Drasztikus reform a felsőoktatásban?

Meg kell szüntetni mindenfajta normatív finanszírozást a felsőoktatásban, minden hallgató fizessen tandíjat, azt emeljék a költségtérítés szintjére – többek között ez olvasható Bokros Lajos volt pénzügyminiszter szerkesztett anyagában, amelyet a vezető hazai egyetemek képviselőivel is egyeztetett. A szaktárca szerint ez nem tükrözi álláspontjukat, a Fidesz az esélyegyenlőséget kéri számon.

Munkatársainktól
2007. 04. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai felsőoktatás drasztikus szerkezeti reformját javasolja a vezető hazai egyetemek gazdasági tanácsainak képviselőiből álló GT-fórum, az erről szóló vitaanyagot Bokros Lajos, az ELTE GT elnöke írta és szerkesztette, de egyeztetett álláspontot tükröz. – A magyar felsőoktatás szerkezeti válságban van, a jelenlegi helyzet kritikus – vélekednek a felsőoktatási reformtervezet kidolgozói, kifejtve: a friss diplomások körében a munkanélküliség a kétszerese a hazai átlagnak, minőség terén pedig egyértelműen lemaradtunk a világtól.
A Budapesti Műszaki Egyetem, a Corvinus, az ELTE, a Semmelweis, valamint a debreceni, a pécsi és a szegedi egyetemek képviselői közreműködésével készült dokumentum a válság legfőbb okának a fejkvóta szerinti finanszírozást tartja, amely a hallgatói létszám minden határon túli növelésében tesz érdekeltté, beprogramozva ezzel az oktatás minőségének romlását. A vitairat szerint meg kell szüntetni mindenfajta normatív finanszírozást és a különbségtételt az államilag támogatott és az önköltséges felsőoktatás között. – Minden hallgató fizessen tandíjat, azt emeljék a költségtérítés szintjére, mentesüljön ez alól a diákok azon 15-20 százaléka, akiket a hallgatói önkormányzat rászorulónak ismer el – áll a tanulmányban. A színvonalas oktatás, az oktatók megfizetésének garanciáját a tandíjbevételekben látják a szerzők, a kutatótevékenységet pedig – az állami költségvetési források mellett – főleg vállalati és nemzetközi pályázatok elnyerésével biztosítanák.
– Be kellene zárni mindazokat a felsőoktatási intézményeket, amelyeknek sem a fizikai, sem pedig a humán infrastruktúrája nem éri el a minimálisan kívánatos szintet – közlik, „súlyponti iskolák” létrehozását javasolva, amelyek kiemelt állami finanszírozást kapnának. Az oktatók bérének fizetése is a tandíjakból lenne megoldva.
A dolgozat elkészítésében közreműködő egyetemi vezetők annak nyilvánosságra kerülésekor már közölték: az írás minden egyes pontjával nem ért egyet valamenynyi résztvevő, abban viszont igen, hogy a vitairat olyan kérdéseket vet föl, amelyeket fontos tisztázni.
Az oktatási tárca államtitkára, Arató Gergely (MSZP) bejelentette: nem tükrözi az oktatási tárca és a felsőoktatás döntő többségének álláspontját a vitaanyag. A kormány ahhoz a közösen kialakított reformtervezethez tartja magát, amelyről a Felsőoktatási Kerekasztal ülésein a felek megegyeztek, és amely bírja a rektorok, az oktatók, a szakszervezet és a hallgatók támogatását is. Arató hangsúlyozta: az állam nem kíván kivonulni a hallgatók után járó normatív finanszírozásból.
– A polgári kormány hatalomra kerülése után megszüntette a tandíjfizetési kötelezettséget, ahogyan most is ezt az intézkedést javasolják – jelentette ki tegnap Szijjártó Péter. A Fidesz szóvivője felszólította a kormányt, hogy gondolja át a tandíj ügyét, különösen, ha vannak emelési szándékai, sürgősen felejtse el azokat. Kifejtette: a terv durván sérti az esélyegyenlőség elvét, a fiatalok tehetsége és szorgalma döntsön arról, ki járjon felsőoktatási intézménybe, ne pedig a szülők pillanatnyi egzisztencális helyzete. A Fidesz továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy az emberek népszavazáson döntsenek a tandíjról – hangsúlyozta a szóvivő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.