Bizonyítani kell, hogy lehet ránk számítani

Függetlenül a választási eredményektől, Orbán Viktornak olyan tekintélye van a Fideszben, hogy ha nem lenne elnök, valószínűleg a stratégiai döntések meghozatalánál akkor is kikérnék a véleményét – értékelte a párt első emberének pozícióját Navracsics Tibor frakcióvezető a hét végi tisztújító kongresszus előtt adott interjúban. Arról is beszélt, a Fidesz számára nagy feladat, hogy miközben alapvető értékeik alapján határozzák meg a politikájukat, tudnak-e kézzelfogható segítséget nyújtani azoknak az embereknek, akik most amiatt kerültek bajba, hogy Gyurcsány Ferenc becsapta őket.

Kis Ferenc
2007. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tisztújító kongresszust tart mától a Fidesz, de a legfontosabb kérdés, az elnöki poszt sorsa már jóval korábban eldőlt, hiszen Orbán Viktornak nincs kihívója. Ön szerint mi az oka annak, hogy hosszú évek óta – két parlamenti választási vereség után – nincs alternatívája a Fideszben a jelenlegi pártelnöknek?
– A jelenséget a politikatudomány általában a karizmatikus politikus kategóriájával írja le. Mi tudjuk – így volt ez 2002-ben és 2006-ban is –, hogy Orbán Viktor integráló ereje nagyobb kört fog át, mint a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség integráló ereje. Vagyis vannak olyan választók, akik egyébként nem szavaznának a Fideszre, csak Orbán Viktor miatt voksolnak ránk. Kívülről talán ez adja a nagyon erős pozícióját a Fideszen belül. Az igazi kérdés az, hogy elképzelhető-e egy olyan helyzet, amikor nem Orbán Viktor lesz a Fidesz elnöke. Persze, elképzelhető, amint volt már Kövér László és Pokorni Zoltán is elnök. Önmagában nem az a kulcsfontosságú, hogy Orbán Viktor éppen meglévő pozícióját minek nevezik, mert ő olyan tekintéllyel bír a párton belül, hogy ha nem lenne elnök, valószínűleg a stratégiai döntések meghozatalánál akkor is kikérnék a véleményét; mint ahogy így volt ez az elmúlt tizennyolc, tizenkilenc évben, vélhetően így lesz a közeljövőben is.
– Akkor is, ha újabb választási vereség következne?
– Egyetértek azzal, hogy egy politikai párt számára a legfontosabb mérce, hogyan szerepel a választásokon, de itt azért figyelembe kell azt venni, hogy egy jobboldali szavazó számára a polgári oldal politikai képviselete 1990 óta a nulláról épült fel, ráadásul 1994-től a romjaiból. Miközben 1998-ban győztünk a választáson, mi alakíthattunk kormányt, de listás eredmények tekintetében nem mi nyertük meg a választást, addig 2002-ben és 2006-ban azóta már egyértelműen stabilizált szavazóbázissal az ország legnagyobb erejévé váltunk. Ilyen értelemben a választási eredmény és a szervezetépítés terén elért eredmények nyilvánvalóan befolyásolják Orbán Viktor teljesítményének értékelését a párton belül és a közvéleményben is. Igaz, hogy 2002-ben és 2006-ban az országgyűlési választást elveszítettük, de megnyertük 2004-ben az európai parlamenti választást, tavaly ősszel pedig az önkormányzatit. Orbán Viktorra nem lehet azt mondani, hogy sikertelen politikus lenne.
– Ennyire egyértelmű az is, hogy a következő választáson a miniszterelnök-jelölt Orbán Viktor lesz?
– Erre azt tudom mondani, hogy a folyón akkor kell átkelni, amikor odaér az ember. Nem volt még szó arról, hogy a következő választáson ki legyen a Fidesz miniszterelnök-jelöltje. Amikor helyzet van, akkor kell ezt eldönteni. Egy túl korai vagy akár túl késői jelölés esetleg kampányproblémákat is okozhat.
– A Fidesz vezetése valóban akarja, s bízik abban, hogy előre tudja hozni a normál menetrend szerint 2010-es országgyűlési választások időpontját?
– A világon minden ellenzékben lévő párt, amely kormányzásra törekszik, minél előbb szeretné megmutatni, hogy valóban alkalmas a kormányzásra. Ilyen értelemben természetesen a Fidesz is azt szeretné, ha minél előbb lennének a választások. Tudatában vagyunk azonban annak, hogy a magyar alkotmányos konstrukció tulajdonképpen csak a kormánytöbbség számára teszi lehetővé egy előre hozott választás kiírását. Az ő felelősségük, meddig akarják Gyurcsány Ferenccel, illetve a mai összetételű parlamenttel folytatni a kormányzást.
– Radikálisabb nyomásgyakorlásra nem készül a Fidesz? Hiszen a múlt év őszén a közhangulat akár kormánybukást is ígért.
– A jogszabályok mindig világosan kijelölik a játékteret. Jelenleg úgy látjuk, hogy az emberek igazi problémái nem ideológiai, hanem szociális problémák. Azon gondolkodunk, hogy ezeken miként tudunk segíteni.
– Ön szerint a köztársasági elnök minden lehetséges eszközt latba vetett az általa is hangoztatott morális válság leküzdésére?
– A hivatalos politikánk mindig az volt, hogy a tőlünk vagy a pártpolitikától független intézmények tevékenységével kapcsolatban véleményt soha nem fejtünk ki. Ebbe a körbe tartozik a köztársasági elnök és az Alkotmánybíróság is, ezért tartózkodnék a véleménynyilvánítástól.
– A tisztújításra visszatérve: a négy alelnöki tisztségre öten versengenek, ezen a téren sincs nagy tülekedés. Mi az oka ennek a passzivitásnak? Hiányzik a politikusokból az ambíció?
– Szerintem ez azt is mutathatja, hogy – miközben sokan, a szocialisták azt is próbálják belemagyarázni, hogy nincsen megfelelő demokrácia a Fideszben – béke van a pártban. Azok a konfliktusok, amelyeket szerettek volna belelátni a Fideszbe, az elképzelt végletekig feszülő ellentétek, amelyekről a jól értesült újságírók írnak, nem léteznek.
– Nem lehetséges, hogy a kritikusaik által említett kontraszelekció működik a pártban?
– Elég jól sikerült akkor ez a kontraszelekció, mert a közvélemény-kutatási adatok szerint toronymagasan vezet a Fidesz. Persze ennek nyilván van egy olyan magyarázata is, hogy rossz a kormány. Így van. Azt látjuk, az utolsó mentőöv, amit mondanak a kormánypolitikusok, hogy elbizonytalanodtak a szavazók, és valójában nem is a Fideszhez pártoltak át, a szociológia törvényszerűségei szerint kezd megváltozni. Hiszen a bizonytalanok egy része pár hónap után a Fidesz mellé állt.
– Ehhez fel kellene mutatni valamilyen kormányzati alternatívát is, hogy ne csak arról beszéljenek, mit tesz rosszul a kabinet, hanem előállnának a saját javaslataikkal is.
– Ez az úgynevezett programhiány komikusan hangzik ellenfeleinktől. Gyurcsány Ferenc minden alkalommal rituálisan elismétli, hogy nincsen programunk, és a következő mondatában bírálja a mi elképzeléseinket. Tehát mégis van programunk. A kongresszus elé viszünk egy százoldalas vitairatot, amely a Jövőnk vitasorozat lezárásaként jelenik meg. Négy témakörben: az igazságosság, az életminőség, a közszolgáltatások, illetve az állam szerepe és a versenyképesség kapcsán fejti ki a Fidesz az álláspontját, illetve a vitasorozat kapcsán elhangzott véleménynyilvánítások összegzését. Ezt követően az ősz folyamán az új választási program megalkotásán fogunk dolgozni.
– Árnyékkormány, szakértői apparátus felállítása is várható?
– Ezt most nem tartom szükségesnek, bár előfordulhat, hogy fél év múlva már több érv szól mellette. Nagyon sokat elmond a magyarországi közállapotokról, hogy egy évvel a választások után mindenki – a koalíció is – a programot és az árnyékkormányt keresi rajtunk. Ez mutatja, hogy ők maguk is érzik: ami a múlt évben folyt, nem kormányzás volt.
– Orbán Viktor és más Fidesz-vezetők is többször hangoztatták, hogy a népszavazás kikényszerítheti a kormányváltást. Komolyan így látják?
– A népszavazás elvi okokból fontos számunkra. A kérdések többsége olyan, amelyről a 2006-os országgyűlési választások során – amikor elvileg a pártok programjai alapján döntöttek a választópolgárok – nem szavazhattak az emberek. Hiszen a tandíj és a vizitdíj nemhogy nem szerepelt a választási programokban, hanem a választási viták során kimondottan tagadták ezeknek a lehetőségét, sőt lehazugoztak minket, amikor felvetettük ezek bevezetésének a veszélyét. A demokráciákban a választópolgár úgy ad mandátumot, hogy ismeri a megbízandó párt programját, itt viszont nem ez történt, ezért népszavazáson kell véleményt nyilvánítania. Felvetéseink többségében a demokratikus legitimizációt szolgálják. Valóban úgy van, és ezt Orbán Viktor többször is elmondta, hogy amennyiben a kormány a népszavazás eredményes vége után nem hajtja végre a népakaratnak megfelelő döntést, akkor le kellene mondania. Ez egy természetes alkotmányjogi következmény, hiszen kötelező erejű a népszavazás. A kormányzat vállalt is garanciát arra, hogy a referendum eredményét átvezeti a saját döntésein. Úgy gondoljuk, hogy a tandíj és a vizitdíj az egyik legfontosabb kérdés. Olyan emblematikus eleme a jelenlegi kormányzati politikának, ha a hazugságokat tekintjük, hogy ha ezekben meghátrálásra kényszerül a kabinet, akkor megbukik a kormányzati politikájuk is.
– Elképzelhetőnek tartja, hogy egy népszavazá-son kétmillió polgár igennel szavazzon a Fidesz kérdéseire?
– Igen. Ezt a feladatot vállaltuk, és teljesítenünk kell. A kormányzati oldal sajátos módon akár még segíthet is nekünk ebben, hiszen Gyurcsány Ferenc többször kijelentette: azért örül a népszavazási kezdeményezésnek, mert akkor ők is elmagyarázhatják ezen intézkedéseik előnyeit. Ha ők is mozgósítják a saját szavazóikat, és mi is képesek vagyunk erre saját táborunkban, akkor mindenképpen eredményes lesz. A közvélemény-kutatási adatok most azt mutatják, hogy 750 ezer szavazót veszített az MSZP tavaly április óta, mi pedig 250-300 ezer támogatóval többen vagyunk. Nyilván fenntartással kell kezelni az adatokat, de a trend kedvező. Ha a népszavazás eredménye a javunkra dől el, egyértelművé válik, hogy az emberek nem értenek egyet a kormányzati politikával.
– Az utóbbi egy évben teljesen láthatatlanok a Fidesz tagozatai, nem beszélve az ifjúsági tagozatról, amelyről a megalakulása óta semmit nem hallani. Ez szóba kerül a kongresszuson?
– Úgy látom, hogy 2005 második felében, a 2006-os választási kampány előtt kezdett háttérbe szorulni a tagozatok szerepe, de igazán az utóbbi egy évben érzékelhető az önök által említett passzivitás. Ennek oka az is lehet, hogy a választások után több tagozatvezető is bekerült a parlamentbe, például Aszódi Pál, Kontur Pál, Pálinkás József. Őket nyilvánvalóan most elsősorban a frakciómunka köti le. Jogos azonban a kérdés, hogy a párt adott-e elegendő segítséget a tagozatoknak ahhoz, hogy eredményes munkát tudjanak végezni. A kongresszuson és az ez utáni időszakban nyilván ezt is meg kell vitatnia majd az elnökségnek. A tagozatoknak nagy szerepük lehet a jövőben, de tudnunk kell, hogy elsősorban nem a hivatásos politika űzésére, nem szakpolitikai koncepciók megalkotására jöttek létre, hanem inkább a velünk szimpatizáló emberekkel való kapcsolattartásra.
– A polgári körök is eltűntek, felszívódtak…
– Teljesen összefügg a két kérdés, sok esetben a személyek tekintetében is. A polgári körökből többen a tagozatokon keresztül kerültek be a Fideszbe, mint például frakciótársaim, Ékes Ilona, Bíró Ildikó és mások. 2002-ben a Fidesz a választási vereség után gyorsan talpra tudott állni, megőrizte saját szervezeti egységét, aztán a szövetségi bővüléssel nagy párttá tudott válni, és ez jórészt a polgári köröknek köszönhető. Most úgy látszik, hogy a 2006-os választások utáni újjászerveződés egyelőre elszívta a párt energiáit, főleg úgy, hogy az októberben földcsuszamlásszerű önkormányzati választási győzelem sok helyen a helyi fideszes politikusok számára azt jelentette, hogy teljesen új helyzetben találták magukat. Hosszú évek politikai kurzusa után átvenni egy megyét, körzetet, irányítani a várost, megyét, nem kis feladat. Ugyanakkor azt látom, hogy tagoltabbá vált ez a világ. A polgári körösök egy része belépett a Fideszbe, és továbbra is ápolja a polgári körös kapcsolatait, de már elsősorban fideszesként határozza meg önmagát. Azt mondhatjuk, a szövetségi bővülés legkézenfekvőbb eredményei ők. Tehát itt is hasonló a feladat, mint a tagozatoknál: a kongresszus után végig kell gondolnunk, hogy milyen formában, hogyan képzeljük el a további működést, milyen támogatást lehet adni a polgári köröknek.
– Gondolkodnak-e azon, hogy erősíteni kellene a párthoz nem kötődő civil szférát, amelynek értékrendje, világképe hasonló a Fideszéhez? Tervezik esetleg alapítványok, egyesületek, szakmai műhelyek létrejöttének ösztönzését, támogatását?
– A polgári Magyarország csak a közélet iránt aktívan érdeklődő, de a pártpolitikától független civil közösségekből, szervezetekből állhat fel. Ez a mi érdekünk is, hiszen az emberképünk nagyon közel áll ehhez az öntevékeny, aktív, saját magáért és a közösségért tenni akaró emberhez, aki nem várja, hogy segítsen rajta az állam, hanem ő maga akar dolgozni, szervezni. Ez az „új többség” kategória, amelyet januárban vezettünk be, azt a helyzetet írja le, amiben most vagyunk. Sok olyan ember kerül mostanában velünk kapcsolatba, akik korábban nem voltak fideszesek, nem értettek egyet a Fidesszel. Mégis, ha összehasonlítják a 2002 előtti és a 2002 utáni, már szocialista–szabad demokrata kormányzási időszakot, akkor azt mondják, lehet, nem vagyok jobboldali ember, de magam és a családom is jobban élt akkor, meg tudtam valósítani a terveimet, az egyesületünk meg tudott maradni, nem sorvadt el, volt lehetőségünk arra, hogy valamilyen tevékenységet végezzünk. Számunkra nagy feladat, hogy miközben megőrizzük az alapvető értékeinket, s ez alapján határozzuk meg a politikánkat, tudunk-e kézzelfogható segítséget nyújtani azoknak az embereknek, akik most amiatt kerültek bajba, hogy Gyurcsány Ferenc becsapta őket. Az ő számukra az országos politikában és az önkormányzati politikában is bizonyítanunk kell, hogy mi őszinték és hitelesek vagyunk, lehet ránk számítani.
– Ezt segítheti vagy hátráltatja ön szerint az, hogy több meghatározó fideszes politikus – kivált polgármesterek – újabban bulvárpolitizálást folytat?
– Habitusa válogatja, van, aki hisz a bulvársajtóban és a bulvárpolitikában. Van, akinek jól is áll, van, akinek nem. Én egészen idétlenül hatnék egy talkshow-ban, bulvár hangvételű műsorban, ezért általában kerülöm is. A politikánk alapját ez szerintem nem is érintheti, értékelvű politikát vallunk. A baloldali sajtó egyébként előszeretettel válogat ki magának kedvenceket a Fideszből. Ilyen volt Pokorni Zoltán, Kósa Lajos, és előbb-utóbb mindenki sorra kerül, akiről azt hiszik, hogy Orbán Viktorral szemben fel lehet építeni, alternatívaként lehet megjeleníteni. Én ezt örök próbálkozásnak tartom. Nincs olyan politikus ma a Fideszben, aki erre hajlandó lenne.
– Lassan egy éve frakcióvezető. Marad továbbra is?
– A frakció alapszabálya úgy rendelkezik, hogy egy plusz három éves mandátuma van a frakcióvezetőnek, egy év után van újraszavazás, ami már három évre szólhat. Bár valóban most jár le ez az időszak, konzultálni kívánok a kongresszus után létrejövő új elnökséggel, és június elején rendezzük a tisztújító frakcióülést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.