Véget érhet a kampány

Az alkuszok szövetsége és a nagy biztosítók véget vetnének a kötelező biztosítások év végi kampányának, szerintük a korlátozás eltörlésével az ügyfelek járnának jobban. Az ellenzők szerint a javasolt módosítás csupán a nagy biztosítók érdeke, s kevésbé az autók tulajdonosaié.

Kiss Roland
2007. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkenő díjak, kevesebb odafigyelést igénylő ügyintézés, az év végi roham elmaradása – ezeket várná a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) szabályozásának módosításától. A szervezet először két éve javasolta, hogy a szerződések ne az év végén járjanak le, hanem a határidők mindig az egyes szerződések megkötésének dátumához igazodjanak. Így elejét lehet venni az egyre hevesebb novemberi–decemberi átkötési láznak, tisztább versenyfeltételek alakulnának ki – közölte kérdésünkre Turcziné Pálos Anna, a szövetség főtitkára. Véleménye szerint a „kampánytalanítás” az ügyfelek érdekét szolgálná, hiszen a díjak és kedvezmények év végi özöne egyre kezelhetetlenebb, az autósoknak túl sok idejük sincs válogatni az ajánlatok között.
Tény, hogy a kgfb-kampány évről évre rekordot dönt: tavaly már közel 500 ezer autós választott másik biztosítót. A verseny javarészt az on-line brókerek megjelenésével vált élesebbé, a honlapokon ugyanis könnyen összehasonlíthatók az ajánlatok. A vásárlók tudatossága azonban már-már káros a biztosítók számára: a jelentős kedvezmények hatására a kgfb-bevételek alig nőnek, miközben a kárkifizetések legalább a pénzromlás mértékével emelkednek. Az ágazat hamarosan veszteségessé válhat. Egyes vélemények szerint ez is meghúzódik a mostani vita hátterében, fontos azonban megjegyezni, hogy a kampány elsősorban a nagy társaságoknak előnytelen. A kis biztosítók az év végi rohamban képesek tömegeket elhódítani a nagyoktól.
A nagy társaságok hangsúlyozzák: a kampány megszüntetése számos előnnyel járna, hiszen például közösen kezelhetnék a kötelező és a cascobiztosításokat. Fontos azonban megjegyezni, hogy a biztosításokat így sem lehetne bármikor felmondani, az egyéves időtartamot be kellene tartani. A társaságok ezért a jövőben külön-külön értesítenék az ügyfeleket a saját évfordulójuk közeledtéről és a díjak változásáról, akik az ezt megelőző 30 napban válhatnának meg a társaságtól. Kérdés, mindez valóban szélesebb választási lehetőséget kínál-e az autósoknak. Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. vezetője szerint nem, az ügyfelek ugyanis nem készülnének olyan tudatosan a váltásra, mint jelenleg teszik, és a hivatalos értesítő korántsem bír olyan mozgósító erővel, mint az év végi reklámhadjárat. Mindemellett komoly zűrzavar is támadhat abból, ha a 3,5 millió autótulajdonosnak más-más napokon jár le a szerződése – véli Haraszti Zsolt, aki a kártörténeti igazolásokat említi példaként. A váltás után ezt a dokumentumot az autósnak kell beszereznie a régi biztosítójától, amit sokan valószínűleg elmulasztanának a kampányon kívül. Érdemes megemlíteni, hogy a „szabad” kötés lehetősége a cascók esetében is adott, a váltók száma mégis alacsonyabb, mint a kgfb-nél. Holott az éves megtakarítás – lapunk számítása szerint – mind a két típusnál elérheti a 180-200 ezer forintot.
Kérdés, hogy a kampány megszűnésével hogyan történne a díjak közzététele – ez jelenleg egységes –, és hogy a társaságok pontosan mikor módosíthatnának az árakon. A Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) szerint a kampány elmaradásával nehezebbé válna a díjak összevetése. Ráadásul a jelenlegi maximum két hónap helyett folyamatos reklámokra volna szükség. Ez jelentős kiadás, ami megjelenhet a biztosítások árában, a folyamatos költségeket pedig a kis biztosítók nehezebben vállalnák, mint a nagyok – közölte Nógrádi Jutka, a Köbe kommunikációs vezetője.
Bár sajtóértesülések szerint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete vizsgálódik a kérdésben, Binder István szóvivő lapunknak leszögezte: hivatalos kezdeményezés módosításra vagy új szabályozásra nem érkezett hozzájuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.