Mesehímzőnő

k ö n y v e s h á z

Major Anita
2007. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hol volt, hol nem volt, Álomországban, ahol még a nagymamák is bölcsőben alszanak, és szék helyett hintán ebédel az ember, ringa, renge, ringa… Lesznai Anna történetei egyszerre lenyomatai a XX. század eleji életérzésnek, stíluskavalkádnak, és röpítik az olvasót a szürreális birodalmába. Legszebb szintézis a kert.
Az Adyval, Kaffkával, Balázs Bélával baráti kapcsolatban lévő Lesznai lírikusként kezdte pályáját, majd meséinek előhírnökeiként csodálatos hímzéseket készített. Később szecessziós-szimbolikus illusztrációival, könyvborítóival jelentkezett, de meseteóriával, -kutatással is foglalkozott. „Minden írás között a mesék állanak legközelebb hozzám, a valóságból, önmagam törvényeiből többet sejtettek meg velem, mint bármely más betűbe szedett tanítás” – vallotta.
Az Idődíszítés című kötet Szilágyi Judit szerkesztésében és kitűnő kísérőtanulmányával igazi csemege: arra vállalkozik, hogy a Lesznai-hagyatékból előkerült, mind ez ideig jórészt ismeretlen, publikálatlan mesetöredékeket és -kereteket vegye számba. A szerző megváltást kereső fabulái egymásba játszanak rajzaival, és versbetétekben gazdagok. A klasszikus népmesék világát idéző motívumok (királyfi, táltos, boszi, kiállandó próbák) és a leghétköznapibb szereplők (építész, falánk és füllentő kisfiú) mellett Lesznai-találmányok sorjáznak (Szívlovag, holnaptojás, párját kereső cipő, pamutkisasszonyok gombolyaghintón). Igazi századfordulós hangulatú dióhéjtörténeteiben gyakorta találkozhatunk művészekkel. A mesesüteményben például a szereplő olyan gyárba szegődik, ahol művészek dolgoznak: „ki-ki ül vászna, szobra, hímzése előtt […], és aki jól tud képzelni, álmodni, annak megfestődik a képe, elkészül a szobra, hímzése”. Az aranyrácsban a csodafestő vérrel vagy virágnedvvel fest. „Amit fest, kép lesz, és eltűnik a valóságból.” Maga a mesélés csodája is gyakori téma: az egyik királylány úgy tud történetet mondani, hogy mozdulatlanná dermednek hallgatói. Szóországban Szókirályfi fiai versben beszélnek.
Az írónő meghökkentő fordulatokkal, szokatlan szavakkal, stílustörésekkel éri el az ámulatot, s hogy potyognak az olvasó könnyei – a nevetéstől: „Jancsi és Juliska hazamennek a vasorrú bábától, de búsak. Szeretik egymást. […] Elmennek a paphoz. Az kilöki őket, »hiszen testvérek vagytok«. Elmennek a falusi boszorkányhoz. »Hja, csak egy tud segíteni, a néném, az erdőbeli vasorrú bába.« »Azt elégettük.«” Vagy másutt: a torkos Ákos Mákosnak a banyánál kell dolgoznia. „Első nap epret kell szednie, sok van, bekapja a felét. A banyika kérdőre vonja: Ákos tagad, de hasában megszólalnak az eprek, és jelentkeznek. A banyi megbocsát, mert újonc.”
Vadas József meseszövőnőnek nevezte Lesznait, de talán még inkább illenék rá a mesehímzőnő kifejezés. Gombolyagmeséket olvashatunk, amelyek néha bizony alaposan összegubancolódnak. Felnőtt legyen a talpán, aki eligazodik a burjánzó történetekben. Ha elveszítjük a szálat, kövessük az utószóíró Boldizsár Ildikó tanácsát: kérjünk meg egy gyermeket, hogy igazítson útba, vagy kanyarítson mesét a vázlatokból. Mert Lesznai elképesztő, minden logikának hadat üzenő ősfantáziájával valóban csak a gyermekek vannak megáldva.
(Lesznai Anna: Idődíszítés. Mesék és rajzok. Petőfi Irodalmi Múzeum, Hatvany Lajos Múzeum, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2007. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.