Minden jel szerint hatalmas vonatgyártási megállapodás állhat küszöbön a spanyol Talgo és a Magyar Vagon között − számolt be róla a Világgazdaság. A lap előzményként felidézi, ennek a két vasúti vállalatnak rögös a közös múltja, utóbbi tavaly kevés híján megvásárolta előbbit, csakhogy a szocialista spanyol kormány 2024 augusztusának végén nemzetbiztonsági okokra hivatkozva vétót emelt. Kétség se fér hozzá, az ügylet valójában a politika áldozatává vált.
Ezzel úgy tűnt, végleg meghiúsult – magyar szempontból – az évszázad üzlete. (A részletek kibontása nélkül, de a jegyzőkönyv kedvéért érdemes rögzíteni, hogy a spanyol vezetés ígéretei ellenére a Talgónak azóta se sikerült új tulajdonost keríteni – a szerk.)
Csakhogy az év elején a semmiből már felröppent, most pedig tovább konkretizálódott, hogy a Talgo képtelen a Magyar Vagon nélkül eleget tenni a vállalásainak, így aztán mindent megtesz azért, hogy egyezségre jusson a magyar vonatgyártóval, hogy közösen teljesítsék az elnyert piaci megbízásokat.
Itt jön a képbe Magyarország, a Talgónak ugyanis jelenleg nincs elégséges infrastruktúrája ahhoz, hogy teljesíteni tudja a megbízásait. A Magyar Vagonnak viszont igen. És ezen a ponton érkezünk meg a legújabb fejleményhez. Arról nincs szó, hogy az európai szinten is meghatározó vasúti cég mégis hazai érdekeltségbe kerülne,
azonban arról már igen, hogy egy több milliárd eurós szerződés részese lehetne, így pedig stratégiai partnere a spanyoloknak.
A szerelvények egy része készülne nálunk, a Magyar Vagon „nyolc, az országban szétszórva található létesítménnyel rendelkezik, amelyek képesek eleget tenni a Flix-szerződésből eredő feladatoknak”. A spanyol lap megjegyezte, hogy a Talgo döntése, miszerint a munka nagy részét Magyarországra helyezné át, jelentős hatással lesz a spanyolországi üzemeire, különösen Las Matas és Rivabellosa jövőjére.
Ezeknek az aktuális telítettsége ugyanis drámai mértéket öltött, kénytelenek például újratárgyalni a szállítási határidőket fő megrendelőjükkel, a német Deutsche Bahn vasúti szolgáltatóval.
Fontos hangsúlyozni, hogy hivatalos megerősítés nem érkezett az alkuról. A FlixTrain a maga részéről annyit jelzett, hogy az első vonatokat Spanyolországban fogják megépíteni. „Később fogjuk közölni a többi vonat gyártási helyét” – erősítette meg a vállalat szóvivője.
Eddig sem a Talgo, sem pedig a Magyar Vagon nem kommentálta a kiszivárgott információkat. Ha így lesz, akkor ha nem is az eredeti formájában, de mégiscsak sikerül tető alá hozni az évszázad magyar üzletét.