Kérdésessé válhat a Nabucco-terv

Hírösszefoglaló
2007. 04. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Politikai akadályok gördültek a Nabucco gázvezeték útjába. A távirati iroda a Reuters hírügynökségre hivatkozva arról adott hírt, hogy Törökország felfüggesztette a megbeszéléseket a francia Gaz de France energiavállalattal az orosz Kék Áramlattal rivalizáló, az EU által támogatott gázvezeték ügyében. – A partnerség jövőjéről majd a – május 6-án záruló – francia elnökválasztás után döntünk aszerint, hogy miként alakul a francia politika – nyilatkozott Törökország terveiről az ország energiaügyi minisztériumának neve elhallgatását kérő illetékese.
A török kormány azért neheztel Franciaországra, mert a francia parlament tavaly törvényt fogadott el, amely szerint büntetendő tagadni, hogy az anatóliai örmények tömeges legyilkolása 1915–1917 között népirtás volt.
A Gaz de France eredetileg nem szerepelt a Törökországból Bulgárián, Románián és Magyarországon át Ausztriába tartó Nabucco megépítését tervbe vevő öt olajtársaság között, a Bulgargaz, a román Transgaz, a Mol és az OMV azonban már jóváhagyta a félállami francia vállalat csatlakozását.
Nem okoz fennakadást a Nabucco-projekt megvalósításában, hogy Törökország felfüggesztette a megbeszéléseket a francia Gaz de France energiavállalattal, hiszen számos cég érdeklődik e reményteljes kezdeményezés iránt, hogy hatodik tagja lehessen a projekt társaságnak – mondta Mohorovic Denis, a Mol szóvivője.

Kőolajvezeték Constantától Triesztig. Várhatóan 2012-re megépül a romániai Constanta és az olaszországi Trieszt között az a kőolajvezeték, amelynek létrehozásáról a napokban írtak alá szándéknyilatkozatot Olaszország, Horvátország, Szerbia, Szlovénia és Románia illetékes miniszterei. A Pan-European Oil Pipeline (PEOP) elnevezésű, 1400 kilométeres vezetéken a tervek szerint a kőolajon kívül földgázt is szállítanak majd az érintett országokba, valamint az EU-ba Kazahsztán és Azerbajdzsán Kaszpi-tengeri lelőhelyeiről. Emellett továbbexportálás lehetséges az Egyesült Államokba is. Az építkezés becslések szerint 2–3,5 milliárd dollárba kerülhet, a vezeték olajszállító kapacitása pedig az előzetes tervek szerint napi 1,2–1,8 millió hordós (évi 60–90 millió tonna) lesz. Románia – amely jelenleg a PEOP vezető tanácsának soros elnöke – stratégiai fontosságúnak tartja a fekete-tengeri kikötője és Trieszt közötti vezeték kiépítését.
A PEOP-ról szóló zágrábi szándéknyilatkozat aláírta Andris Piebalgs, az EU energiaügyi biztosa is, szerinte ugyanis a projekt beleillik az unió törekvésébe, hogy sokasítsa import-energiaforrásait. – Oroszország a legnagyobb szállítónk, és az is marad, de a diverzifikálás feltétlenül szükséges – szögezte le Piebalgs. (R. S.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.