A MA-tól máig

k ö n y v e s h á z

P. Szabó Ernő
2007. 06. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány héttel ezelőtt nyílt meg a Ludwig Múzeum–Kortárs Magyar Művészeti Múzeumban Breuer Marcellnak, a XX. század világszerte egyik legjobban ismert magyar művészének az életmű-kiállítása. Igaz, a tárlat rendezője, a Bázeltől néhány kilométerre található Vitra Design Múzeum már négy évvel ezelőtt elindította a vándorkiállítást, tehát a művek meglehetősen lassan érkeztek meg Magyarországra. Sorolhatnánk még a tárlatokat (Mengyán Andrásé a Kévés Galériában, a Nemzetközi Kepes Társaság nagy csoportos bemutatója Kassán, a Fekete-fehér című szemle a Vasarely Múzeumban), amelyek azt bizonyítják, hogy kevés jelensége van a XX. századi egyetemes és magyar művészetnek, amely olyan aktuális volna ma is, mint a konstruktivizmus. És persze olyan mozgalom, stílus vagy csoportosulás is kevés van, amelyet a konstruktivizmuséhoz hasonló, talán örökre föloldhatatlan ellentmondások jellemeznének.
Ahogyan a múlt nagy történelmi stílusainak mesterei, a konstruktivizmus alkotói is egységben képzelték el a művészetet és az építészetet, a tárgyak létrehozását és az új társadalom megvalósítását. Mivel az új ember és társadalom gondolatát a XX. században éppen a legvéresebb diktatúrák igyekeztek kisajátítani, a merész álmokat szövögető konstruktivista művészek közül számosan e rendszerek kiszolgálói lettek, vagy meghasonlottak korukkal, önmagukkal. Másoknak viszont éppen a diktatúrák elől kellett menekülniük, mint a Weimarból előbb Dessauba települt, majd a náci időkben feloszlatott Bauhaus mestereinek. A konstruktivizmus és a hatalom viszonyát a harmincas években jól érzékelteti, hogy míg Olaszországban Mussolini rezsimje kimondottan fasiszta művészetnek tekintette és pártolta az irányzatot, a Szovjetunióban akkor már burzsoá csökevénynek bélyegezték, míg Nyugat-Európában általában kultúrbolsevizmusként tartották számon.
A magyar művészek közül jó néhányan ott voltak a mozgalom élcsapatában (Moholy-Nagy, Breuer, Forbáth, Bortnyik, Papp Gyula, később Vasarely, Kepes, Schöffer). Ezért aligha túlzás azt mondani, hogy Vadas József A magyar konstruktivizmus című könyve a legutóbbi idők egyik legizgalmasabb művészeti kiadványának ígérkezik. Nemcsak témája, de megírásának módja miatt is. Mint a tárgy alapos ismerője (Kassákkal, a formatervezéssel, a korabeli építészettel, bútortervezéssel foglalkozó művek szerzője), a rendelkezésére álló, meglehetősen szűkösnek tűnő teret Vadas maximálisan kihasználja, fontos szereplőkre, eseményekre koncentrál, de nem vész el a részletekben. Egyszerre rajzolja meg azokat az erővonalakat, amelyek a legfontosabb magyar műhelyeket (Kassák és a MA folyóirat, a CIAM magyar csoportja, Bortnyik iskolája) és a konstruktivizmus nemzetközi központjait kötötték össze, s azt az ívet, amely a kezdetektől, a tízes–húszas évek fordulójától máig, az utópisztikus társadalomformáló gondolatoktól a harmincas évek gyakorlati szellemben dolgozó dizájnerein át a magyar neoavantgárdig összeköti az irányzat hazai mestereit. Elsősorban tényeket közöl, mégpedig meglehetősen gazdag képanyag kíséretében, a minősítést, a következtetések levonását az olvasóra hagyja. Micsoda különbség a MA és a ma között…
(Vadas József: A magyar konstruktivizmus. Corvina Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 3990 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.