendszerének kidolgozására. A két társaság most is jelentős részt vállal az űrprogramban. Az előbbi felelős az űrrepülőgép gyorsítórakétáinak sérülésmentes visszatérését lehetővé tevő ejtőernyőkért, sőt az Orbiterekre később felszerelt fékezőernyőket is ez vállalat fejlesztette ki. Természetesen mind a két ernyőrendszer a megfelelő előkészítés után újra felhasználható. A PA tervezte és fejlesztette ki eredetileg a gyorsítórakéták ejtőernyőjét, sőt a CEV elődjeként megismert X–38-as kísérleti géphez is ők készítették el a világ legnagyobb, fóliával bevont siklóernyőjét. Szintén a PA készítette el az idén januárban, hétévnyi távollét után visszatérő, s egy üstökösből mintát hozó kapszula ejtőernyőjét.

Csak a legokosabbak érnek el 7 pontot ebben a vegyes műveltségi kvízben