A polgár helye

KÖNYVESHÁZ

Büky László
2007. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márai Sándor naplójában leírta, úgy érezte a Magyar Tudományos Akadémián elmondott székfoglaló előadása után, hogy a szakosztályelnök tudományos szigorúsága lényegében ezt jelenti: „Márai, Márai, maga sok rossz fát tett a tűzre. De az Akadémia türelmes, az Akadémia nagylelkű. Még jó útra térhet.” Akadémiai tagnak az írót a legendás nyelvtörténész, Pais Dezső terjesztette be, ő volt a szakosztályelnök Márai székfoglalója idején (1943-ban). Fried István új kötete egyik tanulmányában föltárja, miért érezte Márai Sándor azt, hogy a hivatalosság az elismerés mellett olyan irodalomnak látta akkor már gazdag és sokrétű munkásságát, amilyet voltaképpen nem tudott és akart összeegyeztetni a saját világlátásával, ízlésével. Ennek talán legfeltűnőbb jele, hogy az akadémiai ajánlásban nem szerepel Márainak szinte máig legismertebb műve, az Egy polgár vallomásai. Az az akadémiai szépirodalmi nézetrendszer, amely akkor a műveket befogadta vagy nem fogadta be, nehezen tudott mit kezdeni e regénnyel. Az Egy polgár vallomásai ugyanis regénybe foglalt szociográfia, rokonságban a Puszták népével (Illyés műve) vagy az Egy ember életével (Kassák könyve), és kevéssé helyezhető a formaművésznek kinevezett Márai életművébe.
Külön tanulmányban foglalkozik a szerző a polgár és a polgárság szociológiai hitelességű családrajzával: az Egy polgár vallomásaival, amelynek első része a történelmi Magyarország vidéki városában élő polgárcsaládot mutat be. Megismerhető belőle a polgári életmód és szemlélet „az egyes családtagok botladozásaitól a titkolt, ám Márai előadásában kibukó torz viszonyokig, a cselédek helyzetétől a szobák furcsa használati rendjéig […], az Apa szertartásos reggelijéig”. Fried István megállapítja, hogy a polgár és a polgárság hagyományosan szociológiai jelentésköre nemigen felelt meg a Márai által elgondolt polgárságfogalomnak. Mint társadalmi csoportot elválasztja a munkásságtól és a parasztságtól, viszont egyben láttatja a művészekkel és a körvonalazatlan értelmiséggel. Fried a híres balettművésszel, Grete Wiesenthallal kapcsolatos Márai-írások és saját kutatásai alapján utal a Monarchia kultúrájának az író műveiben több helyütt megjelenő elemeire is, így A gyertyák csonkig égnek bécsi jeleneteinek világára. (Márai egyébként unokaöccse a balerinának.) Az író családtörténetei végül is azt tárják az olvasó elé, „miként történhetett meg az, hogy a polgárlét elemeire hullott szét; hogyan lettek a szavak hűtlenek az emberekhez, és az emberek hogyan lettek hűtlenek a szavakhoz”. A tanulmány Márai egyik művéből (Judit… és az utóhang) idézi: „Azt hitte, valahogy mindenki elpolgárosodik, az egyik lefele, a másik fölfele, ha ő, a polgár a helyén marad ebben a világban, ahol minden és mindenki tótágast áll.”
Van még Fried kötetében fejtegetés Márai Sándor költészettanáról, az emigráns Márai helyzettudatáról, az író Kosztolányi-képéről. Kosztolányi és Márai közötti finom összerezdüléseket tár föl a szerző a Márainál a tenger című részben. Minthogy Márai maga úgy tartotta, a siker talán csak félreértés, ezért is érdeklődésre tarthat számot az író német utóéletének értelmezéséhez fontos szempontokkal hozzájáruló tanulmány. A gyertyák csonkig égnek sikerének egyik oka: Márai rábukkant egy üres helyre, amelyet a vele párhuzamba állítható osztrák művek hagytak meg, s így a német olvasó ismerős és ugyanakkor ismeretlen világgal találkozott, hiszen az Osztrák–Magyar Monarchia irodalmának rekvizitumai nála más környezetben és más összefüggésekben jelennek meg.
Napjaink irodalmához is hozzá tudja illeszteni a tanulmányíró Márait, amikor Kertész Imre naplószerű feljegyzéseinek és a Márai-naplóknak szemléletbeli összefüggéseit boncolgatja. Fried Istvánnak e könyve immár a negyedik Máraival foglalkozó munkája, s talán ez a rövid bemutatás is jelzi, hogy a szerző számos eredeti nézőpontú vizsgálattal járul hozzá annak az írónak a megismeréséhez, aki 1948-ban emigrált, akinek akadémiai tagságát 1949-ben megszüntették (posztumusz 1989-ben állították vissza), és aki ugyancsak halála után kapott Kossuth-díjat 1990-ben. Életében és halálában volt siker és félreértés…
(Fried István: Siker és félreértés között – Márai Sándor korszakok határán. Tiszatáj Könyvek, Szeged, 2007. Ára: 1980 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.