Csökkenő díjak, kevesebb odafigyelést igénylő ügyintézés, az év végi roham elmaradása – ezeket várná a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) szabályozásának módosításától. A szervezet először két éve javasolta, hogy a szerződések ne az év végén járjanak le, hanem a határidők mindig az egyes szerződések megkötésének dátumához igazodjanak. Így elejét lehet venni az egyre hevesebb novemberi–decemberi átkötési láznak, tisztább versenyfeltételek alakulnának ki – közölte kérdésünkre Turcziné Pálos Anna, a szövetség főtitkára. Véleménye szerint a „kampánytalanítás” az ügyfelek érdekét szolgálná, hiszen a díjak és kedvezmények év végi özöne egyre kezelhetetlenebb, az autósoknak túl sok idejük sincs válogatni az ajánlatok között.
Tény, hogy a kgfb-kampány évről évre rekordot dönt: tavaly már közel 500 ezer autós választott másik biztosítót. A verseny javarészt az on-line brókerek megjelenésével vált élesebbé, a honlapokon ugyanis könnyen összehasonlíthatók az ajánlatok. A vásárlók tudatossága azonban már-már káros a biztosítók számára: a jelentős kedvezmények hatására a kgfb-bevételek alig nőnek, miközben a kárkifizetések legalább a pénzromlás mértékével emelkednek. Az ágazat hamarosan veszteségessé válhat. Egyes vélemények szerint ez is meghúzódik a mostani vita hátterében, fontos azonban megjegyezni, hogy a kampány elsősorban a nagy társaságoknak előnytelen. A kis biztosítók az év végi rohamban képesek tömegeket elhódítani a nagyoktól.
A nagy társaságok hangsúlyozzák: a kampány megszüntetése számos előnnyel járna, hiszen például közösen kezelhetnék a kötelező és a cascobiztosításokat. Fontos azonban megjegyezni, hogy a biztosításokat így sem lehetne bármikor felmondani, az egyéves időtartamot be kellene tartani. A társaságok ezért a jövőben külön-külön értesítenék az ügyfeleket a saját évfordulójuk közeledtéről és a díjak változásáról, akik az ezt megelőző 30 napban válhatnának meg a társaságtól. Kérdés, mindez valóban szélesebb választási lehetőséget kínál-e az autósoknak. Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. vezetője szerint nem, az ügyfelek ugyanis nem készülnének olyan tudatosan a váltásra, mint jelenleg teszik, és a hivatalos értesítő korántsem bír olyan mozgósító erővel, mint az év végi reklámhadjárat. Mindemellett komoly zűrzavar is támadhat abból, ha a 3,5 millió autótulajdonosnak más-más napokon jár le a szerződése – véli Haraszti Zsolt, aki a kártörténeti igazolásokat említi példaként. A váltás után ezt a dokumentumot az autósnak kell beszereznie a régi biztosítójától, amit sokan valószínűleg elmulasztanának a kampányon kívül. Érdemes megemlíteni, hogy a „szabad” kötés lehetősége a cascók esetében is adott, a váltók száma mégis alacsonyabb, mint a kgfb-nél. Holott az éves megtakarítás – lapunk számítása szerint – mind a két típusnál elérheti a 180-200 ezer forintot.
Kérdés, hogy a kampány megszűnésével hogyan történne a díjak közzététele – ez jelenleg egységes –, és hogy a társaságok pontosan mikor módosíthatnának az árakon. A Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) szerint a kampány elmaradásával nehezebbé válna a díjak összevetése. Ráadásul a jelenlegi maximum két hónap helyett folyamatos reklámokra volna szükség. Ez jelentős kiadás, ami megjelenhet a biztosítások árában, a folyamatos költségeket pedig a kis biztosítók nehezebben vállalnák, mint a nagyok – közölte Nógrádi Jutka, a Köbe kommunikációs vezetője.
Bár sajtóértesülések szerint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete vizsgálódik a kérdésben, Binder István szóvivő lapunknak leszögezte: hivatalos kezdeményezés módosításra vagy új szabályozásra nem érkezett hozzájuk.

Kánikula, majd erős lehűlés várható a napokban