Magyar sikerágazat vihar előtt

Bár a sport állami irányítása néhány év alatt miniszteriális szintről egy kaleidoszkópszerű új tárca szakállamtitkárságáig süllyedt, hiba lenne állítani, hogy ez a szféra legnagyobb gondja. A 2007-es költségvetési sarokszámok sportra vonatkozó közzététele bizonyára nem ad majd okot örömre, miközben szakemberek szerint a hazai gazdaság megszorítások miatti hanyatlása a sportfinanszírozásra is alaposan kihat. A sikerágazat egyre rosszabb helyzetbe kerül, a kiút pedig alapvető intézményi, valamint szemléletváltozáson keresztül hosszú és bizonytalan – ez lehet a summázat.

2006. 10. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Földrajzi szempontból semmi nem változott az állami sportirányításban: Elbert Gábor, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (ÖTM) sportért felelős szakállamtitkára abban a Hold utcai épületben dolgozik, mint elődei. Ám más szempontból nyilvánvalók a változások, amelyekről az Elbert Gáborral történt beszélgetés, valamint októberi konferencia (Üzlet a sportért, sport az üzletért) alapján próbálunk meg képet adni.
A szakállamtitkár felvázolta a megváltozott kormányzati struktúrát és filozófiát. Elmondása szerint a sport sem az önkormányzati törvényben, sem a területfejlesztés kapcsán nem szerepel kötelezően támogatandó tételként, de egyértelmű a kapcsolódása például az ide tartozó turizmushoz. Ezt az ágazatot is egy szakállamtitkár irányítja az ÖTM-en belül, a két terület kapcsolatát kiemelt feladatként kezelik a tárcánál. Elbert Gábor szerint eddig a magyarországi világversenyek rendezése kapcsán zömmel csak sportszakmai szempontok merültek fel, pedig nem ártana figyelni mondjuk arra is, hogy mennyi vendégéjszakát vonz az adott esemény.
Már egy példából látszik, hogy a sportnak érdemes „közösködnie”, pusztán azért is, mert az Európai Unióban a sportot a tagországok belügyének tekintik, a szakállamtitkári megfogalmazás szerint az EU-ban nem hívó szó, ellentétben például az egészségneveléssel. „A sport nem cél, hanem eszköz” – szögezte le a sportvezető szájából elég riasztóan ható mondatot Elbert, kiemelve, hogy a sport nevelési és kulturális funkciói, összetartó ereje nélkülözhetetlen a társadalom számára. Ezért természetesen áldozni is kell, a tendenciák szerint viszont egyre kevesebbet. A sport állami finanszírozása három területen valósul meg: iskolai testnevelés és diáksport; szabadidős sport (mindenki sportja); versenysport és utánpótlás-nevelés. Az átfedések egyértelműek, de az is, hogy a szabadidős sportban a leginkább számottevő a civil hozzájárulás (a teljes összeg körülbelül kétharmada), míg az állam a másik két területen vállalja a nagyobb terheket. A diáksport kapcsán a szakállamtitkár úgy véli, nem reális a mindennapos testnevelési óra gondolata, de szerényebb tervvel be lehet kopogtatni az oktatási miniszterhez. Szerinte a sport az iskolák „extrája” lehet. A versenysportban egyre csökken az állami szerepvállalás, a hazai rendezésű világesemények támogatása nagyjából stagnál (2003: 311 millió, 2004: 407 millió, 2005: 392 millió, 2006: 436 millió). Ezzel kapcsolatban Elbert olyan koncepciót ígér, ahol a támogatás elvesztené esetlegességét, s célul tűzte ki, hogy minden évnek meglegyen a maga húzóeseménye. A „nagy falatokról”, a 2012-es labdarúgó Eb-, valamint a 2016-os (vagy későbbi) olimpiarendezésről diplomatikusan nyilatkozott: „Nincs ember a magyar sportban, aki ne álmodna erről.”
A finanszírozás nehézségeiről szólva kijelentette, nem magyar sajátosság az utánpótlásműhelyek sanyarú sora, ám – főképpen az egyéni sportágakban – Deutsch Tamás minisztersége óta jól működik a központi utánpótlás-nevelés a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézeten keresztül. „Nem várhatjuk el az államtól, hogy olyan kivételt tegyen, ahol a bevétele csökken” – reagált azokra az évek óta felhangzó (s)óhajokra, amelyek szerint adókedvezményt kellene kapniuk a sportot támogató vállalkozásoknak. A szerencsejátékokból származó, szintén régóta emlegetett esetleges forrásról szólva úgy gondolja, a központi és a sportfogadásokból adódó támogatás együttes alkalmazása ritka megoldás. Magyarán belátható időn belül pluszforrások nem „bugyognak fel” a sport számára az egyébként is megszorításokkal sújtott magyar gazdaságban. Olyan lehetőségek maradnak, mint például a sportcsekk (az üdülési csekk analógiájára), az európai pályázati lehetőségek és a más tárcákkal való együttműködés. Nem sok, és akkor még nem ismerjük a 2007-es költségvetési irányszámokat – már megszorításokkal –, bár Elbert szerint a megkezdett beruházási programok (stadionrekonstrukció, tormatermek és tanuszodák építése) folytatódnak.
Az állami sportirányítás intézményrendszerének átalakítása, egyszerűsítése első ránézésre pozitív irányba hathat. Jelenleg öt köztestület, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB), a Nemzeti Sportszövetség, a Magyar Paralimpiai Bizottság, a Nemzeti Szabadidősport Szövetség és a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége, valamint a nem köztestületként működő, de a törvényben említett Sportegyesületek Országos Szövetsége (SOSZ) jelentik a szférát irányító civil szervezeteket. Elbert Gábor szerint eddig az „oszd meg és uralkodj!” elve alapján állt hozzájuk az állami irányítás, de a hatékony sportlobbihoz egyszerűbb struktúra szükséges. „Az a kérdés, egy vagy két köztestület működjön” – fogalmazott, minden jelenlegi köztestület elnökségi ülésére ellátogatott, és vázolta elképzeléseit.
A jelek szerint a MOB-ot nem lehet megkerülni, hiszen egyedüliként képviselheti a magyar olimpiai mozgalmat a NOB-nál, az a kérdés, mennyire szűkül a szerepe. Kamuti Jenő, a MOB főtitkára mindenesetre több európai példa átvételét elfogadhatónak tartja. Mint érdeklődésünkre elmondta: egy nemzetközi konferencián legutóbb az új német rendszert ismerhette meg behatóbban, amit különösebb kapkodás nélkül, tízéves előkészítő munka alatt alakítottak ki.
Vélhetőleg a Nemzeti Sportszövetség (ahol Elbert Gábor öt évig főtitkárként tevékenykedett) sem lesz kárvallottja a hazai intézményi változásoknak; jelzésértékű, hogy e szervezet hívta össze nemrég a többi köztestület, valamint a SOSZ, a Magyar Egyetemi-Főiskolai Sportszövetség és a Magyar Diáksportszövetség vezetőit munkamegbeszélésre. Itt a felek egyetértettek abban, hogy a MOB mellett a sport egészét lefedő ernyőszervezetet kell működtetni civil irányítóként. A részletekről nem állapodtak meg, pedig ezekben rejlik a lényeg, a szakállamtitkár szerint mindenesetre a politikának nincs, de a politikusoknak lehet helyük itt. A közelmúltbeli torzsalkodások alapján ez a gondolat nem túl reális, s bár a Schmitt Pál Fidesz-alelnök irányította MOB helye biztosnak tűnik, nehéz lesz meggyőzni a kormánypárti vezetésű SOSZ-t (amelynek elnöke Mesterházy Attila államtitkár, az MSZP parlamenti frakcióvezető-helyettese), hogy önként vonuljon a háttérbe.
A kormány tavasszal elfogadta a régóta emlegetett Nemzeti sportstratégiát, amely ősszel a parlament elé kerül. „Nem szabadna politikai kérdésként kezelni, az értékek mentén konszenzusra kell jutni” – fogalmazott Elbert. Egyelőre tehát maradnak a vágyak. „A sportoló nemzet” – e mondat hivatott kifejezni, hogy nálunk mindenki mozog vagy drukkol a lelátón. Jelenleg a lakosság 10 százaléka sportol rendszeresen, ha ez 15-re emelkedne, az egymilliárd forintos megtakarítást eredményezne a táppénzkiadások terén. Elbert úgy gondolja, ez is hatalmas eredmény lenne, olimpiai éremhez mérhető. Ehhez szerinte alapvetően szemléletváltozásra lenne szükség – szerintünk pénzre is. Mindkettő hiánycikk manapság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.