Politikai akadályok gördültek a Nabucco gázvezeték útjába. A távirati iroda a Reuters hírügynökségre hivatkozva arról adott hírt, hogy Törökország felfüggesztette a megbeszéléseket a francia Gaz de France energiavállalattal az orosz Kék Áramlattal rivalizáló, az EU által támogatott gázvezeték ügyében. – A partnerség jövőjéről majd a – május 6-án záruló – francia elnökválasztás után döntünk aszerint, hogy miként alakul a francia politika – nyilatkozott Törökország terveiről az ország energiaügyi minisztériumának neve elhallgatását kérő illetékese.
A török kormány azért neheztel Franciaországra, mert a francia parlament tavaly törvényt fogadott el, amely szerint büntetendő tagadni, hogy az anatóliai örmények tömeges legyilkolása 1915–1917 között népirtás volt.
A Gaz de France eredetileg nem szerepelt a Törökországból Bulgárián, Románián és Magyarországon át Ausztriába tartó Nabucco megépítését tervbe vevő öt olajtársaság között, a Bulgargaz, a román Transgaz, a Mol és az OMV azonban már jóváhagyta a félállami francia vállalat csatlakozását.
Nem okoz fennakadást a Nabucco-projekt megvalósításában, hogy Törökország felfüggesztette a megbeszéléseket a francia Gaz de France energiavállalattal, hiszen számos cég érdeklődik e reményteljes kezdeményezés iránt, hogy hatodik tagja lehessen a projekt társaságnak – mondta Mohorovic Denis, a Mol szóvivője.
Kőolajvezeték Constantától Triesztig. Várhatóan 2012-re megépül a romániai Constanta és az olaszországi Trieszt között az a kőolajvezeték, amelynek létrehozásáról a napokban írtak alá szándéknyilatkozatot Olaszország, Horvátország, Szerbia, Szlovénia és Románia illetékes miniszterei. A Pan-European Oil Pipeline (PEOP) elnevezésű, 1400 kilométeres vezetéken a tervek szerint a kőolajon kívül földgázt is szállítanak majd az érintett országokba, valamint az EU-ba Kazahsztán és Azerbajdzsán Kaszpi-tengeri lelőhelyeiről. Emellett továbbexportálás lehetséges az Egyesült Államokba is. Az építkezés becslések szerint 2–3,5 milliárd dollárba kerülhet, a vezeték olajszállító kapacitása pedig az előzetes tervek szerint napi 1,2–1,8 millió hordós (évi 60–90 millió tonna) lesz. Románia – amely jelenleg a PEOP vezető tanácsának soros elnöke – stratégiai fontosságúnak tartja a fekete-tengeri kikötője és Trieszt közötti vezeték kiépítését.
A PEOP-ról szóló zágrábi szándéknyilatkozat aláírta Andris Piebalgs, az EU energiaügyi biztosa is, szerinte ugyanis a projekt beleillik az unió törekvésébe, hogy sokasítsa import-energiaforrásait. – Oroszország a legnagyobb szállítónk, és az is marad, de a diverzifikálás feltétlenül szükséges – szögezte le Piebalgs. (R. S.)

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben