Népszavazás előtt

2006. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány napon belül az Országos Választási Bizottság állást foglal: szabályszerűnek ítéli-e a Fidesz és a KDNP népszavazási kezdeményezését. A jogorvoslatot, majd a 200 ezer aláírás összegyűjtését is figyelembe véve még az idén eldőlhet, hogy a köztársasági elnök kiírhatja-e a referendumot az ismertté vált hét kérdésben.
A két ellenzéki párt azt kérdezi a választóktól: egyetértenek-e azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú oktatásban részt vevőknek ne kelljen képzési hozzájárulást fizetniük, az egészségügyi közszolgáltató intézmények maradjanak állami tulajdonban, a betegeket ne terhelje vizitdíj, a gyógyszert gyógyszertárban árusítsák, a nyugdíjasok a jelenlegi törvény szerint vállaljanak munkát, a gazdálkodókat első helyen illesse meg elővásárlási jog a földekre, a kormány tagjai pedig viseljenek objektív felelősséget a költségvetési hiány túllépéséért.
A kezdeményezés vizsgálatát már elkezdte az ellentábor. Első nyilatkozataikból úgy látszik, tartanak attól, hogy az Alkotmánybíróság elfogadhatónak ítéli a felvetéseket. Aggodalmuk érthető. Rendes körülmények közt – reméljük, rendkívüli állapotot addig nem hirdetnek ki – a nép a jövő nyáron az urnákhoz járulhat. Olyan időpontban adhatja le szavazatát, amikor már érzékelhető lesz a megtévesztéssel hatalomra került kormány intézkedéseinek hatása. Kiderül, kik tudták és nem tudták fizetni a fűtés, a világítás, a közlekedés költségeit. Kinek jutott ruhára, élelmiszerre. Munkájukat elveszítve hányan kerültek, kerülnek az utcára. Mennyivel nőtt a hajléktalanszállók népessége, és ezen szerény kincstári támogatás mellett hányan nem élik túl a telet.
A népszavazás politikai következménye kiszámíthatatlan. A referendumot viszont nem lehet megakadályozni. Az Alkotmánybíróság másfél évtizedes gyakorlata alapján elmondható: mindegyik kérdés szabályszerű. Formailag egyértelműek, tehát a választók képesek lesznek igennel vagy nemmel felelni rájuk, az Országgyűlés számára pedig világos lesz, milyen jogalkotási teendői származnak a népakarat kinyilvánításából. A tartalmi feltételekkel sem lehet baj, bár elemzők felvetik: lehet költségvetési hatása több kérdésnek is. A bírák azonban számos alkalommal kifejtették: csak a közvetlen költségvetési kapcsolat kizáró ok. Ilyen indokkal találták megfelelőnek az MSZP 2001. évi négyigenes listájáról azt a tételt, amely az első nyelvvizsga ingyenes megszerzésére adott volna módot a közoktatásban, s azt is, amely a nyugdíjszámítás módját változtatta volna meg. Az a kifogás pedig, hogy a szavazók voltaképp a kormányprogram felülvizsgálatát végeznék el, sem tényszerűen, sem jogi szempontból nem helytálló. Az Országgyűlés jóváhagyja ugyan a politikai szándéknyilatkozatnak minősülő kormányprogramot, ám ezt nem törvényben és végképp nem alkotmányerejű, kétharmados jogszabályban teszi. Gond csak az utóbbi esetben vetődhetne fel. Másrészt amennyiben úgy tekintjük, hogy a hét kérdéskör része volt a programnak, a nép várhatóan csak megerősíti a korabeli kormányzati elhatározást. Magánügy, ha a csalárd többség épp ezt nem szeretné.
A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja. Az alkotmánynak ezt a mondatát idézve szokta az Alkotmánybíróság kifejezésre juttatni: a népszavazáson való részvétel politikai alapjog. A közvetlen demokráciának a képviseletivel egyenrangú megnyilvánulása ugyanúgy, mint a gyülekezés szabadsága. S ezekkel a jogainkkal nem csak négyévenként élhetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.