Átléphetünk-e Kádár árnyékán?

A Kádár-korszak nem a közelmúlt történelme, hanem szomorú jelenünk része, s mai nyomorúságaink egyik fő okozója – a rendszerváltozás után tizenhét évvel is. Ez a kép körvonalazódott a XX. Század Intézet nemzetközi konferenciáján június 16. előestéjén. Mit kezdjünk vele? – Kádár János (1912–1989) volt a címe a tanácskozásnak, amelyen neves történészek, írók, közéleti személyiségek fejtették ki gondolataikat. Bár a jelenlegi hatalombirtokosoknak a neve egyetlenegyszer sem hangzott el, mégis nyilvánvaló volt: sokasodnak a párhuzamok.

2007. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor támad olyan érzésünk, mintha mai bajainkat valamilyen misztikus úton Kádár János és tettestársai átka okozná. Minél több idő telik el a rendszerváltozás óta, annál több olyan kátyúba lépünk, amelyet a Kádár-kurzus hagyott ránk. A XX. Század Intézet által szervezett közös gondolkodás azonban mégsem a múltidézés jegyében zajlott, hanem azokat a pontokat, fogódzókat kereste, amelyek révén végre tisztázni lehetne a szőnyeg alá söpört történelmet, s így ki lehetne tágítani beszűkült perspektíváinkat.
Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója a kommunista diktátor személyéhez tapadó legendákat leplezte le. Miközben az állampárti sajtó és a hatalmi suttogó propaganda megteremtette a puritánság hamis mítoszát, Kádárnak a Rákosi-börtönben történt állítólagos megkínzatásával az emberekből sajnálatot igyekezett kiváltani. A tettesből így részben áldozatot gyártottak, akivel a társadalom egy része már valamelyest azonosulni tudott. Tehát valóban betört volna a lakosság az 1956-os szabadságharc leverése utáni példátlanul véres megtorlás hatására, miként a jelenleg hatalmon lévő erők és kiszolgáló értelmiségük sulykolni igyekeznek?
Schmidt Mária és a legtöbb előadó nincs ilyen rossz véleménnyel a megzsarolt népről. Mint ahogy az MSZMP első titkára sem hitt már a tökéletes társadalom eljöveteléről szóló kommunista tanításban, az emberek sem hittek már benne. Mindenki tudta, hogy csak magát szolgálja a hatalom, az a fajta „bürokratúra”, amely a nemzet kordában tartására szakosodott.
Sem a Terror Háza Múzeum főigazgatója, sem más tudósok nem említették egy szóval sem a jelenlegi miniszterelnököt, mégis óhatatlanul mindenkinek eszébe jutottak a napnál világosabb párhuzamok. Hisz a mai posztkommunista nómenklatúrára is igaz, hogy karrieristákból áll, akik körében a közérdek nevetség tárgyát képezi. A mai utódokat is a kádári örökség nevelte a korrupcióra, az „ami a tied, az az enyém, ami az enyém, ahhoz semmi közöd” kultuszára. És vajon a mai hatalom is nem arra törekszik-e, hogy egyfajta ráerőszakolt cinkosság, hamis kádári összekacsintás jegyében megpróbálja közössé tenni mindazt a bűnt, mulasztást, ami pedig egyedül a saját számláját és hajdanvolt lelkiismeretét terheli? „Én örökké az én felelősségemre gondolok” – idézte Schmidt Mária azt az utolsó, szánalmas beszédet, amit Kádár János 1989. április 12-én az MSZMP Központi Bizottságában mondott. Tehát több lelkiismerete volt, mint utódainak? Talán csak arról van szó, hogy inkább félt a felelősségre vonástól. Azzal viszont, hogy a kollektív félelem rendszerét alakította ki, politikai örökségének síron túli továbbélését biztosította.
S valóban beletörődött volna a nép? A referátumokból leszűrhető a tanulság: ahol ilyen erős volt a terror, utána pedig a korrupciós kényszer, ott nagy szó, hogy még mindig meg tudta őrizni a társadalom nagy része – minden sikertelenség és balsors ellenére – a rendszerváltozáshoz fűződő reményeit. Körmendy Zsuzsanna joggal nevezte azonban az újratermelődő Kádár-nosztalgia egyik fő okának, hogy 1990-ben sokkal többre vágytunk, mint amit létbiztonságban eddig sikerült elérni. Béládi László úgy vélte: sunyi módon építették belénk a Kádár-kor paradigmáit, beidegződéseit, pedig az „emberarcú” pártállam sosem létezett. De hát lehet-e egy olyan szisztéma sikeres, amely eleve a kontraszelekcióra épül? Lánczi András arra mutatott rá: ahol nem a teljesítmény az alapja a boldogulásnak, az előrejutásnak, ott egy idő után elszáll a versenyképesség. Ugyanilyen figyelmeztető lehet a hatalom mai fura urainak az az elhangzott Huszár Tibor-idézet, amely szerint az elit mindig kiválasztódik, a nómenklatúra tagjait pedig csupán kinevezik.
M. Kiss Sándor azt emelte ki, hogy az értelmiségellenes politika mellett végig kitartott a pártvezetőség. Lehet, hogy ezért van máig „kinevezett” értelmiségünk, s csak annak lehet mérvadó a véleménye, aki „benne van a pikszisben”? Horváth Miklós szerint a pártvezető semmi olyasmit nem mondott életében, aminek az ellenkezőjét is ne állította volna. Nem csoda, ha valakinek ezt hallva újólag a mai látszatbaloldali kabinet ötlik az eszébe. Mint Rainer M. János említette, az egész Kádár-rezsim egyik hívó szava éppen a reform volt. A pártvezér odáig ment legutolsó interjújában, hogy a reformok korszakát 1957-től egészen 1989-ig határolta be.
Konszenzus volt a legtöbb előadó közt, hogy a szívósságot érezték egyfajta csodafegyvernek a társadalommal szemben az álbaloldali kurzus fenntartói. Sárközi Mátyás hamisítatlan ellenforradalmárként jellemezte Kádárt, aki sosem szakított a sztálinizmussal. Nyugati elemzők látták: a despota íratlan társadalmi szerződése arra irányult, hogy kis, koncként odavetett engedményekért cserébe fogadják el a „dolgozók” a kommunista párt kizárólagos uralmát. Roger Gough szerint a szabad világ tisztában volt a rezsim természetével, ám hasznosnak találta, hogy van egy kommunikációs csatornája a vasfüggöny mögé.
Úgy is fogalmazhatunk: a mai neokommunista utódok – akik még parányi kompromisszumokra sem hajlandók – tanulhatnának legalább látszatpragmatizmust az elődpárt vezetőitől. Annál inkább is, mivel – ahogy Gerő András utalt rá – a nosztalgia nem a diktátor iránt erős a magyar társadalomban, hanem azon engedmények iránt, amelyek lehetővé tettek egyfajta korlátozott fogyasztói kispolgárosodást. Kornis Mihály nem véletlenül mondta: azok lesznek hosszú távon a nyertesek Magyarországon, akik integrálni akarnak, nem pedig megosztani, és nem csupán szavazócédulákat látnak az emberekben. Az író számára 1956 legszebb üzenete az, amikor önfeledt volt az utca hangulata, és a legkülönfélébb gondolkodású emberek tudtak alkotni egyetlen Magyarországot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.