Túl a buborékon

A magyar légierő 1997 óta csak nagyon korlátozottan képes földi célok ellen bevetéseket végrehajtani: az alkalmazott technológia elavult. Ezen a helyzeten változtathat az új Gripen vadászgépek fegyverzete. Már amennyiben – hasonlattal élve – a puskához lőszert is adnak a pilótáknak.

2007. 04. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár tíz éve, hogy a Horn-kormány kivonta a Magyar Honvédségből a Szuhoj SZU–22-es csapásmérő és felderítő repülőgépeket, melyek sokszínű fegyverzetükkel meglehetősen komoly támadóerőt képviseltek. Szakmai berkekben két ok miatt is bírálták a döntést. Egyrészt azért, mert a taszári Fürkészdarázs repülőszázad gépeinek kivonására közvetlenül az után került sor, hogy azokat 800 millió forintért – belorusz részvétellel – nagyjavította a Dunai Repülőgépgyár, amely nyomán idehaza (akárcsak Lengyelországban) ma is repülhetnének ezek a „vasalók”. Másrészt meg azért, mert selejtezésükkel a magyar légierő képessége, hogy földi célok ellen komoly bevetéseket hajtson végre, megszűnt.
Míg a pilótái által nagyon kedvelt Szuhoj négy tonna fegyverzetet tudott hordozni, köztük H–25-ös nagy pontosságú, lézerirányítású, illetve radarelhárító rakétákat, addig a megmaradt MIG–29-eseket nem éppen erre a feladatra találták ki, hanem repülőgépek elleni harcra. Akárcsak a honvédség Mil helikoptereinek többsége, a MIG-ek is csak kis hatótávolságú, pontatlan, nem irányított rakétákat tudnak bevetni földi célok ellen, ami ma már – ha még ezek az eszközök nem is tűntek el teljesen a légi hadviselésből – teljesen elavult technológiának számít.
Hogy miért, arra választ kapunk, ha részt veszünk a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső repülőbázis Dongó századának földi célok elleni lövészetén, amely szerves része éves kiképzési tervüknek. A MIG-ek és a csehszlovák gyártmányú, volt NDK-s készletekből származó Albatrosz gyakorlógépek indítókonténereit az alföldi repülőtéren töltik fel, a rakétákkal a pilóták a honvédség központi gyakorló- és lőterén, Hajmáskér közelében kihelyezett célokat veszik tűz alá. A látvány és a hanghatások persze lenyűgözőek, ahogy a vadászgépek „ugrásból” (kis magasságból hirtelen felemelkedve) ráfordulnak a célra, majd zuhanórepülésből nagy lángnyelvek közepette elindítják néhány kilométeres útjukra az öt, illetve nyolc centi átmérőjű „szivarokat”. A négy–hat rakétából álló sorozatok jól látható szórással, sárgás villanásokkal csapódnak be a céloknak kitett járműroncsok közelében, amit feketésbarna porfelhő követ.
– Ritkán érnek el közvetlen találatot, a hangsúly itt a rakéták mennyiségén és sok ezer repeszük pusztító erején van – mondja a lőtéri „nullapont” kihelyezett repülésirányítója, aki maga is MIG–29-es pilóta. Szemmel láthatóan pontosabb az orosz vadászgépek harminc milliméteres gépágyúja, melynek lövedékei találat esetén könnyedén átütik a péncélozott járművek tetejét.
A látottakból a laikusnak is nyilvánvaló, hogy ilyen fegyverzettel nem lehet távolról hatékonyan harcolni a páncélosok ellen: amíg az ellenséges légvédelem csak optikai irányzású gépágyúkkal van felszerelve, a támadók jó eséllyel sértetlenek maradhatnak, ha azonban ágyúikat radar vezérli, vagy ami még valószínűbb manapság, kézi légvédelmi rakétával rendelkeznek, akkor kész öngyilkosság behatolni a célt körülvevő mintegy öt kilométeres „buborékba”.
Az amerikaiak, a NATO és Oroszország légierő-műveleteinek tapasztalatait vérrel írták: repülőgép-veszteségeik legnagyobb részéért – Boszniától kezdve Csecsenföldön át Irakig – ezek az alig tizenöt–húsz kilós rakétafegyverek a felelősek. (A szövetség repülős berkeiben máig nem felejtették el azt a két francia pilótát, akiknek Mirage–2000-esét Pale felett lőtték le a boszniai szerbek egy orosz Igla vagy amerikai Stinger rakétával – bár katapultáltak, 104 napig „élvezték” Karadzsics és Mladics embereinek a vendégszeretetét.) Nem véletlen, hogy Szerbia és Koszovó felett 1999-ben a NATO gépei nem repülhettek ötezer méter alatt: a ritka kivételek során pedig csak a véletlenen múlt, hogy nem szenvedtek jelentős veszteséget. Kevéssé közismert, hogy a 78 napos légi háborút vezénylő amerikai tábornok, Michael C. Short fiának A–10-esét Koszovó fölött is egy kézi légvédelmi rakéta találta el. A fiatal hadnagy – akinek elfogása nagy propagandaértéket jelenthetett volna Belgrád számára – gépe robusztus felépítésének köszönhette, hogy el tudott menekülni. Szintén 1999-ben az orosz SZU–25-ös csatarepülőgépek és harci helikopterek ugyanolyan nem irányított rakétákkal támadtak Csecsenföldön, mint amivel a magyar MIG-ek Hajmáskéren gyakorolnak. A veszteség több tucat gép (és pilóta) volt, a csecsenek ugyanis jól fel voltak szerelve a szovjet örökségből származó, vállról indítható légvédelmi rakétákkal.
A földi célok elleni pontosság és a támadó gépek sebezhetőségének problémájára azonban már régen kiötlötte a megoldást a hadiipar. Az amerikaiak közepes magasságból, lézerirányítású bombákkal támadták az észak-vietnami hidakat 1972-ben, ám a drága és bonyolult technológia csak jó két évtizeddel később terjedt el széleskörűen a nyugati szövetségesek között is. A rendszer lényege a következő: hagyományos bombákra lézeres detektort és irányítófelületeket szerelnek, a célt megvilágítják lézerfénnyel, mire a bombában lévő automatika odavezeti a fegyvert. A szórás mindössze néhány méter, a bombát hordozó gépnek pedig nem kell ötezer méter alá (a veszélyes zónába) süllyednie. Ha minden működik, a bomba a kiszemelt célt találja el, nem rongálja meg annak környezetét (tragikus esetben ártatlan civileket ölve), és a támadó gépet sem lövik le – az úgynevezett precíziós fegyverek nem véletlenül népszerűek a háborúkról döntő nyugati politikusok körében. Persze mint minden bonyolult technikai eszköznek, ezeknek is megvannak a hátrányaik. Míg egy irányítás nélküli bomba vagy rakéta több száz, legfeljebb néhány ezer dollár, addig egy lézerirányítású bomba ára meghaladhatja a százezer dollárt is. Az irányításához pedig egy speciális berendezésre (úgynevezett célzókonténerre, darabja 2-3 millió dollár) van szükség, mellyel a pilóta megkeresi, azonosítja a célt, majd „megvilágítja” azt. És végezetül az sem hagyható figyelmen kívül, hogy ezek a fegyverek hűvös pontossággal találják meg és pusztítják el azokat a célokat is, melyeket hibás célazonosítás vagy hírszerzés miatt jelöltek ki számukra: legyen szó kínai követségről, traktorral menekülő koszovói albánokról vagy pastu esküvői menetről.
Magyarország rövidesen talán rendelkezni fog ilyen precíziós fegyverekkel. Az Orbán-kormány eredeti, „országvédelmi” Gripen-szerződésének 2003-as módosításával a Medgyessy-kabinet arról is döntött, hogy a nemzetközi hadműveletekben immár nélkülözhetetlen képességgel ruházza fel a Svédországtól bérelt, majd megvásárolt vadászgépeket. A fegyverzet részeként 2005-ben öt darab izraeli–német koprodukcióban készülő célzókonténert vásároltak a 14 repülőgéphez 11 millió dollárért. Mindezt pozitív fejleményként is értékelhette volna a légierő, ha nemcsak a technológiáról, hanem az annak kezeléséhez szükséges gyakorlatról is gondoskodtak volna. Korábban lapunk hasábjain került nyilvánosságra, hogy a többletfeladatokra nemhogy több repülési órát nem biztosítottak a pilótáknak, hanem jelentősen (körülbelül egyötödére) csökkentették a gyakorlási lehetőséget. Míg a NATO-ban évi 180 óra alatt nem nagyon engednek pilótát éles helyzetben lézerbombát dobni, addig a jelenlegi állás szerint ezt idehaza 70–80 órás tapasztalattal rendelkező repülőgép-vezetőktől várnák el. Esetleg a repülés negyedik-ötödik órájában, többszöri légi utántöltést követően, éjszaka, a baráti erőktől és békés civilektől hemzsegő Afganisztán felett, egy „időérzékeny” tálib célpont ellen – amint arra egy bennfentes figyelmeztetett.
Hab a tortán, hogy a már említett célzókonténerek megvásárlását nem a hozzájuk tartozó lézerirányítású bombák beszerzése követte, hanem olyan rakétáké, melyeknek manapság kevés babér terem az iraki és afganisztáni hadszíntereken. A célzókonténerektől független működésű (!), televíziós irányítású Maverick rakéták ugyan pontos eszközök, de eredményes indításukhoz alacsonyan (a veszélyes zónában) kell repülni.
A lézerirányítású bombák beszerzése pedig – bár a szakemberek teljesen előkészítették a pályázatot – forráshiány miatt egyelőre várat magára.
A pilóták szerint ezek nélkül – a már beszerzett célzókonténerekkel – ugyan lehet gyakorolni, de ez olyan, mintha a lövész a puska célra tartásával gyakorolna, lőszert viszont nem adnának neki, hogy lőjön is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.