Asszonyok órája

Stefan Lázár
2007. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatvankét esztendővel a második világháború befejezése után is időszerű a menekülés és a száműzetés problematikája – hangoztatta a német kormány nevében Bernd Neumann kulturális államminiszter azt követően, hogy az ARD közszolgálati televízió Menekülés című, két részben sugárzott filmje csaknem huszonhárommillió nézőt vonzott a képernyők elé. A nemzetiszocialista múlt átvilágításának rendszeresen visszatérő tematikája – a tettesek és az áldozatok sorsának összevetése – hat évtized elmúltával is tabu téma, ideológiai interpretációk melegágya, illetve muníció a politikai viszályok esetén. A különböző érdekek és magyarázatok labirintusában Kai Wessel rendező a harmadik birodalom összeomlásának legkínzóbb szenvedéseit elviselő népcsoport kálváriájára összpontosítja figyelmét: „Háborúk során senki sem kénytelen elviselni olyan fájdalmakat, mint a hatalomért és uralomért folytatott harc leggyengébb láncszeme, a civil lakosság!” Alkotása a ma Lengyelországhoz tartozó hajdani német területek – Kelet-Poroszország, Pomeránia, Szilézia – menekültjeinek állít emléket. Főszereplőinek útját a személyes érzelmek nosztalgiája lengi körül.
A német közszolgálati tévéállomások érdeme, hogy a Meneküléssel párhuzamosan történelmi dokumentumokkal, stúdióbeszélgetésekkel (Hitler utolsó áldozatai, A nők menekülése, Menekülés, száműzetés – kibékülés?, Hitler hasznos ideáljai) gondoskodnak az idevágó történelmi múlt felidézéséről, nyújtanak magyarázatot az ok-okozati összefüggésekre.
Kelet-Poroszországban egy vidéki nemesi kúrián, Mahlenberg gróf birtokán kezdődik a száznyolcvan perces melodráma. A család tagjai vagy elkötelezett fanatikusai, vagy kritikus szemlélői a germán felsőbbrendűség hitleri téveszméjének. A lány, Lena (Maria Furtwängler) ez utóbbiak közé tartozik, védelmébe veszi a hozzájuk vezényelt hadifoglyokat és kényszermunkásokat. Vonzódása a francia fogoly, François iránt adja a film – végül beteljesületlen – félénk szerelmi kapcsolatát.
A szovjet hadosztályok 1944 őszén átlépik a birodalom határát. A rohamosan közeledő keleti front felkészületlenül éri a lakosságot. A náci vezetők az „Endsieg” hangoztatásával megtiltják a menekülést, a hadsereg semmiféle előkészületet sem tesz a lakosság evakuálására. A Vörös Hadsereg brutalitásáról érkező hírek arra késztetik Lenát, hogy a cselédekből, földmunkásokból, azok gyermekeiből, aggokból, hadifoglyokból és kényszermunkásokból összeállított kocsikaraván élén elinduljon nyugatnak. Apja, az öreg gróf közli vele: „Ez az asszonyok órája!” – az oroszoktól való félelem hatására előbb a kutyáit lövi agyon, majd önmagával is végez. Ettől kezdve a népvándorlás drámai képei uralják a filmet. A menet átéli azt a tragédiát, amelyen a világháború befejező szakaszában és azt követően összesen tizennégymillió német esett át. A szervezetlenül visszavonuló Wehrmacht-alakulatok járatlan mellékutakra szorítják a menekülőket, a mélyrepülésben érkező szovjet vadászgépek gépfegyverei sorozatosan tizedelik a védtelen civileket. Csikorgó hideg, éhség, félelem, erőszak kíséri a ponyvás szekereket, a sebtében összeszedett cókmókjukat cipelő, kerékpárt és babakocsit toló embereket. A kiszámíthatatlan jövőért, a menekültekért felelősséget vállaló Lena a „jó ember” pozitív képviselőjeként vezeti a rábízottakat délnek, Bajorország felé, dacolva a könyörtelen téllel. Az életveszélyes bonyodalmak arra késztetik, hogy lemondjon szerelméről, és a francia férfit elküldje maga mellől.
A „rossz ember” típusainak bemutatásánál a film igyekszik kiegyensúlyozott képet festeni: az előrenyomuló Vörös Hadsereg fosztogató, nőket megerőszakoló katonái mellé állítja a nem kevésbé brutális Wehrmacht egyenruhásait, akik hasonló könyörtelenséggel végeznek foglyaikkal és az elfogott dezertőrökkel. A Lena irányította menekülők 1945 tavaszán célba érnek, és az amerikaik által megszállt bajor tartományban ismeretlen helyzettel, a gyerekkortól megszokott társadalmi rend totális összeomlásával találják szembe magukat. A röviddel azelőtt még megváltoztathatatlannak vélt szabályok szertefoszlottak. Mindenkinek új megoldást kell keresnie, a romokon új egzisztenciát kell felépítenie. Lena azzal a felismeréssel, hogy a kikényszerített népvándorlás hatására az emberek, akik származásuknál és szociális helyzetüknél fogva igen távol álltak egymástól, most mindannyian nincstelenné váltak, lemond családja kiváltságairól.
Így fogalmaz a Zeit című napilap a Meneküléssel foglalkozó cikkében: „Az elűzöttek fájdalmának átérzéséhez, megértéséhez hozzájárul a személyes szemszögből bemutatott történelem.” A karlsruhei egyetem történelemtudományi intézetének professzora, Peter Steinbach hangsúlyozza, hogy a film rámutat: a németek elüldözése annak a száműzetésnek a befejező fázisa, amelyről a nemzetiszocialista rendszer rasszista ideológiája gondoskodott.
A filmet kiegészítő dokumentumok emlékeztetnek a menekülők másik, a még szabad tengeri kikötők felé vezető útvonalára, újabb adatokkal gazdagítják a Nobel-díjas Günter Grass által a Rákmenet (2001) című regényben feldolgozott témát a Wilhelm Gustloff gőzös majd tízezer utasának tragédiájáról. Az oroszok elől páni félelemmel menekülők több százezres tömege hajókon igyekezett biztonságba jutni. E flottához tartozott a náci rendszerben nagy népszerűségnek örvendő Wilhelm Gustloff, amely békeidőben a Földközi-tengerre és a norvég fjordokhoz vitte pihenni vágyó utasait. 1945. január 30-án sebesültekkel és menekültekkel – túlnyomórészt gyerekekkel és fiatalokkal – a fedélzetén vágott neki a Kielbe, majd Flensburgba vezető útnak. Másnap az S–13-as szovjet tengeralattjáró kapitánya, Alekszandr Marinesko parancsot adott a csapatszállítónak vélt hajó megsemmisítésére. A tragédiát mindössze ezerkétszáz személy élte túl. A nyílt tengeren hasonló sors várt a Steubennel és a Goyával utazókra is.
A menekülést a száműzetés szakasza követte. A film második felében erre összpontosulnak a tévédokumentációk információi és adatai. Winston Churchill angol miniszterelnök, Harry Truman, az Egyesült Államok elnöke és a szovjet diktátor, Sztálin Potsdamban megegyezik Európa új rendjéről. A tárgyalóasztalra kiterített térképen óriási embertömegeket tologatnak jobbról balra, balról jobbra. Több mint nyolcmillió német kénytelen elhagyni az Oderától keletre eső szülőföldjét, helyüket a Szovjetunióhoz csapott Galíciából és Nyugat-Ukrajnából kitelepített ötmillió lengyel foglalja el.
Csehszlovákiából, Magyarországról, Romániából, Jugoszláviából további három és fél millió németet telepítenek ki. A német–lengyel viszonyt – a két ország EU- és NATO-tagsága ellenére – még mindig a fájdalmas örökség szélsőséges képviselőinek engesztelhetetlensége befolyásolja. A menekültszervezetek radikális szárnyának tagjai a Preußische Treuhandon, a követelésekkel foglalkozó magánirodán keresztül jogi megoldást keresnek javaik visszaszerzésére, kompromiszszumként esetleg jóvátétel kialkudására. E vágyálmok elfojtását Lengyelország a német kormánytól követeli, holott tudja: a politikai vezetésnek nincs lehetősége arra, hogy magánembereket regulázzon. A lengyel pártok – minden ellentét dacára – egy pontban azonos véleményt képviselnek: a Preußische Treuhand működése fenyegető provokáció. Erika Steinbach – az elűzöttek szövetségének elnök asszonya – a lengyel kormánypártokat a szélsőséges hazai neonáci erőkkel hasonlítja össze és leszögezi: „Angela Merkel közeledő gesztusait Varsó nem hajlandó figyelembe venni!”
Az ARD stúdióbeszélgetésére meghívott Marek Cickocki, a lengyel elnök tanácsadója szerint „a kérdés az, hogy tudunk-e egyáltalán közösen vitatkozni a történelmi múltról”. A Menekülés forgatókönyvét író Tatjana Dönhoff megjegyzi: „Velünk együtt Lengyelország is a közös Európához vezető úton halad. A személyes sérelmeket nem lehet összevetni!” Sötét alagútban halad továbbra is a mindkét nemzet számára egyaránt fájó múlt feldolgozása. Varsó és Berlin kapcsolatainak alakulását inkább az egyszerű polgárok körében lehet biztatónak tekinteni, messze a politikai csatározások színhelyeitől. Az apró felső-sziléziai falu, Zakrzów – a hajdani Sakrau – lakói a tíz évvel ezelőtt Vesztfáliából idetelepült és azóta négyszáznegyven hektáron gazdálkodó Siegmund Dransfeldet választották meg polgármesternek. Megbízatása nóvum: ő Lengyelország első külföldi állampolgárságú polgármestere. Ráadásul német. Annak ellenére, hogy ezen a vidéken már 1921-ben fegyveres összecsapásokra került sor német és lengyel nacionalisták között. Most békésen él egymás mellett a két népcsoport. Követendő példaként, hitelt adva a polgármester meggyőződésének: „A határok és a gyűlölet csak a megsemmisüléshez vezethetnek.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.