Az előnyös négyzetgyök

Magyarország sokkal jobban járt volna az Európai Unióban azzal a szavazati rendszerrel, amelyet a lengyelek javasoltak: nemcsak szavazatának súlya, hanem az ország külpolitikai mozgástere is jelentősen megnőtt volna.

2007. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió legutóbbi csúcsán a legfőbb vitapont a döntéshozatalkor alkalmazandó szavazati rendszer megváltoztatásának kérdése volt. Sokan kritizálták, néha szatirikus formában is, a lengyelek javaslatát, akik végül egyedül maradtak indítványukkal. A „kétszeres többség” elve győzött, azaz a tagországok legalább 55 százalékának kell megszavaznia egy-egy döntést, mégpedig úgy, hogy az indítvány mellett szavazók egyben az EU összlakosságának legalább 65 százalékát is képviseljék. Bár ezt is csak majd később vezetik be.
Nehezen népszerűsíthető a lengyel javaslat, mivel előfordul benne a „bűvös” négyzetgyök szó, amelyre az emberek többsége valószínűleg csak homályosan emlékszik az iskolai matematikaórákról, és az sem biztos, hogy ezek az emlékek kellemesek.
Magyarország szempontjából előnyösebb lett volna a lengyel javaslat elfogadása még azon az áron is, hogy a támogatásához először el kellett volna mélyedni a matematikáról őrzött emlékeinkben, és némi erőfeszítést kellett volna tenni a javaslatban rejlő politikamentes, merőben tudományos megfontolások értelmezése érdekében.
A lengyelek visszanyúltak Lionel Penrose, a legendás angol tudós, orvos, genetikus és matematikus 1946-ban publikált téziseihez. Penrose az ENSZ megalakulása idején arra törekedett, hogy megalkossa azt az igazságos képviseleti-szavazati rendszert, amely egyenlő esélyt ad a világ minden polgárának, hogy országa ENSZ-képviselőin keresztül hatást gyakorolhasson a világszervezet döntéseire. Penrose megmutatta, hogy az a rendszer, amely az egyes országok szavazatának súlyát abból kiindulva határozza meg, hogy mekkora a népességük a többiekhez képest, nem a legigazságosabb. Ennek megértéséhez érzékletes példa a következő: a 82 milliós Németország polgárának szavazata egy referendumon kisebb hatással bír a kialakuló döntésre, mint a tízmilliós Magyarország szavazójáé (vagyis a német polgár szavazata kisebb részben dönti el majd az eredményt a több voks miatt). Ez a különbség azonban nem 8,2-szeres fejenként a magyarok javára, hanem csak mintegy háromszoros, ami a 8,2-ből vont négyzetgyök felfelé kerekítéséből származik. Ennek az az egyik oka, hogy a 82 millió szavazónak nagyobb a lehetősége arra, hogy válasszon az elméletileg lehetséges koalíciók közül. (Matematikai értelemben véve ilyen koalíciót alkot akár csak két azonos vagy éppen 82 millió azonos szavazat. Tehát arról van szó, hogy a 82 millió szavazat hányféleképpen tud megoszlani.) Tízmillió szavazó esetén – elméletileg – sokkal kevesebb koalíció között lehet válogatni.
A sokat gúnyolt lengyel javaslat tehát tudományos eredményeken alapult, miközben az persze politikai döntés volt a lengyel vezetés részéről, hogy a tudományos igazságosságot a közérthetőség rovására is képviselni kell.
Az eljárás nem ismeretlen a modern politika történetében: ilyen, a Penrose-négyzetgyökszabályon alapuló szavazási rendszer működik több nemzetközi szervezetben, valamint a német Bundestagban is. Az ilyen rendszer mérsékeli a nagyobb súlyú (tehát például egy államszövetségen belül a nagy népességű országok által delegált) szavazók hatását a végső döntésekre, és preferálják a közepes és kis népességű országok szavazóit. Magyarországnak például harmadannyi beleszólást biztosítana a döntésekbe, mint a nyolcszor nagyobb Németországnak, és a román szavazat súlya sem lenne 2,3-szerese a miénknek, hanem mindössze négyharmadszorosa.
De a leglényegesebb nem önmagában a kis és közepes népességű országok felértékelődése egy ilyen rendszer esetén, hanem az, hogy megnövekszik a működőképes koalíciók száma és ezzel ezeknek az országoknak a mozgástere. Világos, hogy a lengyelek indítványa azt célozta, hogy a közepes és kis országok (például Magyarország) a lehetséges koalíciók révén nagyobb beleszólást kapjanak az EU döntéshozatalába, megszüntetve a három legnagyobb ország döntéshozatali monopóliumát. Ma ugyanis a három nagynak elegendő egyetlen tetszőleges országot maga mellé állítania, és már biztos lehet javaslatának elfogadásában. A lengyel modell szerint azonban akár a nagyok nélkül is létrejöhetne egy-egy ügyben olyan koalíció, amely képes akaratát érvényesíteni Brüsszelben.
Persze eközben arra is vigyázni kell, hogy a megnövekedett lehetséges koalíciók miatt ne bénuljon meg a döntéshozatal. Hiszen az EU bővítése következtében megnőtt az egymással szövetkezni tudó országok száma: elméletileg több mint 133 millió módon szövetkezhetne a 27 tagállam. A tagországok megnövekedett számával együtt elvben megnőtt annak az esélye is, hogy olyan ügyek kerüljenek a döntéshozók elé, amelyekben lehetetlen dűlőre jutni, mivel a sokféle szövetkezés miatt senkinek sem lesz elegendő többsége.
Ám a lengyelek javaslata nemcsak Penrose eredményeinek újragondolásán alapult, hanem azt is kiszámolták, hogy 62 százalék az a küszöbérték, amelynek quorumként (határozatképesség) történő bevezetésével a leghatékonyabban működik a döntéshozatal. Vagyis a rendszer jól működne, ha egy döntés elfogadásához elegendő lenne megszerezni a szavazatok 62 százalékát (ez az érték a jelenlegi rendszerben magasabb).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.