Tartós nyereség

Az interneten elérhető szolgáltatások bővítésére, illetve ezzel kapcsolatban a széles sávú internetezés további erőteljes elterjesztésére készül a Magyar Telekom – mondta lapunknak adott interjújában Christopher Mattheisen. A társaság elnök-vezérigazgatója szerint a következő időszakban inkább a szolgáltatások javulására lehet számítani, semmint további árcsökkenésre.

Dénes Zoltán
2007. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen főbb tendenciák és technológiák formálják leginkább a Magyar Telekom (MT) jövőképét, milyen fejlődési lehetőségeket látnak a piacon?
– Elsősorban olyan, a világhálón elérhető szolgáltatások fejlődése befolyásolja lépéseinket, amelyek az internet további terjedését generálják. Már jelenleg is kínálunk nagyon izgalmas termékeket, amelyek az ADSL-hez kötődnek (IPTV), de nem szabad elfeledkezni a mobiltelefonon keresztüli széles sávú internetezést lehetővé tevő technológiákról (HSDPA), illetve a WEB 2.0 várható fejlődéséről. Utóbbival kapcsolatban nemcsak olyan dolgokat emelnék ki, mint a közösségépítő hálózat – társaságunk esetében az iWiW –, hanem a következő időszakban várhatóan felfutó fotótárakat és videomegosztó portálokat is.
– Bevétel szempontjából is ezen trendek meglovagolását tekinthetjük az MT céljának?
– Feltétlenül. Egyre nőnek az innen származó bevételeink. Rövid távon is el tudok képzelni olyan forgatókönyvet, hogy egy széles sávú internetezésre képes mobiltelefon használója készüléke segítségével tölti fel saját videóit, képeit – akár az iWiW-re. Amellett, hogy a széles sávú internetezést mobiltelefonon is lehetővé tesszük, megkezdtük a világhálón keresztüli televíziózás (IPTV) bevezetését is. Ezek mind olyan trendek, melyek bővítik a széles sávú internet használatát, ami alapot ad társaságunknak a hálózat további fejlesztésére. Tehát árbevételt eredményez még rövid távon is.
– Ön szerint a Deutsche Telekomot (DT) érintő átszervezések, dolgozók kiszervezése miként érinti a Magyar Telekomot?
– Egyrészt mindig érdemes észben tartani, hogy ami az anyacégben történik, az nem automatikusan hat a hazai vállalatra. Teljesen más piaci helyzet van Németországban, mint Magyarországon, de ha a folyamatokat nézzük, akkor igaz, hogy minden távközlési társaság hasonló cipőben jár. Ezért nem lehet tagadni azt, hogy itt is a hatékonyság növelésére törekszünk, de ez nem jelenti azt, hogy ugyanazt a megoldást vagy ugyanolyan mértékben kell alkalmazzuk.
– Ez azt jelenti, hogy a DT által bejelentett 45 százalékos nyereségcsökkenése sem érinti a Magyar Telekomot, például előfordulhat egy esetleges nagyobb nyereségelvonás?
– Mi egy önálló tőzsdei társaság vagyunk, mely 59 százalékban DT-tulajdonban van, de részvényeink 41 százaléka a nyílt piacon forog. Nem kell tennünk, és nem is tehetünk olyan lépéseket, melyek károsak a vállalat szempontjából. Tehát ilyen dolgok szóba sem jöhetnek. Vannak olyan konkrét megfogalmazott elvárások, melyeket teljesítenünk kell. Mi felelősségteljes növekedési előrejelzéseket adunk, melyek megvalósulása számunkra a legfontosabb.
– Jelenleg például milyen várható eredmény-előrejelzést tudnak adni?
– Továbbra is az árbevétel és a profit szinten tartását tudjuk ígérni. Ezek egyszerű, de felelősségteljes számok. A napokban sok befektetővel egyeztetve egyértelművé tettük, hogy amennyiben vállalásaink bármilyen irányban meglepetést okoznak, abból akár a személyes konzekvenciákat is levonom. Ez azért reális előrejelzés, mert a jelenlegi makroökonómiai trendek idén nem olyan kedvezők, mint pár évvel ezelőtt voltak.
– Mennyire borította fel a cég terveit az, hogy az elmúlt időszakban a szokásosnál gyakrabban és váratlanul változtak az adótörvények?
– Társaságunk olyan piacon tevékenykedik, mely folyamatos változásban van, ezért nyilvánvalóan egyik erősségünk az, hogy gyorsan és jól tudunk alkalmazkodni az új elvárásokhoz. Az egyensúlyteremtő intézkedések közvetett hatásai – mivel az emberek szűkösebb anyagi helyzetük miatt nyilván kevesebbet fogak telekommunikációra fordítani – fokozottabban érintik a szektort, mint más iparágakat.
– A Magyar Telekom részeként működő T-Mobile várhatóan milyen változásokon fog még keresztülmenni idén?
– Rengeteg apró részen dolgozunk már hónapok óta. Nemcsak költségcsökkentésről, hanem árbevétel-növelő, illetve hatékonyság- és hatásosságnövelő intézkedésekről van szó. Újjászerveztük a munkafolyamatokat, sok tevékenységet – például a társaságok adminisztratív ügyintézését – központosítottunk. A továbbiakban azokon a területeken fogunk nagyobb hatékonyságra törekedni, melyek közvetlenül hatnak az ügyfélre, például az ügyfélszolgálatok esetében.
– Meddig tart az integrációs folyamat, és mekkora megtakarításra számítanak?
– Több tíz milliárd forintot lehet ezen megspórolni, aminek jó részét az adja, hogy adószempontból is hatékonyabban dolgozunk, de hosszú távon a háttérműveletek integrációjából is komoly megtakarításokra számítunk.
– Szándékukban áll újabb akvizíciók végrehajtása?
– Igen, szeretnénk folytatni az akvizíciókat, de ez attól függ, hogy éppen mi eladó, van-e számunkra megfelelő célpont. Már csak azért is, mert eddigi cégfelvásárlásaink is jelentős hozzáadott értéket adtak úgy a hazai, mint a külföldi piacon.
– A montenegrói akvizíció nyomán vizsgálatok indultak a tanácsadói szerződések miatt: milyen tanulságokat vontak le belőle?
– Nem szabad túldramatizálni az ügyet, de tényleg van pár tanulsága. Ennek a tételnek montenegrói szinten van anyagi jelentősége is, a cég szintjén azonban inkább tanulságokkal szolgált. Megmutatta: a belső folyamatainkat tovább kell tökéletesíteni. Meg kell felelnünk a legszigorúbb elvárásoknak is, ezért ma már egy külön igazgató foglalkozik a szerződések ellenőrzésével, különösen azzal, hogy ezek minden szempontból rendben legyenek, s számot tudjuk adni egy esetleges hatósági megkeresésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.