Év végéig 208,6 millió forintot emészt fel azon szárnyvonalak őrzése, amelyeken március 4-e óta szünetel a vasúti személyszállítás – erről tanúskodik egy, a lapunk birtokába került dokumentum, amely belső használatra készült a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számára. A fenti összegért a „védelem megfelelő biztosítására” tizennégy mobil járőrpár dolgozik, négy állomáson pedig állandó őrhelyet létesítettek.
Az őrzés-védelmet úgy szerveztük, hogy ezen feladat végrehajtása során működjenek együtt a helyi önkormányzatokkal, rendőrséggel, határőrséggel és polgárőrökkel, közös járőrszolgálatokkal és a feladat eredményes végrehajtásához szükséges információáramlás biztosításával – áll a dokumentumban. A gyakorlat azonban mást mutat: Takáts Gyula, a személyszállítás leépítésében érintett Villány polgármestere nem hallott az őrzés-védésről. Mint mondta, már korábban jelezte Kóka Jánosnak, hogy szükség volna a használaton kívüli eszközök és a sínpár megóvására, ám tudomása szerint ez nem valósult meg, lopások viszont már történtek. – A tapasztalat az, hogy a vasúti forgalom hiánya még inkább lopásra készteti a tolvajokat. Selylye és Harkány között bizonyos helyeken már csak múlt időben beszélhetünk a sínpályáról, mivel azt ismeretlenek fölszedték és vélhetőleg ócskavasként értékesítették. A MÁV-vagyon hatékony védelméről tehát a térség esetében nem beszélhetünk – fogalmazott a polgármester. Az ügyet tisztázandó megkerestük a használaton kívüli vonalakat őrző Vasútőr Kft. titkárságát, de onnan a MÁV biztonsági igazgatójához irányítottak, aki viszont lapzártánkig nem adott választ kérdéseinkre.
Kóka János gazdasági miniszter decemberi bejelentésének értelmében 2007 márciusától tizennégy szárnyvonalon szünetel a vasúti személyszállítás. A 474 kilométernyi szakaszt érintő intézkedéstől mindössze kétmilliárd forintos megtakarítást vár az állam, miközben az eladásra szánt Volán-társaságok az addigi vasúti közösségi forgalom átvételével nagyban fölértékelődhetnek.
Emlékezetes: a szárnyvonalak tervezett felszámolásának hírére érzékenyen reagált a közvélemény: számos civil szervezet hallatta hangját, egy lakossági panasz kapcsán pedig Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa állásfoglalásában egyenesen alkotmánysértőnek nevezte a közlekedési reform ezen részét. Az ombudsman szerint a GKM az alkotmányban deklarált közlekedési szabadsághoz – a szabad mozgáshoz – és a diszkrimináció tilalmához kapcsolódó joggal összefüggésben visszásságot idézett elő. – Ugyanakkor a szárnyvonalak megszüntetésével kapcsolatosan az állam alkotmányos kötelezettségét nemcsak elhanyagolja, hanem épp az ellenkezőjét teszi: határozottan növeli az esélyegyenlőtlenséget – állapította meg Lenkovics. Korábban a Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András is úgy nyilatkozott: nemcsak Nyugat-Európában, hanem már Romániában is felismerték, hogy bezárás helyett inkább fejleszteni kell a szárnyvonalakat, mert ezzel el lehet érni, hogy az emberek ne autóba üljenek, hanem a vasutat használják.
n
Nyilvános pályázat a MÁV Cargóra. Nyilvános, kétfordulós pályázati felhívást tett közzé a MÁV Cargo Zrt. részvényeinek értékesítésére a vasúttársaság. A pályázati felhívás szerint az ajánlatokat a 29 533 147 000 forint össznévértékű, az alaptőke 100 százalékát képviselő részvényekre kell benyújtani. Mint lapunk korábban beszámolt róla, a lehetséges vevők között van az osztrák államvasút (ÖBB) leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA), a német államvasút, a DB teherfuvarozó cége, valamint az orosz és az ukrán vasút is. A MÁV Cargo a magyar állami vasúttársaság szállítási üzletágát végző cég, amely – ellentétben az anyacéggel – nyereségesen működik. (MN)

Fiktívszámla-gyárat számolt fel a NAV