Magánkézbe adnák a távolsági buszokat

Egyre több vonalon szervezik ki a személyszállítást a Volán-társaságok. Egy gazdasági hírportál szerint a Volán most nógrádi, jászsági, baranyai, kalocsai, alföldi, veszprémi és makói buszjáratainak működtetésére keres magáncégeket az európai közbeszerzési értesítőben. Az egyre nagyobb mértékű kiszervezés vége szakértők szerint a privatizáció lehet.

Dékány Lóránt
2007. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Részben a fuvarozók lobbijának, illetve az unió elvárásának köszönhető, hogy a Volán-járatok egyre nagyobb hányadát ma alvállalkozók működtetik – írja az mfor internetes hírportál. A kormány 2006-ban hozta létre azokat a közszolgáltatási szerződéseket, amelyek segítségével közbeszerzés útján lehet kiszervezni az egyes autóbuszjáratokat. Sőt, ezek a szerződések kötelezően elő is írják az állami társaságok számára, hogy az úgynevezett hasznos, lefutott kilométerek 5–30 százalékát kötelező alvállalkozóknak kiadni. A folyamat 2012-ig még mindenképpen erősödni fog, mert addigra kell elérniük a vállalatoknak a 30 százalékot. A gazdasági portál szerint a vállalkozóknak azért éri meg, hogy akár a veszteséges vonalakat is átvegyék, mert a kiadásokat ezeken a vonalakon is lefaraghatják a járművek számának csökkentésével. Ezenkívül a Volán is jól jár, mert költségei csökkentése mellett modernizálódik a járműpark – jóformán befektetés nélkül.
A Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvezetője ezt azonban másként látja. Horváth László úgy véli, a magáncégek járművei alatta maradnak a Volánok által működtetett buszok színvonalának. A kiszervezésnél pedig sokszor bajba kerül az aktuális Volán-társaság, mivel – mint fogalmazott – természetesen nem a legjövedelmezőbb vonalakat kínálják fel, így ezekre nagyon kevés esetben érkezik ajánlat. Horváth László szerint a Zala Volánnál is ez történt: ott a járatok a megye 257 települését kettő kivételével mind érintik, olykor egy-két utas kedvéért is, ez pedig nem jelentett elég vonzó befektetést az esetleges alvállalkozók számára. A kötelezően előírt kiszervezésekkel helyenként nehéz helyzetbe kerül a Volán, mert ezzel gyakorlatilag saját versenytársait hozza létre a ma még monopolhelyzetben lévő vállalat. (2012 után ez az állapot megszűnik, akkortól ugyanis már bárki pályázhat majd közszolgáltatás megvalósítására.) A Volánnak emellett az sem kedvez, hogy a múlt hónap végén a parlament megrövidítette az utazók fogyasztói árkiegészítését, ezzel pedig – Horváth László számításai szerint – 8–9 milliárdos bevételkiesést okoztak a társaságoknak.
A kiszervezéssel kapcsolatban az ügyvivő azt sem tartotta kizártnak, hogy az a Volánok privatizációja felé mutat. – Korábban is voltak már eladási szándékra utaló jelek – tette hozzá Horváth. A legerősebben ez 2005 környékén jelentkezett, ám végül elvetették az ötletet. Akkor tervezték a távolsági buszok működtetésének régiós összevonását is, ami egyszerűbbé tette volna a privatizációt, hiszen ezáltal részenként és nem egészben lehetett volna túladni a vállalaton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.