Vitatott vidéki tarifák a Zónánál

Új autókkal bővült tegnaptól a ferihegyi személyszállítás jogát kizárólagosan élvező Zóna Taxi gépkocsiparkja. Közben a versenytársak, a taxitenderben korábban alulmaradt cégek a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordultak, mert szerintük a Zóna tevékenysége miatt külföldön torz kép alakul ki a magyar taxisokról. A Zóna Taxi egyik vezetője lapunknak elismerte: nincs rendben a vidéki fuvartáblázatuk, és ez ügyben már belső vizsgálatot indított.

Munkatársunktól
2007. 05. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Flottabővítésről számolt be tegnap a ferihegyi taxitender tavalyi nyertese, a Zóna Service Zrt. vezetősége. Samu Attila, az áprilisban kinevezett vezérigazgató elmondta: társaságuk nyolcvan, felső kategóriás, új Volkswagen Passattal egészítette ki autókínálatát. A cégvezető elismerte, hogy az elmúlt kilenc hónapban – amióta a fővárosi repülőtereken hivatalosan csak a Zóna fogadhatja az érkező utasokat – a társaság olykor követett el hibákat. – Kezdeti botladozásaink ellenére igyekszünk a Budapest Airporttal kötött szerződésünknek eleget tenni – fogalmazott Samu Attila. Hozzátette: a Zónára a repülőtér korábban kötbért szabott ki, s ezért nem minden követelménynek tudtak megfelelni.
Közben a cég versenytársai, a ferihegyi taxitenderben korábban alulmaradt társaságok a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordultak a Zóna miatt. Lengyel Sándor, a 6x6 Taxi Kft. üzletág-igazgatója, valamint Garamszegi Miklós, a Főtaxi Zrt. vezérigazgatója ezt azzal magyarázta lapunknak, hogy továbbra sem törődtek bele a döntésbe, mert a Zóna tevékenysége miatt külföldön torz kép alakul ki a magyar taxisokról. A vezetők leginkább azt kifogásolták, hogy a Zóna némely sofőrei nem beszélnek idegen nyelvet, különféle pótdíjakat számolnak fel az utasoknak, s a társaság járművei között vannak ötévesnél idősebbek is, holott ez kizáró tényező volt a pályázaton. Felrótták azt is, hogy ugyan a Zóna vidéki tarifája 200 forint kilométerenként, több esetben mégis más szorzóval számolnak. Szigetszentmiklósra például 8000-ért, a Hungaroringre 18 000-ért, míg Budakeszire 7000 forintért viszik az utasokat. Kérdésünkre Samu Attila elismerte, arra kérte a munkatársait, hogy ellenőrizzék a vidéki fuvartáblázatokat, mert valószínűleg valami nincsen rendben velük. – Ezek felülvizsgálatát megkezdtük, mert engem is zavarnak bizonyos díjtételek – jelentette ki. – Fuvarozóink lejárják az említett távolságokat, és remélem, ezen a héten végzünk ezzel a kérdéskörrel. A GVH eljárásáról Samu közölte: tudtával ilyen még nem kezdődött a Zóna ellen. Csak a hivatal előzetes vizsgálódásáról értesültek, ami alapján később dől el, hogy az eljárás elindul-e vagy sem. A vezérigazgató a Zóna járműparkjáról elmondta, szerződésük nem írja elő azonos típusú járművek beszerzését. Szerinte a dokumentum csak a technikai paraméterekről rendelkezik, mint a tengelytáv vagy az autó magassága. Ugyanakkor kezdeményezik majd, hogy a repülőtér szögezze le, melyik az a három márka, amelyet a szerződés teljesítéseként elfogad. A Zóna minden alvállalkozója adatait átadták a Budapest Airportnak, amely eddig nem jelezte, hogy valaki nem felelt volna meg a követelményeknek. Közölte azt is, hogy nincsen büntetett előéletű alkalmazottjuk, s mindenki rendelkezik hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal. A pótdíjakról Samu kijelentette: ezek felszámolásakor semmiben nem térnek el a konkurens taxitársaságoknál alkalmazott eljárásoktól, azt pedig tagadta, hogy a gépkocsivezetők nem beszélnének idegen nyelveket.
Mivel a cég azt hirdeti, hogy Ferihegyről a budapesti belvárosba 4200 forintért vagy 19 euróért viszi az utasait, megkérdeztük Samu Attilától, miért több mint ötszáz forint a különbség. Azt válaszolta: a valuta árfolyam-ingadozása kiszámíthatatlan, s a szórólapjaikat naponta nem gyártathatják újra. Másrészt a különbségeket az átváltási költségekkel indokolta, s azt tanácsolta, hogy leginkább forintban érdemes fizetni.
Hasonló magyarázatot adott a Budapest Airport szóvivője, Szollár Domokos is. – Ahhoz ragaszkodunk, hogy az utasok előre tudják: mennyit kell fizetniük. Ezért a fix tarifáknál jobbat nem tudtunk kitalálni – mondta. Kérdésünkre kijelentette, hogy a Zóna szolgáltatásaival a repülőtér teljes mértékben elégedett, annak ellenére, hogy kötbért fizettettek a céggel. – Nem készült el határidőre a honlapjuk és személyzetük oktatási terve. Mindent összevetve 2,3 millió forint kötbért róttunk ki eddig a Zónára – összegzett Szollár Domokos.
Amint azt a Főtaxi vezetője lapunknak kifejtette, továbbra is szeretnék megszerezni a repülőtéri taxizás jogát. – Ezt pedig nem nyereségvágyból tesszük, hanem mert egy külföldi nem arra emlékszik majd, hogy egy adott társaság taxijában esetleg túlfizetett, hanem csak annyi marad meg az emlékeiben, hogy a budapesti fuvarozók megbízhatatlanok – állította Garamszegi Miklós.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.