Kísérlet az elveszett hitelesség visszaszerzésére

Továbbra is titkosak egyes közérdekű költségvetési adatok, s a folyamatos módosítgatások miatt összemérhetetlen számok halmaza kezd kialakulni az államháztartásban – nyilatkozta lapunknak Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke. A Fidesz alelnöke ennek ellenére úgy véli, érdemi vita esetén pártja több költségvetési kérdésben is nyitott lenne a kompromisszumos megoldásra.

Szabó Eszter
2007. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány hónapja azt ígérték, hogy az elmúlt években lefolytatott gazdasági konzultáció eredményeit ismét áttekintik, ezek alapján újabb javaslatokat készítenek majd. Azóta nagy a csend. Úgy tűnik, ez az ígéret mintha feledésbe merült volna…
– Nem felejtettünk el semmit, dolgozunk a gazdasági program frissítésén, jelenleg a szakmai előkészítő munka folyik. A Fidesz májusi kongresszusáig ez a munka befejeződik, akkorra már újabb javaslatokat tudunk letenni az asztalra.
– A parlamenti szakbizottságok kormánypárti többsége a múlt héten lesöpörte az asztalról azokat az indítványokat, amelyekkel önök a költségvetés körüli manipulációkat szerették volna megakadályozni. Előre lehetett sejteni, hogy az az előterjesztés, amelyik börtönbüntetéssel sújtotta volna az államháztartási adatokkal trükköző politikusokat, köztisztviselőket, nem megy át a rostán. Ugyanakkor a többi pontban Kóka János az önökéhez hasonló elképzeléseket fogalmazott meg. Számítanak az SZDSZ támogatására?
– A költségvetési bizottság szabad demokrata tagjai, Hankó Faragó Miklós és Gegesy Ferenc bent sem voltak a teremben akkor, amikor a Fidesz közpénzügyi csomagjáról zajlott a szavazás. Amikor januárban beterjesztettük javaslatainkat, már látható volt, hogy a kormánypártok nem fogják támogatni azokat. Ha valóban az lett volna a céljuk, hogy a költségvetési folyamatok átláthatóbbak legyenek, elfogadták volna az előterjesztésünket. Azt a hitelvesztést próbáltuk helyreállítani, amit az elmúlt évek költségvetési trükközései, manipulálásai, hamis adatközlései okoztak az egész országnak. Sajnos általánosnak mondható, hogy az ellenzéki javaslatokat rendre elutasítják.
– Azért ez nem minden esetben igaz. Az elvárt adóval kapcsolatos kérésük például meghallgatásra talált. Korábbi szándékát a kormány felülvizsgálta, és úgy döntött: nem kell kifizetni az idei év első két hónapjára az Alkotmánybíróság által megsemmisített elvárt adót.
– Egy alkotmánysértő törvényt visszamenőlegesen sem lehet érvényesíteni, ezért is javasoltuk, hogy még két hónapra se kelljen a vállalkozásoknak kifizetniük az elvárt adót. Örülünk, hogy javaslatunkat elfogadta a kormány, hiszen ezzel a lépéssel a hazai vállalkozások mentesülnek egy törvénytelen adó megfizetése alól.
– E döntésért „cserébe” várható-e az, hogy a Fidesz is támogatja majd Kóka János önökével szinte megegyező javaslatait, ha azok a parlament elé kerülnek?
– Nem tudjuk még, miről szól Kóka János csomagja. Megnézzük, mit tartalmaz az előterjesztés, és utána döntünk: támogatjuk-e vagy sem. Mi nyitottak vagyunk egy kompromisszumos megoldásra a költségvetési trükközés büntetése ügyében. Ennek fontosságát egyébként jól mutatja a Nosza jogászegyesület és a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület legfrissebb felmérése. A két társaság azt vizsgálta meg, hogy a minisztériumok mennyire tartják be az elektronikus információ szabadságáról szóló törvényt. A Pénzügyminisztérium a felmérés szerint nem tartja be a rendelkezést, azaz továbbra sem ismertek bizonyos költségvetési adatok és előrejelzések.
– Ez azt jelenti, hogy továbbra is titkosak a közérdekű adatok?
– Igen. Csak egy példát mondok. Legalább fél éve levelezem Pukli Péterrel, a Központi Statisztikai Hivatal elnökével a gazdasági növekedés adatairól. A hivatal ugyanis már háromszor módosította a GDP-elszámolás szabályát. Így igen nehéz összemérni a jelenlegi növekedési adatokat a korábbi évek számaival, ezek ugyanis – hiába kértük – a mai napig nem állnak rendelkezésre. Összemérhetetlen adatok halmaza kezd kialakulni, körtét hasonlítunk össze almával, ami zavarja a tisztánlátást.
– A fogyatékossággal élők adófizetési kötelezettségéről szóló javaslatuk ugyancsak elbukott, így a jövőben csak olyan mozgáskorlátozottaknak nem kell fizetni súlyadót, akiknek a nevén van a gépkocsi. Hány embert érint hátrányosan ez a rendelet?
– Becsléseink szerint 60-70 ezer fogyatékossággal élő polgárt. Az új szabályozás szerint most már annak a házaspárnak is súlyadót kell fizetnie, ahol például a feleség rokkant, és a férj vezeti az egyébként rokkantszállításra kiépített autót. Azért kell évente 30-40 ezer forintot fizetniük, mert nem a fogyatékos ember nevén van a gépkocsi.
– Változtatnának azon a szabályon, amelyik előírja: a cégeknek nyújtott állami és uniós támogatások után az áfát azonnal be kell fizetni. Mennyi időt kell várnia a fizetésre egy vállalkozásnak?
– Minimum fél évet, ennél gyorsabb átfutási időre még nem volt példa. Nem ritka azonban az sem, hogy a kiértesítés és a kifizetés között több év telik el. Erre az időszakra a vállalkozásnak kell megfinanszíroznia támogatása áfáját, ami egyáltalán nem kis tétel egy beruházásnál.
– Miért szüntetnék meg a nem kormányzati intézmények – Országgyűlés, Alkotmánybíróság, bíróságok, ügyészségek – kötelező tartalékolásra vonatkozó kötelezettségét? Ez nem mutat a felelőtlenebb költségvetési gazdálkodás felé?
– A kötelező maradványképzés Draskovics Tibor pénzügyminisztersége alatt vált tömegessé az állami intézményeknél. Ez is egy a Gyurcsány Ferenc által is elismert trükkök százaiból, ezzel ugyanis felül lehet írni a parlament döntéseit. Amit az Országgyűlés odaítélt egy adott tárcának, közintézménynek, azt az összeget kapja meg az adott szervezet. Ha a kormánypártok érdemi vitát folytatnának velünk, akkor kompromisszum születhetne e kérdésben is.
– Hogyan értékeli az ön párttársa, Szájer József kijelentését, amely szerint helytelen volt, hogy fideszes képviselők támogatták Simor András kinevezését a jegybank élére?
– Ha azt gondoljuk, hogy mentesek vagyunk az előítéletektől, és tárgyilagosan tudunk döntéseket hozni, akkor ebben az ügyben tartózkodással és igennel lehetett szavazni. Így is tettünk. Simor András kijelentette, hogy folytatni kívánja a jelenlegi monetáris politikát: az árstabilitást tartja a legfontosabbnak, és megőrzi a jegybank függetlenségét. Ha ettől eltér, megvonhatjuk tőle a bizalmunkat. Egy ok szólt ellene, hogy egy hiteltelen, hazug miniszterelnök jelölte. Ezt a problémát viszont nem a jegybanktörvényen kell számon kérni. Az ország érdeke az, hogy a jegybank működjön, akkor is, ha egy alkalmatlan ember a miniszterelnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.