Trükkasztal

Kecskeméten néhány nap múlva kezdődik a nyolcadik animációs filmfesztivál, és megnyitja kapuit az első magyar animációs múzeum. Közben pedig a kecskeméti rajzfilmstúdióban egykori anyaintézményüknek, a Pannónia Filmstúdiónak a megszűnte miatt bánkódnak a szakma kiválóságai. A kecskeméti rajzfilmstúdió vezetője, a fesztivál igazgatója és a Magyar Animáció Házának megálmodója, Mikulás Ferenc bízik abban, hogy a méltán világhírű magyar animációs filmművészet még most is elég erős és tehetséges ahhoz, hogy megmentse önmagát.

Lőcsei Gabriella
2007. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyvilágban hol működtetnek múzeumot a nemzeti animációs filmművészet bemutatására?
– Tudomásom szerint két helyen, Franciaországban és Angliában. A franciaországi intézményt ismerem, az angliait nem. Annecy városában, ahol a világ legnagyobb animációs filmfesztiválját rendezik, a vár egy részében kapott helyet a múzeum, termeiben az animációs filmtechnika fejlődését és leghíresebb animációs filmrendezőik munkásságát mutatják be.
– Nem vagyunk-e az utolsó utáni pillanatban, amikor már igen nehéz összegyűjteni azokat a rekvizitumokat, amelyeket az animációs film mesterei hoztak létre?
– Azoknak a tehetséges alkotóknak, akik a nagyvilágban szereztek hírnevet maguknak és szülőhazájuknak, például John Halasnak vagy az első komputeranimációs filmet készítő Földes Péternek az utódai még őrzik édesapjuk hagyatékát. Ők szívesen a rendelkezésünkre bocsátják, ami a birtokukban van. John Halas lánya egyébként június 21-én a kecskeméti animációs filmfesztiválon mutatja be az édesapjáról, illetőleg az általa létrehozott filmstúdióról összeállított könyvét. Földes Péter lányát pedig, aki apja nyomdokain haladva filmproducer és -rendező lett, a nemzetközi zsűri tagjaként üdvözölhetjük Kecskeméten. Tavaly halt meg Jules Engel
– Engel Gyula – egyetemi tanár és az absztrakt animációs film világhírű mestere, az ő szakmai örökségének is utána lehet menni. Ugyanez a helyzet az Oscar-díjas George Pal – Pál György – szellemi jussával vagy a Franciaországban az első egész estés animációs filmet és több televíziós sorozatot is jegyző Jean Image – Hajdú Jenő – rendezői relikviáival, őket előbb vagy utóbb, de mindenképpen be tudjuk majd mutatni a kecskeméti animációs múzeum látogatóinak.
– Sajátos, mondhatni, tipikusan magyar állapot, hogy azoknak a rajzfilmeseknek a hagyatéka, akik elmenekültek Magyarországról, és idegenben kamatoztatták képességeiket, elérhető, hazahozható, kiállítható. Azoké viszont, akik itthon maradtak, és mostoha körülmények között is jelentős életművet mondhattak magukénak, talán már elveszett, pusztulásra ítéltetett, jóvátehetetlenül.
– Friss hír: beszélgetésünk előtt pár órával hívott fel telefonon a Pannónia Filmstúdió könyvelője, és közölte velem, hogy május 31-ével megszűnt a stúdió. Anyagát zárolták, a múzeum, illetőleg a fesztivál retrospektív programja számára kölcsönkért filmeket tehát nem tudják a rendelkezésünkre bocsátani. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. a Pannónia teljes tárgyi készletét, felszerelését, archívumát két helyre telepíti, egyrészt a Mafilm Zrt.-hez, másrészt a Magyar Nemzeti Filmarchívumhoz, tőlük kell megszereznem a nyolcvanesztendős Dargay Attila ünneplésére szánt egész estés produkciókat, a Lúdas Matyit, a Vukot vagy a többi legendás Pannónia-produkciót.
– Évek óta sejteni lehetett, hogy veszély fenyegeti azt a filmes műhelyt, amelyik 1948 és 1998 között a legtöbb elismerést – egy Oscar-díjat, két cannes-i Aranypálmát és ötszáz fesztiváldíjat – gyűjtötte be Magyarországnak. Arra azonban legrosszabb álmomban sem gondoltam volna, hogy a Pannónia megszűntével azokat a hagyatékokat, Macskássy Gyula, Dargay Attila, Foky Ottó, Nepp József, Reisenbüchler Sándor, Rófusz Ferenc munkásságának gazdag tárgyi tartozékát, a világhírű magyar animációs filmkészítés relikviáit abban a történelmi pillanatban zárolják, azaz, tüntetik el a szemünk elől, amikor múzeumi kiállítási tárgyak is lehetnének belőlük. Ki érti ezt?
– Aminthogy azt is nehezen fogja fel az ember, hogy miért nem lett nemzeti alapintézmény a hazai rajzfilmgyártás világhírű stúdiója ugyanúgy, mint a Magyar Állami Operaház vagy a Magyar Nemzeti Galéria… Ez a lehetőség fel sem ötlött senkiben a rendszerváltozás utáni nagy strukturális és intézményi átalakítások során, és a Pannónia Filmstúdió állami tulajdonban maradt. Az állam azonban nem gondoskodott róla jó gazda módjára.
– Pontosabban: sorsára hagyta, ahogyan a többi filmstúdiót…
– Sorsára hagyta? Az állam semmi módon nem szorgalmazta a filmstúdiók működését, ennek következtében ma már nincsenek is játékfilmstúdiók. Magánproducerek vannak. Az animációs filmkészítésnek azonban elengedhetetlen tartozéka a műhelymunka, magánzóként nemigen lehet megbirkózni a különböző munkafázisokkal még a számítógépes filmanimáció térhódítása után sem. A kecskeméti rajzfilmstúdiót gyakran éppen azért keresik fel a külföldi megrendelők, mert elegük van az egy-egy produkcióra szerveződő gyártókból. Idehaza azonban egészen más felfogás van divatban a még életben lévő filmműhelyekkel kapcsolatban, ennek következménye az a jelenlegi furcsa helyzet, amelynek az animációs filmszakma az elszenvedője. A parlament minden évben megszavaz bizonyos öszszeget – 2007-ben több mint ötmilliárd forintot – a hazai filmgyártás támogatására, valamint a magyar film népszerűsítésére. A pénzt a Magyar Mozgókép Közalapítvány feladata szétosztani a különböző műfajok és a gyártók között a megfelelően szabályozott pályázati rendszer révén. A játékfilmgyártó producerek mint magánemberek pályáznak a Magyar Mozgókép Közalapítványnál. A gyártási költségek húsz százalékát – ha a nemzeti filmiroda a költségvetésüket rendjén valónak találja – megkaphatják a befektetési alaptól, rendszerint a kereskedelmi és a magán-tévétársaságok is támogatják a produkciójukat. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. és a Magyar Mozgókép Közalapítvány tulajdonában levő Mafilm Zrt. szolgáltatásait is igénybe vehetik a díszletgyártástól a laboratóriumi teendőkig, minden munkafázisban szinte mindent megkaphatnak. A magánproducernek nincs is egyéb dolga, csak a szolgáltatások megrendelése. E folyamat el nem hanyagolható következménye, hogy az állami pénz menet közben magántőkévé válik. A kecskeméti rajzfilmstúdiónak viszont mindent magának kell előteremtenie, az infrastruktúrát, a technikát, a laboratóriumot… Ezekhez azonban semmiféle központi támogatást nem kaphat, csak a megpályázott filmre kiutalt pénz az övé, de az sem teljes összegben. A magyar játékfilmszemle költségeit teljes egészében a Magyar Mozgókép Közalapítvány és a Nemzeti Kulturális Alap állja. Mi pedig örülhetünk, ha a kecskeméti animációs filmfesztivál költségeinek a huszonhat százalékát megkapjuk a Magyar Mozgókép Közalapítványtól, a többit úgy kell összekalapozni a médiától, a Nemzeti Kulturális Alaptól, Kecskemét városától, szponzoroktól. Hol itt az igazság? Közben pedig a június 20. és 24. között megrendezett kecskeméti animációs fesztivál és a vele párhuzamosan futó nemzetközi animációs játékfilmfesztivál idején csaknem négyszáz alkotást tekinthetnek meg az érdeklődők. Megismerhetik a hazai és a külföldi műhelyek újdonságait, fórumot kapnak az animációs film műfajának elkötelezett friss diplomások. „Házhoz szállítjuk” a világ legjelentősebb animációs filmszemléin, Franciaországban, Annecy városában, Kínában, a CICDAF-on – China International Cartoon and Digital Art Festival – a legnagyobb elismeréssel jutalmazott műveket, összehasonlítjuk a cseh, a szlovák, az indiai, a japán, az orosz és a magyar népmesék alapján készült animációs produkciókat, megidézzük a nyolcvanesztendős Dargay Attila és a hetvenesztendős Gyulai Líviusz rajzfilmművészi teljesítményét…
– Eközben a mai magyar játékfilm – finoman szólva – bizonytalan üzlet, ha a nézőszámot és a nemzetközi forgalmazhatóságát nézzük, a magyar animációs film viszont kelendő portéka, leginkább Magyarország határain túl… Tudni lehet, hogy a hazai mozgókép állami támogatására jóváhagyott ez évi ötmilliárd forintból mennyit szánnak az animációs film szubvencionálására? És azt, hogy milyen összeggel segítette a kulturális kormányzat a Magyar Animáció Házát?
– Az ötmilliárdból, ha minden igaz, százhetvenmillió forintra számíthat az idén az animációs műfaj. A Magyar Animáció Házát kiemelten közhasznú alapítványként hozta létre Kecskemét városa. A közalapítvány induló vagyona (hárommillió forint) is a megyei jogú várostól származik. A kulturális tárcától, ahol nem győzték hangoztatni, hogy számukra is igen fontos az animációs múzeum ügye, megalapítását nemzeti eseménynek tekintik, és jönni fognak, hogy a helyszínen győződjenek meg róla, mit tehetnek az érdekében, fél éve felénk se néztek. A Kecskemétfilm Kft. a saját épületének egyik önálló – mintegy százötven négyzetméternyi – részét szabadította fel a múzeum számára, ha szükséges, az intézmény bővítéséhez a kft. építési területet is biztosít a Magyar Animáció Házának.
– Így talán az sem elképzelhetetlen, hogy Kecskemétre, a most formálódó objektumba kerüljön a Pannónia Filmstúdió pillanatnyilag zárolt eszköztára és archívuma?
– Jelenleg az is gond, hogy a nálunk készült filmek háttéranyagait tároljuk. De semmi sem elképzelhetetlen, a legelső, 2004-es keltezésű beadványban, amelyet a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökének címeztem, miközben megnyugtattam az érdekelteket, hogy a Magyar Animáció Háza sem a Magyar Nemzeti Filmarchívum, sem az Országos Széchényi Könyvtár feladatkörét nem akarja még részben sem átvenni, azt is az érdekeltek tudomására hoztam, hogy a Pannónia Filmstúdióban az alkalmatlan tárolási lehetőségek miatt pusztulásra ítélt képes forgatókönyveket, grafikai terveket és háttérrajzokat az új kecskeméti létesítmény nemcsak őrizni, de népszerűsíteni is tudná.
– Pillanatnyilag tehát úgy tűnik, hogy az itthoni, világhírű magyar rajzfilmesek hagyatéka kezdetben nem lesz kellőképpen reprezentálva a kecskeméti animációs múzeumban. Azért, mert nem lehet megfelelő módon reprezentálni?
– Ha mégis, alapítványi segítséggel. Kovásznai Györgynek a munkásságát például a hagyatékát megmentő alapítvány közreműködésével tudjuk megjeleníteni.
– Egyelőre azonban nem képzőművészeti ihletettségű festmények és grafikák fogadják a leendő múzeum korai látogatóját, hanem egy félteremnyi trükkasztal.
– Ma már annyira rohamosan fejlődik a filmkészítés technikája, hogy a tíz–húsz esztendeje használt eszközök is múzeumi tárgyaknak minősülnek. Ezért állítjuk ki azt az öreg trükkasztalt, amelyen többek között a Vízipók, csodapók is készült. A Pannóniától kaptuk annak idején, miként a múzeumban szintén megtekinthető, kézzel tekerhető montázsasztalt.
– Mit gondol, mikorra jutnak el odáig, hogy aki Kecskemétre érkezik, nemcsak a fotográfiai múzeumot, a játékmúzeumot és a naiv művészek múzeumát akarja megtekinteni, hanem a Magyar Animáció Házát is?
– Igazából a múzeum még nem is áll, de máris nemzetközi érdeklődés nyilvánul meg iránta. Az Egyesült Államokban sikeres pályát befutó Csupó Gábor játékfilmet forgat Magyarországon a fesztivál ideje alatt, ígérte, egy napra eljön, hogy megnézhesse a múzeumot. David Ehrlich amerikai filmrendező és zsűritag vállalta, hogy cikket ír a múzeumról, Giannalberto Bendazzi olasz filmkritikus és filmtörténész pedig többek között azért utazik el hozzánk, mert a múzeumról szeretne tárgyalni. Valami hasonlót szeretne ő is tető alá hozni Itáliában, mondja.
– Udvariatlan kérdés, mégis kikerülhetetlen: a munkatársak által idejében privatizált kecskeméti rajzfilmstúdiót is elérheti az a vég, ami a Pannóniánál a napokban bekövetkezett?
– Az, hogy a Kecskemétfilm Kft. létezni tud, több lábon állásának köszönhető. Állami pénzeket pályázatok útján nyerhetünk, ezekből készülnek a stúdió rövidfilmjei. Aztán külföldi koprodukciós munkákat vállalunk, és külföldön és idehaza is kelendőek a filmjeink. Most pedig, hogy könyv formában is megjelentettük a magyar népmesesorozatunkat, újabb bevételi forráshoz jutunk. Így tartjuk életben magunkat. De tisztában vagyunk vele, hogy a Távol-Keleten sokkal olcsóbban dolgoznak az animációs filmgyártás iparosai. Ha külföldi megrendelések nélkül maradunk, és Magyarországon továbbra sem sikerül annyi támogatást kapni, hogy a stúdiót fenn tudjuk tartani, akkor bizony mi is bajba kerülhetünk.
– Nem igazán megnyugtató kilátások ezek, aminthogy a magyar animációs filmművészet lehetőségei sem fényesek. „Csak” a színvonal a régi, a műfaj külföldi fogadtatása legalábbis ezt tanúsítja.
– Ha azt nézzük, hogy nem magyar játékfilmet terjesztettek fel Oscar-díjra, hanem animációs filmet, M. Tóth Géza Maestro című rendezését, és ha arra gondolunk, hogy Berlinben az Aranymedvéért egyetlenegy magyar film versenyzett, a Mansfeld Péter emlékére készült Jegyzőkönyv című animációs rendezés, továbbá, ha a Magyar népmesék külföldi fesztiválsikereire és értékesítési mutatóira gondolunk, csakugyan azt kell mondanunk, hogy az animációs film sokkal több elismerést szerez a magyar kultúrának, mint a játékfilmgyártás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.