Lezáratlan történet

Sashegyi Zsófia
2006. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtörtént eseményeken alapul az a játékfilm, melyet Kovács István A gyermekkor tündöklete című önéletrajzi regénye alapján forgattak egy zárt közösség 1956-járól. A szanatóriumi légkörben játszódó történet egy kisfiú szemszögéből mutatja be a hétköznapokat, amelyekben az idill és a dráma váltja egymást. A Budakeszi srácok olyan történeteket mesél el, amelyekhez hasonlót nem egyet ismer az ember saját környezetéből. Kovács István, akinek szinte képről képre, mondatról mondatra egyezik akkori élete a filmben látottakkal, saját bevallása szerint már túl van a megrendülésen, amelyet akkor érzett, amikor először látta a leforgatott jeleneteket. A megrendülés az ember árvaságának tudatosulása is, mondja az író, majd így folytatja: 1956 ősze a személyes és közösségi megalázottság, kiszolgáltatottság elleni lázadás volt, s emiatt van annyi megmagyarázhatatlan rétege. Ezt a filmet egyfajta értelmezés genezisének érzi, a gyerek szemszögéből, akinek időnként szintén része van a megalázottságban, és aki folyamatosan kiszolgáltatottnak érzi magát szűkebb és tágabb környezetének, s végül a történelemnek is. Ezért indul vissza a történet végén, a menekülők, a meghátrálók útján, hogy budakeszi helyett pesti srácként vállalja a harcot. Ez egy lezáratlan történet, amelynek már a nézőben kell folytatódnia – teszi hozzá Kovács István, aki jó jelnek tartja, hogy a soproni bemutatón háromszázötven középiskolás diák fegyelmezetten ülte végig a filmet. Hogy az akciófilmek pergő képvilágán felnövekvő ifjúság közösséget tud vállalni egy kisfiú drámával átitatott hétköznapjaival, az azt jelenti, hogy talán megéreztek valamit a történelmi háttérből, a magyar sztálinizmusból s az ellene kirobbantott felkelésből is.
Az özvegyen maradt anya szerepében Nagy-Kálózy Esztert láthatjuk, aki érzékeny játékával teszi átérezhetővé azt a törékeny kapcsolatot, amely a számára szinte idegen kisfiú és közte van, amikor tíz év után magához veszi és Pestre hozza gyermekét a vidéken élő nagymama házából. A színésznő szerint egy ilyen történet elmesélésében pontos jelenetekre van szükség ahhoz, hogy világos és tiszta képet kapjunk a két ember viszonyáról. Az anya féltésében benne van, hogy mennyire szereti a fiát, a hétköznapi érintkezés közöttük mégis hiányos – mondja Nagy-Kálózy Eszter, majd hozzáfűzi: csak az utolsó jelenetből derül ki, hogy mennyire fájdalmasak számára az elveszett évek, amelyeket már nem lehet visszahozni. Ez a film azonban csak érinti kettejük kapcsolatát, s tulajdonképpen arról szól, hogy egy kis közösség tagjai hogyan formálódnak a forradalmi események kapcsán. Fontos, hogy azonosulni tudjunk az egyes szereplőkkel, és általuk ráébredjünk arra, hogy ilyen helyzetben mivé válhatunk – teszi hozzá a színésznő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.