Részben a fuvarozók lobbijának, illetve az unió elvárásának köszönhető, hogy a Volán-járatok egyre nagyobb hányadát ma alvállalkozók működtetik – írja az mfor internetes hírportál. A kormány 2006-ban hozta létre azokat a közszolgáltatási szerződéseket, amelyek segítségével közbeszerzés útján lehet kiszervezni az egyes autóbuszjáratokat. Sőt, ezek a szerződések kötelezően elő is írják az állami társaságok számára, hogy az úgynevezett hasznos, lefutott kilométerek 5–30 százalékát kötelező alvállalkozóknak kiadni. A folyamat 2012-ig még mindenképpen erősödni fog, mert addigra kell elérniük a vállalatoknak a 30 százalékot. A gazdasági portál szerint a vállalkozóknak azért éri meg, hogy akár a veszteséges vonalakat is átvegyék, mert a kiadásokat ezeken a vonalakon is lefaraghatják a járművek számának csökkentésével. Ezenkívül a Volán is jól jár, mert költségei csökkentése mellett modernizálódik a járműpark – jóformán befektetés nélkül.
A Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvezetője ezt azonban másként látja. Horváth László úgy véli, a magáncégek járművei alatta maradnak a Volánok által működtetett buszok színvonalának. A kiszervezésnél pedig sokszor bajba kerül az aktuális Volán-társaság, mivel – mint fogalmazott – természetesen nem a legjövedelmezőbb vonalakat kínálják fel, így ezekre nagyon kevés esetben érkezik ajánlat. Horváth László szerint a Zala Volánnál is ez történt: ott a járatok a megye 257 települését kettő kivételével mind érintik, olykor egy-két utas kedvéért is, ez pedig nem jelentett elég vonzó befektetést az esetleges alvállalkozók számára. A kötelezően előírt kiszervezésekkel helyenként nehéz helyzetbe kerül a Volán, mert ezzel gyakorlatilag saját versenytársait hozza létre a ma még monopolhelyzetben lévő vállalat. (2012 után ez az állapot megszűnik, akkortól ugyanis már bárki pályázhat majd közszolgáltatás megvalósítására.) A Volánnak emellett az sem kedvez, hogy a múlt hónap végén a parlament megrövidítette az utazók fogyasztói árkiegészítését, ezzel pedig – Horváth László számításai szerint – 8–9 milliárdos bevételkiesést okoztak a társaságoknak.
A kiszervezéssel kapcsolatban az ügyvivő azt sem tartotta kizártnak, hogy az a Volánok privatizációja felé mutat. – Korábban is voltak már eladási szándékra utaló jelek – tette hozzá Horváth. A legerősebben ez 2005 környékén jelentkezett, ám végül elvetették az ötletet. Akkor tervezték a távolsági buszok működtetésének régiós összevonását is, ami egyszerűbbé tette volna a privatizációt, hiszen ezáltal részenként és nem egészben lehetett volna túladni a vállalaton.
Ma sem ússzuk meg, hullámban érkeznek majd a zivatarok
