Növeli a hiányt az új kormánynegyed

Az állam és a magánszektor együttműködésén alapuló, úgynevezett PPP-beruházások kockázataira hívták fel a figyelmet a lapunknak nyilatkozó szakemberek, akik az új kormánynegyed kapcsán úgy vélekedtek: a kockázatok nem megfelelő megosztása esetén az állam jóval többet fizethet a szükségesnél. A beruházás a 2009-es hiányt növeli, ekkor kell ugyanis elszámolni az építéssel kapcsolatos kiadásokat.

Munkatársunktól
2007. 05. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha elkészül az új kormányzati negyed, az építéssel összefüggő állami kifizetéseket a költségvetési kiadások között kell elszámolni – közölte lapunk érdeklődésére Bedekovics István, a Központi Statisztikai Hivatal kormányzati és nonprofit szektor számlák osztályának vezetője. Mindez azt jelenti, hogy a megszorítások közepette amúgy is nehéz helyzetben lévő államháztartást – amelynek előirányzott hiányát épp 2009-ben övezi a legnagyobb kockázat – a PPP-konstrukcióban készülő építkezés tovább terheli. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője érdeklődésünkre megerősítette: a szaktárca tisztában van azzal, hogy az új kormányzati negyeddel kapcsolatos kiadásokat a büdzsén belül kell elszámolni, s hogy a 2009-es hiányszámnak ezt a tételt is tartalmaznia kell.
A PPP-beruházással azonban nem csak ez a probléma; a köz- és
a magánszféra együttműködésén alapuló építkezések számos buktatót hordoznak magukban. Ha például az állam érdekérvényesítő képessége a szükséges szakmai tapasztalatok hiánya miatt nem elég erős, a megvalósítás drágább lesz, mint a tisztán állami beruházás. Hasonló a helyzet az állam által fizetendő szolgáltatási díjjal; a nem megfelelő szakmai tapasztalat itt is a szükségesnél magasabb összeget eredményezhet. További rizikó Bedekovics István szerint, hogy a felelősség pontatlan megosztása esetén az állami kockázatvállalás nagyobb lehet a szükségesnél. A KSH szakembere az eddigi tapasztalatok alapján úgy látja, hogy a PPP-beruházások sajátosságait a magánpartnerek és a bankok még nem igazán értik, s a szolgáltatási díjfizetés technikájában sincs elegendő tapasztalat.
Bencze Izabella, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság korábbi vezérigazgató-helyettese szerint a PPP-beruházások magukban hordozzák a pazarlás veszélyét. A szakember világszerte példátlannak nevezte, hogy egy ország kormánya a minisztériumait nem állami épületekben, hanem bérelt ingatlanokban működteti. Az állami vagyon eladásával kapcsolatban emlékeztetett: ma nem kötelezi semmi a kormányt arra, hogy az eladásból befolyó összegeket visszaforgassa, azaz megőrizze a nemzeti vagyont, jóllehet az értékesített vagyonelemek pótlása a törvények értelmében kötelessége lenne a kabinetnek. Bencze Izabella szerint az, hogy a minisztériumi épületeket egyszerre dobják majd piacra, jelentős áresést okozhat: a befektetők a legjobb ingatlanokhoz olcsón juthatnak hozzá, miközben a gyengébb minőségű létesítmények vevő nélkül maradhatnak.
A PPP-beruházások elszámolására szigorú uniós szabályok vonatkoznak: a magánbefektetőnek kell viselnie az építési kockázaton kívül a keresleti vagy a rendelkezésre állási kockázatot, a kormánynak pedig versenyeztetéssel kell kiválasztania a beruházókat. A szerződésnek egyebek mellett tartalmaznia kell, hogy milyen kiadások mellett szabadulhatnak meg a felek egymástól, ha a későbbiekben jelentősen megváltoznak az üzemeltetés körülményei. A mostani elővigyázatosságot az indokolja, hogy hazánk eddig már kétszer próbálta figyelmen kívül hagyni az uniós szabályokat. 2005 szeptemberében az EU azért utasította vissza az autópálya-építések magyarországi könyvelését, mert a kormány több, már forgalomba helyezett szakaszt próbált utólag, a költségvetésen kívül elszámolni. Hasonló fiaskó történt tavaly júliusban, amikor kiderült, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. részleges privatizációját tartalmazó elszámolási technika sem felel meg az uniós előírásoknak, ezért a tavalyi, az idei és a 2008-as hiány-előrejelzést is meg kellett változtatnia a magyar kormánynak.

Kudarcra ítélt beruházások. Az állam és a magánszféra együttműködésén alapuló építkezések előnyét egyelőre nem igazolták a magyarországi példák. A legnagyobb veszteséget az állam eddig az M5-ös autópálya megépíttetésénél szenvedte el, amiért nem volt világos, milyen feltételek mellett szabadulhatnak meg egymástól a felek. Nem hoztak több sikert a PPP-beruházásként megépült kollégiumok sem: az államnak húsz évre előre tetemes kötelezettségeket kellett vállalnia, a hallgatók pedig csak szigorú bennlakási szerződés aláírása után költözhetnek be. A 2002-ben bevezetett PPP-konstrukció eddigi eredménye: a felsőoktatási kollégiumokban nem lett érdemben több hely, az állam ugyanakkor évekre előre gúzsba kötötte magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.