A gazdasági tárca eladná a Volánokat

Az önkormányzatok csak akkor kapják meg a Volán-társaságokat, ha garantálni tudják a szolgáltatás színvonalának emelését – közölte Garamhegyi Ábel az érintettekkel a Megyei Jogú Városok Szövetségének hét végi pécsi közgyűlésén. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára nyilvánvalóvá tette, hogy a Volánokra magánosítás vár.

Bóka Máté Ciprián
2007. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenleg az állam tulajdonában lévő helyközi, helyi tömegközlekedést biztosító Volán-vállalatokat több önkormányzat is szerette volna térítésmentesen megszerezni, azonban úgy tűnik, erre aligha lesz lehetőség. A gazdasági tárca tervei szerint a cégek csak akkor kerülhetnének az önkormányzatokhoz, ha a helyhatóságok jelentős fejlesztéseket tudnának végrehajtani. Az államtitkár mindezt azzal indokolta, nem szeretnének olyan helyzetbe kerülni, hogy utólag derüljön ki: a tulajdonossá vált önkormányzatok később privatizálni kénytelenek a társaságokat. Így a kormányon lévők inkább maguk kínálják fel a cégeket tőkeerős befektetőknek; Garamhegyi legalábbis az egylépcsős magánosítást tartja ésszerűnek.
Szita Károly, Kaposvár polgármestere ezzel szemben hangsúlyozta: jelenleg is van olyan város az országban, amelyikben az önkormányzat maga tartja kézben a helyi tömegközlekedést. A közszolgáltatásokat ellátó cégeknek mindenképpen önkormányzati vagy állami tulajdonban kellene maradniuk. A magántőkét nem utasítják el, de a tömegközlekedésben tulajdonosként nem látják szívesen. Azért szorgalmazták a Volán-társaságok átvételét, mert a nagyvárosok ma már képesek együtt dolgozni a helyközi közlekedésben is. Szita szerint azonban csak tulajdonosi pozícióból hajtható végre mindez. A polgármester állítja: jelentős az ellentét az önkormányzatok egy része és a minisztérium álláspontja között, ma is vannak olyan települések, amelyek úgy támogatják a Volánok fejlesztését, hogy nem tulajdonosai az adott cégeknek.
A városvezetők tartanak attól, hogy magánosítás esetén az ellátás jelenlegi szintje a Volánoknál csökkenhet, hiszen elképzelhető, hogy egy profitorientált befektető csak a valóban gazdaságosan üzemeltethető vonalakat működtetné tovább. Az államtitkár szerint mindez alaptalan félelem, hiszen azt, hogy a befektetőknek miként kell tovább működtetniük a privatizált céget, szerződésben írja majd elő az eladó, vagyis maga az állam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.