Megvan Eichmann útlevele

Egy Buenos Aires-i bíróság archívumában megtalálták Adolf Eichmann, a náci népirtás egyik főszervezője Riccardo Klement névre szóló, hamis útlevelét, amivel 1950-ben Argentínába érkezett. A holland televízióban nemrégiben vetített dokumentumfilm szerint a második világháború után a holland légitársaság, a KLM is segédkezett a náci háborús bűnösök külföldre szökésében. A cég vezetői belső vizsgálatot rendeltek el.

MN-összeállítás
2007. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adolf Eichmann náci háborús bűnös hamis útlevelére bukkant María Servini de Cubría argentin bíró a Buenos Aires-i bíróság archívumában – adta hírül a Le Soir. Eichmann a Riccardo Klement névre kiállított okmány segítségével hagyta el Európát, és menekült Argentínába. A kitűnő állapotban előkerült útlevelet 1950. június 1-jén a Nemzetközi Vöröskereszt állította ki Genfben.
Eichmann a hitleri Németország zsidóügyekkel foglalkozó irodájának vezetőjeként egyik fő tervezője és végrehajtója az európai zsidóság kiirtását célzó, úgynevezett végső megoldásnak, az Endlösungnak. Néhány nappal a német megszállás után, 1944 márciusától Budapestről irányította több százezer magyar zsidó deportálását.
A második világháború után nácik ezrei találtak menedéket Argentínában. A Riccardo Klement álnéven mérnökként dolgozó Eichmannt tíz év bujkálás után, 1960. május 11-én Buenos Aires külvárosában lévő házából rabolta el az izraeli titkosszolgálat. Izraelbe csempészték, ahol addig sosem látott óvintézkedések közepette Jeruzsálemben perbe fogták. Háborús bűnökért halálra ítélték, majd két évvel később, 1962-ben felakasztották.
Nemrégiben adtak közre egy másik dokumentumot is, amely azt bizonyítja: a menekülő háborús bűnösöknek Svájcban állítottak ki útlevelet – adta hírül a Le Monde. A holland televízió tíz nappal ezelőtt vetített filmje szerint a második világháború után nemzeti légitársaságuk, a KLM közreműködött abban, hogy a náci vezetők hamis okmányokkal vagy akár iratok nélkül, Svájcon keresztül Argentínába menekülhessenek.
A készítők egy Svájcban fellelt dokumentumra támaszkodtak, amelyben 1948-ban a légitársaság helyi vezetője, egy bizonyos Frick úr arra kéri a svájci határrendőrséget, engedélyezze a Németországból iratok nélkül érkezők áthaladását. A KLM vezetői cáfolták, hogy lett volna ilyen nevű alkalmazottjuk, de belső vizsgálatot rendeltek el. A háború utáni években csupán néhány légitársaság indított járatokat a dél-amerikai országba. Luc van Dongen, a lausanne-i egyetem történelemprofesszora szerint a szövetségesek 1943-tól kezdve szembesültek azzal, hogy a kompromittált németek tömegesen jutottak légi úton Svájcból Latin-Amerikába.
Hasonló jellegű adatokat találtak több, a washingtoni nemzeti irattárban őrzött dokumentumban is: 1947 májusában a skandináv légtársaság, a SAS a Buenos Aires–Genf–Lisszabon-járatának elindítását ünnepelte. Októberben egy, az amerikai államtitkárságnak címzett feljegyzésben a berni amerikai konzul A. R. Preston a Swissair titkolt adataira hivatkozva jelentette, hogy Dél-Amerikába és Portugáliába közlekedő gépeivel a SAS, illetve az ABA, az Ibéria és a KLM tulajdonképpen szökési lehetőséget nyújtott a háborús bűnösöknek.
A történész Luc van Dongen közölte, akkoriban Svájcból csak személyi igazolvány és német vízum alapján kaphatták volna meg a kiutazási engedélyt, de ezeket a hatóságok nem kérték. A semleges ország ugyanis mindenképpen azon volt, hogy megszabaduljon a számára súlyos terhet jelentő náci vezetőktől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.