Míg a lakosság eladósodása amúgy is ütemesen nő, a hazai pénzintézetek gőzerővel igyekeznek a háztartásokat újabb és újabb kölcsönök felvételére ösztönözni. A reklámkampányok az elmúlt hónapokban egyre intenzívebbé váltak: a hiteltermékeket nemcsak a tévében, a rádióban, az újságokban és az interneten hirdetik a bankok, de a lehetséges ügyfeleket telefonon, levélben és SMS-ben is felkeresik a kölcsönök különböző formáit ajánlva. A leggyakoribbak a személyi hitelre, a hitelkártyára és a jelzálogalapú kölcsönökre vonatkozó promóciók, amelyek során a bankok a hitelértékesítésre felkészített munkatársaik segítségével próbálják meg telefonon vagy személyesen eladni termékeiket.
Az egyre gyakoribbá váló hirdetéseket jelenleg két szervezet: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ellenőrzi. Mint Binder István, a PSZÁF szóvivője lapunknak elmondta, szervezetük a reklámoknál elsősorban azt vizsgálja, hogy a teljes hiteldíjmutatót a pénzintézet megfelelően szerepelteti-e a hirdetésekben, ezt ugyanis a kölcsön más pénzügyi jellemzőjéhez hasonlóan kell feltüntetni. Binder szerint egyes esetekben az ajánlat megtévesztő lehet, ezért a reklámban célszerű szerepeltetni, hogy a hiteldíjmutató forintra vagy devizára vonatkozik-e, mivel ezek kockázatai jelentősen eltérnek. Megtévesztő hirdetés esetén a GVH szab ki büntetést a reklámozó pénzintézetre.
Egyes bankok nemcsak a saját, de más pénzintézetek ügyfeleit is felkeresik, a hiteltermékekre vonatkozó ajánlatot egyre gyakrabban mobiltelefonon vagy személyre szóló levélben adják meg. Ezzel kapcsolatban Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos figyelmeztetett: a lakosság pénzintézetek általi megkeresése csak akkor jogszerű, ha a kiszemelt ügyfél adata nyilvános, vagy ha elérhetőségét a bank részére megadta. Ám abban az esetben, ha az ügyfél a telefonszámát titkosította, illetve ha reklámanyag küldését kizárta, a megkeresés jogszerűtlen. A bankok lapunkhoz eljuttatott válaszaiból kiderül: a hiteltermékekre vonatkozó telefonos és levelezéses kampányok zajlanak. Az OTP Bank általában saját adatbázisából válogatja ki az adott hiteltermékhez kapcsolódó célcsoportot. A pénzintézet csak abban az esetben nem küld reklámanyagot, ha ezt az ügyfél egy rendelkezéssel korábban kizárta. Az Erste Banknál szintén folyamatosak a telefonos promóciók, a pénzintézet jelenleg egy hitelkártyakampányt folytat. A Citibank nemcsak a saját, hanem más pénzintézetek ügyfélkörében is népszerűsíti a kölcsöneit. Itt jelenleg személyi kölcsönre és társkártyával rendelkező hitelkártyára vonatkozó hirdetések folynak.
A csábítónak látszó hitelfelvételi lehetőségek ellenére a kölcsön meglehetősen drága: a Magyar Nemzeti Bank kimutatása szerint a legfeljebb egyéves fogyasztási hitelek átlagos hitelköltség-mutatója márciusban például 27,53 százalékos volt. A kampányok a magas kamatok mellett is eredményesek, annak ellenére, hogy márciusban tovább nőtt a lakosság eladósodása. Tavaly márciushoz képest a lakossági hitelek állománya 23,1 százalékkal, míg a betéteké mindössze 2,9 százalékkal emelkedett, azaz a háztartási hitelek állománya nyolcszor gyorsabban nőtt a betétekénél.

Erre mindenkinek figyelnie kell! Vörös riasztást adott ki a Gmail