Véghajrához közelít a kampány Franciaországban

Több szempontból is más ez a jelenlegi francia elnökválasztási kampány, mint az eddigiek: új jelöltek indulnak, új párt is alakult, és megváltozott a média szerepe, nevezetesen az internet és az ingyenes újságok terjedésével. A kampányról és a közelgő választásról Dominique Reyniét, a francia politikai életet tanulmányozó központ (Cevipof) politológusát kérdeztük.

Makay Zsuzsanna
2007. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit lehet tudni a jelöltekről, milyen programot kínálnak a franciáknak?
– Kezdjük a szélsőbaloldallal. Van két trockista jelölt, akik egy forradalmi baloldalt képviselnek. A programjuk elég egyszerű: nem hisznek a választásokban, más rendszert akarnak. A Francia Kommunista Párt – Marie-George Buffet-vel az élen – fontosabb erőt képvisel, de ami a szavazatok számát illeti, eltűnőben van. Noha 1997 és 2002 között a kormány tagja volt, most arra a kihívásra kell válaszolnia, hogy forradalmi elveit feladva beleolvad a Szocialista Pártba, vagy pedig megtartja elveit, és megkockáztatja, hogy eltűnik.
Dominique Voynet és a zöldek is gondban vannak. Ugyanis már mindenki vallja környezetvédelmi gondolataikat. Szerintem ez nem csak Franciaországban van így: tudjuk, hogy a környezetvédelem központi kérdés, mindegyik politikai párt foglalkozik vele. A választók pedig akkor már inkább egy nagy pártra voksolnak, melynek van esélye a kormányra jutásra, és így ezen kérdések megoldására is.
A Szocialista Párt Ségoléne Royallal már klasszikusabb felállás. De bizonyos szempontból ez is eredeti, ugyanis van különbség a párt és a jelölt programja között. A jelöltnek lehetősége van rá, hogy személyiségét belevigye a párt programjába. Ez azt jelenti, hogy van a Szocialista Párt programja, mely igen baloldalinak mondható, például megkérdőjelezi a nyugdíjreformot. És van egy jelölt, Royal, aki sokkal kevésbé baloldali, mint a pártja. Mármint kulturális szempontból, ami a tiszteletet, a családot, az oktatást, a biztonságot vagy a munkát illeti. Legalább ezen öt témában csaknem konzervatív Royal hozzáállása, és ez megváltoztatja a helyzetet. Royal programja alapvetően egy szociáldemokrata programhoz hasonlítható egy kis konzervatív beütéssel.
A másik oldalon, ha ott is a szélsőségesekkel kezdjük, ott találjuk Jean-Marie Le Pent és a Nemzeti Frontot. Ő egy tiltakozó jelölt, aki fel akarja borítani a rendszert. Mellesleg igen liberális gazdasági és társadalmi programja van, a szó kontinentális értelmében: kedvez a piacgazdaságnak, de protekcionista is egyben. De ez annyira nem is fontos, lévén, hogy Le Pen célja a választás megzavarása, nem reménykedik győzelemben.
Nicolas Sarkozy az Unió a Népi Mozgalomért (UMP) favoritja, 2002 óta van hatalmon. Egy új francia jobboldalt akart létrehozni, összekapcsolva olyan elemeket, melyeket azelőtt sosem emlegettek egy lapon: az atlantizmust, a gazdasági liberalizmust, a pozitív diszkriminációt, a világi jelleget a vallásival szemben. Ő maga is egy új jobboldalt képviselt. Mára azonban erről, az új jobboldali elképzeléseiről szinte teljesen lemondott, és visszatért a klasszikus republikánus modellhez.
Egy fontos jelölt van még a centrumban, Francois Bayrou, aki az Unió a Francia Demokráciáért színeiben indul. Szerintem inkább jobboldali, ő azt mondja, hogy se nem jobb-, se nem baloldali, de Franciaországban nem lehet ilyet mondani véleményem szerint. A francia politikai rendszer nehézségeiből akar hasznot húzni, ugyanakkor fél, hogy a két nagy, Royal és Sarkozy, akik mindketten „újoncok”, letarolják. Ő nem új, ő már 2002-ben is indult, és a többiek
is már többedszerre indulnak. Bayrou pillanatnyilag a többiekhez képest definiálja magát, szerintem még nem létezik mint önálló jelölt. Nem tudjuk, hogy inkább liberális-e, vagy konzervatív-e, atlantista-e, vagy sem, az egyetemek autonómiáját támogatja-e, vagy nem. De ez nem lesz elég, tehát hamarosan majd lefekteti, hogy ő milyen, és akkor a kampány egy újabb fázisába lépünk.
– Milyen új elemek fedezhetők fel a mostani kampányban?
– A két favorit jelölt új, de új párt is alakult, az UMP, mely ugyan 2002-ben alakult, de akkor a neve Unió az Elnöki Többségért volt, és egy pártkoalíció volt Chirac támogatására. Azóta pedig párt lett.
Van ingyenes sajtó, ami még alig volt jelen 2002-ben. Most négy ingyenes napilap van. Szerintem ez nagyon fontos tény, mert sok francia ezeken keresztül tájékozódik, és jobban is érdekli őket a kampány, mint hogy ha nem lennének ezek az orgánumok. Ráadásul 2002-ben még csak 16 millió internetező volt, most 24 millió van. Akkor nem voltak még blogok, most 2 millió van. De sokat számít a kontextus is: volt egy sikertelen európai népszavazás, 2005 novemberében a külvárosi erőszakos események zajlottak le, tavaly tavasszal pedig a diákok tüntettek az első munkavállalási szerződés ellen. Ezekre az eseményekre még emlékeznek az emberek.
Fontosak a közvélemény-kutatások is, melyekből naponta több készül. Ami azért érdekes, mert lévén, hogy 2002-ben nem jelezték kifejezetten előre, hogy Le Pen bekerül a második fordulóba, azt hitte volna az ember, hogy idén kevésbé fognak bízni ezen előrejelzésekben az újságírók.
– Nemzetközi téren melyik jelölttől mi várható?
– Folyamatosság várható Bayrou-tól és Royaltól, és változás várható Sarkozytől. Ő ugyanis minden kétséget kizáróan az a jelölt, aki legközelebb áll az Egyesült Államokhoz. Még akkor is, hogyha manapság kevésbé hangoztatja ezt, nehogy elveszítse a választást. Tudjuk, hogy ő sokkal inkább szeretne szorosabb kapcsolatot az Egyesült Államokkal, és hogy kevésbé vonja kétségbe az amerikai politikát. Ugyanis nemcsak ő számít, hanem a tanácsadói is. Például Pierre Larouche – egy nagyon közeli diplomáciai tanácsadója Sarkozynek –, aki kiállt az iraki beavatkozás mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.