Csokieuró

Nyilvános látogatásra invitálta a polgárokat Magyarország egyik legzártabb intézménye, a Magyar Nemzeti Bank. A turisták közé beállva az egyébként izgalmas és látványos sétán megnéztük a pénzintézet kiállítását, de megismerkedhettünk olyan véleménnyel is, amely szerint a piac számára csak a halott festő a jó festő, sőt olyan praktikus tanáccsal is gazdagabbak lettünk, hogy – ha az APEH-et bosszantani szeretnénk – nyugodtan fizessük meg adónkat egyforintosokban.

D. Horváth Gábor
2007. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Séta a pénz palotájában címmel nyitotta ki két napra az érdeklődők előtt az év legnagyobb részében zárt épületét a Magyar Nemzeti Bank az előző hét végén. Az idén 16 811. látogatóként mi is megcsodálhattuk ingyen a Magyarország érdekeit leginkább befolyásoló közintézményt belülről.
A magyar pénz történetéről szóló kiállítással összekötött séta – amelynek során a program szerint a bank működésével is megismerkedhetnek az érdeklődők – a politikai csemegékre vágyóknak és a pénzügyekbe beavatottaknak nem volt túlságosan érdekfeszítő. Aki például a nemzetközi munkásmozgalomnak az MNB-n keresztül folytatott titkos pénzügyi kapcsolataira vagy a rendszerváltás után Surányi György akkori bankelnök ténykedéseinek nyomaira volt kíváncsi, az rossz helyen járt. A bejárati ajtó előtt várakozó sorok mindenesetre azt mutatták, hogy a Magyar Nemzeti Bank illetékeseinek ötlete jónak bizonyult, a kánikulai meleg ellenére sokakat vonzott a vezető pénzintézet programja.
Az első csalódás a bejáratnál érte az embereket: aki fényképezőgéppel is meg szerette volna örökíteni élményeit, az hiába vitte masináját. A kapuban álló őr már belépéskor figyelmeztette a látogatót, hogy „biztonsági okok miatt” a küszöbön belül tilos fényképezni. Később kiderült, hogy ez az óvintézkedés teljesen fölösleges, hiszen a csoportok nem titkos dokumentumoktól roskadozó asztalok között, hanem előre kijelölt útvonalon haladhatnak, a saját használatra készített fényképeket pedig nem kárpótolta a bejárat előcsarnokában ingyenesen osztogatott színes és elegáns útmutató.
Az érdeklődők az előcsarnoknál egy szinttel feljebb lévő teremben a bank állandó kiállítását nézhették meg: a történelem különböző időszakaiban keletkezett tárgyak és interaktív eszközök segítségével a magyar pénz történelmével ismerkedhettek. Aki akart, régi érmeverő gépen maga készíthetett érmét magának, vagy gondosan elzárt vitrin alatt felemelhetett egy ugyanakkora nagyságú vas-, ólom- és aranytömböt, hogy érzékelje, melyiknek nagyobb a tömege. Arrébb digitális játékokkal lehetett szimulálni inflációt, és a testsúlyt is le lehetett mérni különböző pénzérmékkel.
Egy csipetnyi bölcsesség intellektuálissá és önironikussá tette a kiállítást. A falra kifüggesztett példamondatok között Széchenyitől ez állt: „Minden, ami a pénz keringését hátráltatja, mind egyesekre, mind a közönségre nézve felette káros.” Sajnos a megtakarításaink elvonásában a mai kormány és a bankrendszer egymásra licitál, amelynek eredménye épp az említett károkozás. Ráadásul a rendszerváltáskor épp az MNB állította le az exporthitelezést, amivel a magyar vállalatok százait lökte csődbe, s a jegybank emelte ugyanekkor harminc százalék fölé a bankkamatot is, amellyel lényegében kirántotta a szőnyeget az egész gazdaság alól.
Széchenyié mellett ott olvasható a falon Kossuth gondolata is: „A pénz nem manna, mely az égből hull. A mely nemzet mindazt, a mi feltétlenül szükséges arra, hogy pénze legyen, akkorra halasztja, ha majd pénze lesz, úgy jár, mint a jámbor, ki föltette magában, hogy míg úszni nem tud, mindaddig vízbe nem megy.” Érdekes, hogy Magyarországon ennek az elvnek ma épp az ellenkezője igaz. Akkor dolgozhatunk, ha jön a tőke, és megvásárolja a munkánkat. Azaz jámboran várjuk a mannát ahelyett, hogy a központi bank az állam és polgárai javára segítené a közvetítő eszköz minél szabadabb felhasználását, hogy a feladat és a munka találkozzon.
Popovics Sándortól, a Magyar Nemzeti Bank alapítása (1924) utáni első elnökétől ezt kapjuk okulásként:
„A pénzérték állandóságának a fenntartása a gazdasági és társadalmi rendnek, nyugodt munkának az alapja.” Az MNB büszkén kiáll első elnöke e gondolata mellett, s honlapja főhelyén hirdeti (www.mnb.hu): „Az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Az MNB elsődleges céljának veszélyeztetése nélkül a rendelkezésre álló monetáris politikai eszközökkel támogatja a kormány gazdaságpolitikáját.” Nem épp a legszebb jövőt festi elénk ez az elképzelés, ugyanis ma már belátható: a konvergenciaprogram és a megszorítások a szakadék felé viszik az országot.
Egy ma már nem túl modern technikai eszköz, a bankkártyákat bemutató vitrin mellett az Állami Pénzverő pultja állt, ahol saját portékáit kínálta a cég. 350 forintért például olyan műanyag, tokszerű kulcstartót lehetett vásárolni, amely megsemmisített, azaz bezúzott forintcafatokat tartalmaz. Az eladók arra a kérdésre nem tudtak elfogadható választ adni, hogy ha valaki bankkártyával akar náluk fizetni, akkor miért írják fel a nevét és a lakcímét. Az okok „könyveléstechnikaiak”, hangzott a titokzatos és használhatatlan válasz.
A kiállítás megtekintése után egy csinos idegenvezető gyűjtötte össze a látogatókat az épületen belüli sétára. A következő emeletre biztonsági kapun engedték át az őrök az embereket. Ide egy gyönyörű lépcsőzeten keresztül lehet feljutni.
A több pénzintézet – például a tőzsdepalota – terveit is kiötlő Alpár Ignác által tervezett banképületbe káprázatos díszítőelemek, oszlopok, szobrok és a domborművek kerültek, amelyek mind az 1900-as évek első harmadának hazai kézműipari csúcsteljesítményét dicsérik. Idegenvezetőnk a második szint lépcsőfordulójában tartott beszámolójában nagyjából a földszinten kapott kis információs füzet tartalmát mondta fel, de olyan információkkal is meglepte a csoportot, hogy például hogyan lehet megállapítani, mi a különbség a mű- és az eredeti márvány között. Mint megtudtuk, tapintással.
Következtek a harmadik szinten a bankelnök és az alelnökök pazar szobái, ahol újfent bosszúságot okozott, hogy megtiltották a fényképezést. Hiszen a bemutatásra szánt termek, folyosók belső díszein túl csupán néhány főosztályvezető irodájának zárt ajtaját lehetett volna lekapni és talán a bankelnök dolgozószobájának részleteit. Azért írom, hogy talán, mert ez nem derült ki néhányunk számára egyértelműen. Ugyanis mind a részletekre kíváncsi lemaradókat szemmel tartó őr, mind egy másik, őket gyorsabb haladásra noszogató hölgy csak bizonytalan választ tudott adni arra a kérdésre, hogy a gyönyörű bútorokkal berendezett, egymásba nyíló helyiségek vajon az elnök irodái, vagy valaki más használja őket. Csupán annyit tudtunk meg tőlük némi kérdezősködés után, hogy – a rendszerváltást követően legalábbis – az egymást követő bankelnökök ide-oda költözgettek az épületen belül, de hogy ki és hová, azt nem tudták.
Arrébb a rendkívül látványos, helyenként tölgyfa burkolattal borított, neoreneszánsz stílusú nagy tanácsterembe léptünk, amelynek falait többek között Kisfaludi Strobl Zsigmond kisplasztikái és Telepy Károly képei díszítik. A terem közepén álló hatalmas asztal körül ülésezik manapság kéthetente az alapkamatokról döntő monetáris tanács. A testület munkájának politikai súlyát jelzi, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfőnek egyik legemlékezetesebb hatalmi törekvése volt, hogy Járai Zsigmond akkori bankelnökkel szembeni befolyásának növelése érdekében mihamarabb kibővítse a tanács létszámát a saját kiszemeltjeivel. Most pedig, miután Járait a balliberális koalíció jelöltje, Simor András váltotta fel, a tanácstagok száma újra csökken.
Megengedték a látogatóknak, hogy elfoglalják a tanácstagok helyét, s rövid tájékoztatót hallgassanak meg a jegybank egyik szakemberétől az infláció kérdéseiről. Az utunkat végigkísérő csinos idegenvezető hölgy a komor gazdasági témáról hamarosan a számára színesebb kérdések felé terelte a csoport figyelmét. A szobrokat beborító aranyfüst technikai kivitelezésének gyakorlati kérdéseit ismertette, s miután elmondta, hogy egy életnagyságú lovas szobornak arannyal való beborításához csupán egy gramm arany szükséges, máris továbbléptünk.
A következő teremben a pénzügyi stabilitással foglalkozó szakember egy egyszerű modellen mutatta be bonyolult szakterületének rejtelmeit. Miután rámutatott egy hálóval körbevett, különböző színű hasábokból felépített toronyra, játékra szólította fel a résztvevőket: emeljenek ki a toronyból (a pénzügyi rendszerből) egyenként egy-egy hasábot (a pénzügyi rendszer szereplőit), s mindenki előtt láthatóvá válik, hogy az előbb-utóbb összeomlik. Ám – folytatta – még ekkor sincs oda a pénzügyi stabilitás, mert az MNB, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és az Országos Betétbiztosítási Alap által kifeszített védőháló megmenti a rendszer tagjait, ezáltal elkerülhető a teljes összeomlás.
A gazdasági témák miatt a csoportban unatkozó gyerekeknek több sem kellett. Egymással versenyre kelve húzogatták ki az egyre bizonytalanabbá váló építmény közepéből a színes hasábokat. A kísérlet persze sikerült: a torony leomlott, és a színes téglatestek nem a földre, hanem a körülötte kifeszített hálóba estek.
A gyerekek büszkén feszítettek, s „bebizonyosodott”, hogy milyen erős a pénzügyi stabilitásunkat biztosító magyar intézményrendszer. A kísérlet alatt arról nem esett szó, hogy esetleg épp a hatalom miatt lehet lyukas e végső biztonságot jelentő háló. Pedig Szász Károly, a korábbi PSZÁF-elnök esete erre utalt, amikor a baloldali kormányzati szereplőket is érintő K&H Bank botrányának kipattanásakor majdnem agyonverték, s akit – miután a támadást élve megúszta – egy törvény módosításával gyors ütemben eltávolítottak hivatalából. Mindenesetre a játékra mindig kapható, a hasábokat a toronyból kipiszkáló gyerekek mindegyike kapott jutalmul egy csokieurót, és a csoport máris roboghatott tovább az Antall József Konferencia-központ egyik szekciótermébe.
Ebben az előzőekhez képest kisebb méretű helyiségben a pénzforgalom és az emissziószervezés (pénzkibocsátás) ismereteit szívhatták magukba a látogatók.
A bank újabb szakembere által kifejtett témát a már említett idegenvezetőnk kezdte el egy újabb kis színes bejelentéssel. Rámutatott a falat díszítő néhány modern festményre, s kijelentette a népes hallgatóság előtt, hogy az alkotók mindegyike híres kortárs magyar festő. Ha Deim Pál meghal – folytatta –, akkor nagyon felértékelődik majd a falat díszítő alkotás. A megütközött emberek morgását hallva azután zavartan „finomított”. Elmagyarázta, hogy nem ő személyesen várja a művész halálát, hanem a piac. A hallgatóság fel sem ocsúdhatott a megrökönyödésből, máris a bank szakembere vette át a szót, tehát a pénzforgalom és emissziószervezés témakörben. Bankkártyákról, banki átutalásokról szóló rövid, számítógépes kivetítőn illusztrált előadása közben azt a biztonságot feszegető gyakorlatias kérdést tette fel a közönségnek, hogy vajon kiknek adhatják meg bank- vagy hitelkártyájuknak a PIN kódját a tulajdonosok. Családtagjaiknak? Banktisztviselőknek? Kereskedőknek? Szolgáltatóknak?
A Magyar Nemzeti Banknak? – záporoztak kérdései. Neeeem, neeeeem – érkeztek a kérdésekre adott kollektív válaszok. A halmaz utolsó elemeként végül rákérdezett: a rendőrségnek? Az emberekből ekkor kirobbant az önfeledt hahotázás, jelezve, hogy a közelmúltban nyilvánosságra került bűncselekmények következtében a vezető rendőrök és a miniszter leváltása Gyurcsány Ferenc miniszterelnök részéről talán mégsem volt elegendő intézkedés a magyarországi közerkölcsök elfogadható színvonalának helyreállításáért.
A „pénz palotájában” megtett rövid séta utolsó állomásán a pénzkezelés gyakorlati ismereteit sajátíthatták el a csoport tagjai. Állandó idegenvezetőnk itt is akart mondani valamit a falra akasztott képekről, de már nagyon kellett sietni. Megtudtuk viszont, hogy a régi, „ágyneműkben talált”, már használaton kívüli bankjegyeket az MNB még beváltja újakra. Az előadó arról is értekezett, hogy a posták és a bankok az ügyfelektől összesen 100 darab egyforma címletű érmét kötelesek átvenni ingyen, a 101. darab érme esetében 1,90 forint díjat számítanak fel. Ez a díjszabás azonban nem vonatkozik például az adóhatóságra, ezért ha valaki nem szíveli az APEH-et, nyugodtan árassza el aprópénzzel – biztatott mindenkit kedélyesen az előadó hölgy.
Ezzel a körülbelül egyórás séta véget ért. A látogatók a terem ajtaján kívül egy mosolygós fényképésszel találták szemben magukat, aki kilépés közben készített fényképeket róluk. A fényképész a csoport tagjai közül nem kért engedélyt senkitől, csak arcuk felé tartott objektívvel mosolyogva nyomogatta gépének exponálógombját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.