Az elherdált bizalom

Kiss Roland
2007. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez meg minek kellett? – adódik a kérdés annak láttán, ahogy a kormány viselkedett az utóbbi két hétben a Gyurcsány-csomag egyik új adója körüli vitában. Ismeretes: az Alkotmánybíróság (AB) nemrég újabb lyukat ütött a megszorítások tavaly ősszel nagy kapkodással összefont hálóján, és – mivel a taláros testület semmissé nyilvánította a köznyelven csak elvárt adónak nevezett minimum társasági adót – a céges házipénztárak mellett a veszteséges vállalkozásokat sem sikerült az adóprés alá terelni. Bár a két adónemért nyilván kevesen hullatnak krokodilkönnyeket, az talán leszögezhető, hogy az eset igencsak kínos és szomorú, a Magyar Köztársaság kormánya ugyanis egyetlen adónem egyelőre sikertelen bevezetése során minimum háromszorosan járatta le magát.
Először is, a második Gyurcsány-kormány az utóbbi hetekben végzetes csapást mért arra a már régóta csak pislákoló reményre, hogy a kabinet valamennyire mégiscsak tudja, mit csinál. Sokaknak nem új a felismerés, hogy súlyos gondok vannak a kormányzóképesség körül, az viszont még számukra is meglepő lehet, hogy a kabinet nem csak azokon a területeken fut bele súlyos pofonokba, ahol valóban sok évtizedes rögöket és görcsöket kell(ene) feloldani. A kormány immár arra is képtelennek tűnik, hogy saját hatáskörében érdemi és jogszerű lépéseket tegyen. Mondjuk az adózás területén. A követendő gyakorlat ugyanis igen egyszerű: kell a sok bevétel – hogy mire, az Balatonőszöd óta már a baloldali szavazók előtt sem lehet titok –, s mivel más nem jut a döntéshozók eszébe, mint az adóemelés, összetákolnak néhány új szabályt, többségük birtokában kényelmesen megszavaztatják az Országgyűléssel, kihirdetik, és 45 nap múltán már hatályba lépett. Ennyi. A folyamat minimális kifinomultságot sem igényel, ilyen módszerekkel egy közepes méretű uborkagyár is elirányítható. (E hasonlat nyilván elnyeri a hazánkat folyton részvénytársaságnak nevező gazdasági miniszter tetszését.) Az AB legutóbbi néhány döntése – egyebek mellett a minimum társasági adó és a házipénztáradó semmissé nyilvánítása – azonban arra utalnak, hogy az MSZP-s és SZDSZ-es vezetés számára már ez is erőn felüli feladat.
Ám mindez, a szakértelem és odafigyelés hiánya talán még megbocsátható lenne – igaz, csak a kabinet önkéntes távozása után. Ám úgy már nehéz szemet hunyni a kormány botladozása felett, hogy a kabinet kizárólag az önfejűségének köszönheti, hogy használhatatlan jogszabályokat készít. A vállalkozásokat képviselő kamarák és szervezetek ugyanis már tavaly világossá tették, hogy a szükséges reformok érdekében készek kivenni részüket a növekvő terhek viseléséből, és emellett számos javaslatot tettek le a kormány asztalára az állami bevételek növelésére, a valóban csak papíron veszteséges vállalkozások kiszűrésére és az adófizetők körének szélesítésére. Ezek az ajánlások azonban minden esetben a pénzügyi tárca József nádor téri épületének egyik kukájában végezték, ahogy azok a figyelmeztetések is, amelyek aggályosnak bélyegezték bizonyos új adónemek bevezetését. A gazdasági szervezetek ugyanis azt is időben jelezték, hogy gondok lehetnek a házipénztáradó és az elvárt adó szabályozásával.
Hiába derült azonban ki, hogy a kamarákat nem önző érdekek, hanem egészséges jogérzékük vezérelte, amikor éles kritikával éltek. A baloldali kabinet változatlanul ellenségének tekinti a magyar vállalkozásokat és cégeket – ahogy valójában az egész magyar társadalmat és nemzetet is –, és csak a ki kit győz le logikáját ismeri. Jól példázzák ezt az AB-döntés utáni kormányzati megszólalások és lépések. A taláros testület határozatát ugyanis felháborodással és gőggel fogadta a baloldali hatalmi elit. És olyan lépésre ragadtatta magát, ami már a óvodában is kicsit égőnek számítana. Bejelentették ugyanis, hogy az AB-döntés ellenére mégiscsak behajtanák a jogszerűtlen adót arra a két hónapra, amikor – vélhetőleg oda nem figyelésből – az még hatályos maradhatott. Ha az óvó néni éppen nem figyel oda, még gyorsan bosszút állunk azért a sérelemért, amit amúgy csak saját magunknak köszönhetünk. Enynyit a jogállamról, a jogbiztonságról meg egyéb magasztos eszményekről. Aztán a miniszter urak csak lehiggadtak, és belátták, amit az adózók többsége már a határozat kihirdetésekor tudott: nincs jogszerű mód a kéthavi adóteher bevasalására. No nem baj, akkor új adót kaptok a nyakatokba – futhatott át Veres János pénzügyminiszter agyán, aki – köztudomású – korábban számtalanszor szavát adta: az ingatlanadón kívül ebben a ciklusban már nem vezetnek be új közterheket. Hát ennyit a szavahihetőségről és a következetességről. Ám az, hogy az elmaradó bevételeket pontosan hogyan, milyen formában is pótolja a magát és az országot szűk pénzügyi keretek közé szorító kabinet, egyelőre szintén talány. – A kormány nem úgy számol, hogy a korábbi döntéseivel kapcsolatos pereket bizonyosan elveszíti – vetette oda egy minapi tájékoztatón válaszul Veres János. E kijelentésével pedig azt is bebizonyította: minimális felelősséget sem érez azért, hogy a saját tárcájánál kérészéletű szabályok készülnek.
Pedig ez így tényleg senkinek nem jó. A kormány nem lehet biztos a bevételi tervek teljesülésében, a cégek néhány hónapra előre sem számolhatnak, az állam és a magánszféra viszonya soha nem látott mélységekbe zuhan, a jogbiztonság pedig már tényleg csak a tankönyvekben lelhető fel, a mindennapi életben semmiképpen sem. Ám úgy tűnik, a jelenlegi vezetők számára nincs más út. Párbeszéd, mások véleményének figyelembevétele, az érintettek bevonása a döntések előkészítésébe? Az Új Magyarország a jelek szerint nem ezekre az értékekre épül. Az egykoron a diktatúrát kiszolgáló mai hatalmasok csak egy közlési formában járatosak: a diktátumokban.
Persze felvetődik az is, hogy a párbeszéd és a körültekintés hiányára nem ad-e magyarázatot az a mondás, miszerint mindenki magából indul ki. A gazdasági szervezetek ugyanis régóta sérelmezik, hogy a kormány minden vállalkozóban, minden adózóban eleve csalót és ügyeskedőt lát. Az a kormány, amelynek jó néhány minisztere és vezetője korábban hasonló módon szerezte meg saját vagyonát, majd – ennek segítségével – mostani hatalmát. Az, hogy valakit ne csak a saját érdeke vezéreljen, hanem néha a köz, az ország, a nemzet javát is figyelembe vegye, nyilván naivitás, esetleg hiteltelen képmutatás a mai hatalmasok szemében. Ez akkor is nagyon szomorú, ha részben jogosak az előítéletek. Nehéz és felesleges lenne ugyanis tagadni: sok vállalkozó valóban azon dolgozik, hogy több millió forintos jövedelmét valamiképp lepapírozza, és biztos helyre menekítse a figyelő szemek elől. Az élet minden területén tetten érhető a morális válság, aminek a gyökere minden bizonnyal fél évszázaddal ezelőtti eseményekre nyúlik vissza, és amit a jelenlegi kabinet csak tovább mélyített s mélyít az ellentétek szításával.
Talán nem túlzás kijelenteni: ez a kormány nem lesz képes kivezetni Magyarországot a válságból. Nem azért, mert nekünk nem tetszik, amit csinál. S nem is azért, mert a megszorítások okozta elkeseredés hullámverésébe szükségképpen beleremeg a vörös–kék koalíció. Hanem azért, mert minimális bizalom nélkül egyetlen emberi közösség sem működhet. Reméljük, idővel még a választások eredményét maximálisan tiszteletben tartók, a napi politikát kerülők is rádöbbennek: a bizalmat helyre kell állítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.