Százmilliókért őrzik a síneket

A MÁV Vasútőr Kft. 208,6 millió forintért vigyáz idén a felszámolt szárnyvonalak vasúti ingatlanjaira, a vágányokra, vezetékekre és egyéb műtárgyakra. Az őrzéssel megbízott cégnek elvileg be kellene vonni a munkába az önkormányzatokat, de erről egyáltalán nem tudnak az érintett településeken. Az illetékesek egyelőre hallgatnak az ügyről.

Bodacz Péter
2007. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Év végéig 208,6 millió forintot emészt fel azon szárnyvonalak őrzése, amelyeken március 4-e óta szünetel a vasúti személyszállítás – erről tanúskodik egy, a lapunk birtokába került dokumentum, amely belső használatra készült a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számára. A fenti összegért a „védelem megfelelő biztosítására” tizennégy mobil járőrpár dolgozik, négy állomáson pedig állandó őrhelyet létesítettek.
Az őrzés-védelmet úgy szerveztük, hogy ezen feladat végrehajtása során működjenek együtt a helyi önkormányzatokkal, rendőrséggel, határőrséggel és polgárőrökkel, közös járőrszolgálatokkal és a feladat eredményes végrehajtásához szükséges információáramlás biztosításával – áll a dokumentumban. A gyakorlat azonban mást mutat: Takáts Gyula, a személyszállítás leépítésében érintett Villány polgármestere nem hallott az őrzés-védésről. Mint mondta, már korábban jelezte Kóka Jánosnak, hogy szükség volna a használaton kívüli eszközök és a sínpár megóvására, ám tudomása szerint ez nem valósult meg, lopások viszont már történtek. – A tapasztalat az, hogy a vasúti forgalom hiánya még inkább lopásra készteti a tolvajokat. Selylye és Harkány között bizonyos helyeken már csak múlt időben beszélhetünk a sínpályáról, mivel azt ismeretlenek fölszedték és vélhetőleg ócskavasként értékesítették. A MÁV-vagyon hatékony védelméről tehát a térség esetében nem beszélhetünk – fogalmazott a polgármester. Az ügyet tisztázandó megkerestük a használaton kívüli vonalakat őrző Vasútőr Kft. titkárságát, de onnan a MÁV biztonsági igazgatójához irányítottak, aki viszont lapzártánkig nem adott választ kérdéseinkre.
Kóka János gazdasági miniszter decemberi bejelentésének értelmében 2007 márciusától tizennégy szárnyvonalon szünetel a vasúti személyszállítás. A 474 kilométernyi szakaszt érintő intézkedéstől mindössze kétmilliárd forintos megtakarítást vár az állam, miközben az eladásra szánt Volán-társaságok az addigi vasúti közösségi forgalom átvételével nagyban fölértékelődhetnek.
Emlékezetes: a szárnyvonalak tervezett felszámolásának hírére érzékenyen reagált a közvélemény: számos civil szervezet hallatta hangját, egy lakossági panasz kapcsán pedig Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa állásfoglalásában egyenesen alkotmánysértőnek nevezte a közlekedési reform ezen részét. Az ombudsman szerint a GKM az alkotmányban deklarált közlekedési szabadsághoz – a szabad mozgáshoz – és a diszkrimináció tilalmához kapcsolódó joggal összefüggésben visszásságot idézett elő. – Ugyanakkor a szárnyvonalak megszüntetésével kapcsolatosan az állam alkotmányos kötelezettségét nemcsak elhanyagolja, hanem épp az ellenkezőjét teszi: határozottan növeli az esélyegyenlőtlenséget – állapította meg Lenkovics. Korábban a Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András is úgy nyilatkozott: nemcsak Nyugat-Európában, hanem már Romániában is felismerték, hogy bezárás helyett inkább fejleszteni kell a szárnyvonalakat, mert ezzel el lehet érni, hogy az emberek ne autóba üljenek, hanem a vasutat használják.
n
Nyilvános pályázat a MÁV Cargóra. Nyilvános, kétfordulós pályázati felhívást tett közzé a MÁV Cargo Zrt. részvényeinek értékesítésére a vasúttársaság. A pályázati felhívás szerint az ajánlatokat a 29 533 147 000 forint össznévértékű, az alaptőke 100 százalékát képviselő részvényekre kell benyújtani. Mint lapunk korábban beszámolt róla, a lehetséges vevők között van az osztrák államvasút (ÖBB) leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA), a német államvasút, a DB teherfuvarozó cége, valamint az orosz és az ukrán vasút is. A MÁV Cargo a magyar állami vasúttársaság szállítási üzletágát végző cég, amely – ellentétben az anyacéggel – nyereségesen működik. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.