Az MSZP és a 22-es csapdája

Fűrész Gábor
2007. 03. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sosem látott mélyrepülés
Az elmúlt napokban, hetekben több ismert közvélemény-kutató intézet egybehangzóan a nagyobbik kormánypárt támogatottságának mélypontjáról számolt be. A Medián legfrissebb – március első hetében készített – felvételének tanúsága szerint a teljes népesség körében az MSZP-t mindössze a megkérdezettek 21 százaléka támogatja, szemben a Fidesz 43 százalékos népszerűségével. Ekkora különbség a baloldal és a jobboldal vezető pártjai között a rendszerváltás óta nem volt. Az MSZP támogatottsága mozgott ugyan 20 százalék alatt a Medián méréseiben, elsősorban a Horn-kormány alatt, a Bokros-csomag időszakában (1995–96), ekkor azonban a politikai térkép is jóval differenciáltabb volt: több párt versenyzett a választók szimpátiájáért. A rendszerváltást követő években egyharmados lakossági támogatással kormány közeli helyzetbe lehetett kerülni a választások során. Azóta a helyzet gyökeresen megváltozott.
Az MSZP támogatottságának mélypontjáról tudósítanak a Gallup februárban és márciusban publikált vizsgálatai is. Februárban az MSZP-t a megkérdezettek mindössze 14 (!) százaléka támogatta a teljes lakosság körében. Ilyen alacsony érték az elmúlt 10 évben nem fordult elő, még Medgyessy Péter bukásának idején sem.
Ha a különböző kutatóintézetek adatait összevontan elemezzük, hasonló trenddel találkozunk. A négy legismertebb politikai közvélemény-kutató (Gallup, Medián, Szonda, Tárki) nyilvánosan publikált havi méréseinek sokéves átlagértékei is eddig nem tapasztalt mélypontot jeleztek már 2007 februárjában. Az aggregált adatok szerint a teljes lakosság körében a megkérdezettek mindössze 19 százaléka támogatta a legnagyobb kormánypártot, szemben a Fidesz 32 százalékával. Bár az egyes cégek eltérő kérdezési, mintavételezési módszereket alkalmaznak – ennek tudható be, hogy mért adataik között azonos hónapban is látványos eltérések mutathatók ki –, a mélypontot és a trendeket illetően az eredmények ugyanazt jelzik.
A kettős pártszerkezet kialakulása óta először veszíti el egy kormánypárt döntő mértékben a lakosság bizalmát. A Gyurcsány Ferenc vezette kabinetet és politikáját 2007 tavaszán mindössze minden ötödik magyar tartotta aktív támogatásra érdemesnek.
A Gallup legfrissebb felméréséből az is kiderül, hogy 2007 márciusában határozott kormányváltó hangulat uralkodik. A választók 62 százaléka Gyurcsány távozását szeretné (akár új választásokkal, akár úgy, hogy az MSZP más kormányfőt jelöl meg), mindössze a megkérdezettek 26 százaléka vélekedik úgy: „minden maradjon, ahogy van”.
Az igazán izgalmas kérdés persze az: milyen meghatározói vannak ennek a szokatlan szimpátia-mélypontnak, illetve milyen politikai, stratégiai megfontolások késztetik az MSZP-t arra, hogy a Gyurcsány által meghirdetett pályán maradjon? Tegye mindezt annak ellenére, hogy a párt történetének legnépszerűtlenebb kormányfőjéről van szó, és az általa diktált politika a baloldal számára egyre vészesebb népszerűségvesztést eredményez.
Mi van a számok mögött?
Az első kérdés megválaszolásakor érdemes egyéb – szintén közvélemény-kutatások során feltárt – tényeket figyelembe vennünk, amelyek statisztikai értelemben is magyarázzák a politikai preferenciák ingadozását (nem pusztán elemzői ad hoc magyarázatok). Ilyen szempont a jövővel kapcsolatos lakossági várakozások alakulása. Összehasonlító idősoros elemzések igazolják, hogy a lakossági konjunktúra-mutatók és a mindenkori kormányoldal támogatottsága között igen erős korreláció van. Azaz a választók gazdasági jellegű várakozásai és annak változásai erős hatást gyakorolnak a kormány (és így a kormánypártok) megítélésére. Ha a választók optimizmusa nő, javul a kormány pozíciója, fordított esetben a mindenkori kabinet megítélése lefelé módosul.
Ma ez a folyamat figyelhető meg itthon 2006 nyara óta. Például a GKI által közölt konjunktúraindex 2006 júniusában és júliusában drasztikusan zuhanni kezdett, ezt szinte párhuzamosan követte a választásokon győztes, így korábban szárnyaló MSZP visszaesése. 2007 februárjában a lakosság gazdasági várakozásai 10 éves mélyponton stagnáltak. Még a Bokros-csomag idején sem volt ennyire pesszimista a közhangulat a jövőt illetően.
Ellenérvként szokás felhozni mostanság, hogy az ország gazdasága összehasonlíthatatlanul jobb helyzetben van, mint 1995-ben. Ez az állítás a privát gazdaság nemzetközi tőke által irányított, versenyképes részére igaz is. Abban is van igazság, hogy a magyar gazdaság lényegében túl van a strukturális átalakuláson, az államszocialista termelési és foglalkoztatási szerkezet öröksége ma jóval kevésbé nehezedik az országra, mint 10 évvel ezelőtt. Kétségtelen tehát, hogy a magyar gazdaság bővülő gazdasággá érett, de nagymértékű külpiaci és tőkeimport-függősége miatt kiszolgáltatott, ráadásul bővülése 2007-ben jelentősen lassul. Ezzel párhuzamosan ismét emelkedőben a munkanélküliség, tíz év után újra nő az infláció, csökken a keresetek reálértéke.

Legitimációs vákuum
A lakosság pesszimizmusának gyökerét azonban nem pusztán az államháztartás vagy a reálgazdaság teljesítményében kell keresnünk. A várakozások mélyrepülésével párhuzamosan zuhant a politikai elit közmegítélése az elmúlt hónapokban. Soha még ilyen mértékben nem volt népszerűtlen a politikai elit egésze a választók szemében. Ma 2-3 politikus kivételével minden jelentős közszereplő szimpátiaindexe 50 pont alatt mozog, ami azt jelenti, hogy ezen szereplők esetében a bizalmatlanok aránya meghaladja azokét, akik szívesen látják az illetőt politikai szerepben.
A Gyurcsány Ferenc vezette kormány teljesítménye magával rántotta a parlamenti demokrácia egészének megítélését. A választók egyszerűen már nem remélnek semmit a fennálló politikai patthelyzetben. 1995–96-ban a fájdalmas megszorítások legitimálhatók voltak, hiszen a kormány egy örökséget cipelt, a gazdasági szerkezetváltás és a puha diktatúra eladósodásának terhét. Ebben a helyzetben Horn Gyula még a hihetőség határain belül győzködhette a választókat arról: egyszeri fájdalmas erőfeszítésről van szó, amelyet aztán a megérdemelt európai jólét, felzárkózás követ. Ma ezek az érvek hatástalanok: az ország az Európai Unió tagja, uniós árakkal és elvárásokkal, de illúziók nélkül. Ami azonban ennél is fontosabb: a Gyurcsány-kormány nem a múlt örökségét cipeli, hanem saját politikájának terhét. A párt támogatottságának összezuhanása többek között ennek a legitimációs vákuumnak köszönhető.
A legitimációs vákuum eredményeként a lakosság szinte egyetlen megszorító (vagy ahogy a kormányzati kommunikáció hívja: „reform-”) intézkedés mellé sem áll oda. A legkülönbözőbb felmérések igazolják, hogy az elmúlt fél év kiemelt kormányzati döntéseinek egyike sem bírja a választók meghatározó többségének elismerését. Csak néhány példa: a Kód Piac-, Vélemény- és Médiakutató Intézet adatai szerint a vizitdíjat a megkérdezettek 8 (!), a tandíj bevezetését 12, az iskolák szerkezetátalakítását, összevonását 15, a közalkalmazottak számának mérséklését 25 százaléka támogatja fenntartások nélkül. Nem találunk olyan kormányzati döntést, amely akárcsak megközelítené a 60 százalékos határt, és olyat is csak elvétve, amely legalább a megkérdezettek 50 százalékának támogatását bírja.
A legitimációs vákuumban a kormány szembemenetel saját választóinak akaratával anélkül, hogy erre bármilyen épkézláb magyarázatot adna. Ez a jelenség az oka a korábban szokatlan hevességű utcai tiltakozásoknak is. Egy kormány legitimitása megmaradhat nehéz gazdasági környezetben, ha van hihető és elfogadható magyarázata és átlátható kivezető útja, vagyis „tudja a megoldást”. 2007 tavaszán a kormányzat ilyesmivel nem tud szolgálni.

Az ellenzék szerepe
Nem szabad figyelmen kívül hagynunk az MSZP népszerűségvesztésében az ellenzék szerepét sem. A nagyobbik ellenzéki párt nyár óta tudatosan és határozottan kommunikációjának fókuszát a kormány hitelvesztésén (hazugság, felhatalmazás nélküli program) és a megszorításokon tartja. A Fidesz nem engedi, hogy a választók elfelejtsék, mi történt, és beletörődjenek a megváltoztathatatlanba. Orbán Viktor és pártja kitart Gyurcsány Ferenc bojkottálása és a megszorítások elutasítása mellett, láthatóan nem törődve sem a populizmus, sem a reformellenesség vádjával. A felmérések – eddig – a Fideszt igazolják.

Stratégiai csapda
Mindezek ismeretében kell megválaszolnunk a kérdést: milyen politikai, stratégiai megfontolások tartják az MSZP-t a Gyurcsány által meghatározott pályán, miért nem „áldozza fel” a közvélemény szemében bukott kormányfőt a párt, hogy megvédje bázisát az egyre fenyegetőbb öszszeomlástól? Kézenfekvő magyarázat a belső alternatíva hiánya (azaz, hogy nincs Gyurcsánynak igazi ellenfele), de önmagában nem meggyőző, hiszen a tisztújító kongresszus formálissága épp azt jelzi, hogy az elnöki poszt versenyeztetése fel sem merült a pártban.
Sokkal valószínűbb, hogy egy stratégiai csapdáról van szó. 1995–96 tapasztalatai arra a következtetésre vezetik a választóitól és azok elvárásaitól radikálisan eltávolodó pártot, hogy a fájdalmas megszorítások elmúltával a közbizalom még időben újjáépíthető, vélhetően a szociális juttatások élénkítésével 2010-ben. A stratégia azon a téves előfeltevésen alapul, hogy a helyzet lényegét tekintve megfelel a Bokros-csomag időszakának – ráadásul azzal az „előnynyel”, hogy a megszorítások itt pár hónappal előbb indultak meg, így korábban is érhetnek véget. A Bokros-csomag idején azonban nem volt valódi legitimációs vákuum, a kormány hitelességének megőrzésére adott volt az érvkészlet, és az hellyel- közzel hihető is volt. A választást ugyan így is elvesztették, hiába a javuló kormányzati megítélés. Ma azonban a kormány és a miniszterelnök hitelessége nem állítható helyre – még osztogatással sem.
A miniszterelnök akaratán kívül, de beismerte: tudatosan tevékeny részt vállalt az ország és az államháztartás mai válságos állapotának kialakulásában. Ez a felelősség nem átruházható. Nincs alternatív magyarázat. Ettől a miniszterelnöktől és ettől a kormánytól most már a választók semmilyen reformot nem fogadnak el.
Nem azért, mert baloldalinak vallja magát, miközben radikálisan neoliberális, vagyis a szociáldemokrata eszmékkel összeegyeztethetetlen politikát folytat, hanem azért, mert szembement és ma is szembe- megy az ország akaratával, és azt se jobboldali, se baloldali, sem más színű kormányzat nem élheti túl. Sokakban élhet a hamis remény, hogy messze van 2010, és a választók gyorsan felejtenek. De még ha így is lenne, abban mindenki biztos lehet: lesznek, akik emlékeztetni fogják őket a kormányfő elhíresült szavaira.
Ez tehát az MSZP 22-es csapdája: vagy a miniszterelnöktől és jelenlegi kormányától szabadul meg a megszorításokkal együtt, ami kétségkívül a kudarc elismerése, és a kormányzati pozíció elvesztését jelentheti, vagy ragaszkodik a bukott miniszterelnökhöz és országosan elutasított programjához, de ezzel nemcsak a következő választások sikerét, hanem a párt szavazói magjának stabilitását is kockáztatja.

A szerző szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.