Tovább nőtt a fizetési kockázat Magyarországon: a tavalyi 43,6 nap helyett idén már átlagosan 45,1 napon belül egyenlítik ki a számlákat a magyar cégek, a fizetési késedelmet jelentő napok száma pedig 14,8-ról 16,3-ra emelkedett – közölte tegnapi tájékoztatóján Felfalusi Péter, az Intrum Justitia magyarországi vállalatának ügyvezető igazgatója. A vezető követeléskezelő szolgáltató által készített felmérésből az is kiderül, hogy bár Magyarországon az Európában átlagosnak számító határidőnél valamivel hamarabb fizetik ki a számlákat, a késedelmes napok tekintetében hazánk az egyik legrosszabb mutatóval rendelkezik. Aggodalomra ad okot az is, hogy a kutatásban szereplő 25 ország közül csupán hatban nőtt a fizetési kockázat, köztük Magyarországon, míg a többiben csökkent. További gond, hogy a kifizetetlen számlák okozta leírási veszteség hazánkban a GDP 2,3 százalékára rúg, ami szintén igen magasnak számít Európa egészéhez viszonyítva. Bár tény, hogy tavaly ez a szám 2,9 százalék volt, Felfalusi Péter szerint a javulás feletti örömünk korántsem lehet maradéktalan: a lejárt követelések között immár 10,7 százalékos arányt képviselnek a 120 napnál régebbi tartozások, míg egy éve csupán 6,7 százalék volt az arányuk. Márpedig ezeknek a hosszú távú tartozásoknak a tapasztalatok szerint a harmadát sem lehet behajtani. A helyzet tehát előbb-utóbb tovább romlik, hiszen nő a 90 és 120 nap közötti adósságok aránya is, míg a 30 napon belüli tartozásoké csökken – tette hozzá Felfalusi Péter. Rossz jel, hogy miközben a fizetési kockázatok iránti várakozások Közép- és Kelet-Európában javulnak, egész Európában nálunk mérték a legrosszabb értéket, lemaradásunk tehát e téren is fokozódik.
A rossz fizetési morál az utóbbi egy évben a vállalkozások 64 százalékának okozott mindennapi fizetési gondokat, és a vállalkozások durván egyharmada kintlevőségei miatt megy csődbe. A kutatásból az is kiderül, hogy Magyarországon az állami szervek teljesítik leglassabban a fizetési megbízásokat.
Ukrajna velejéig korrupt, magas szintű vezető bukott le
