Olajcsere

A ma rajtoló 94. Tour de France előtt sok minden szóba került, de nem az útvonal vagy az esélyes találgatása adja a fő témát, hanem a sportág rákfenéje, a dopping. Összesen több mint száz versenyzővel szemben folyik eljárás. Sokak szerint a verseny emiatt elvesztette varázsát, hitelét. Már csak az a kérdés, mikorra veszíti el a támogatóit.

2007. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A drámai helyzetek és küzdelmek, a hősiesség és szenvedés hatalmas eposza – írta 2003-ban a Tour de France századik születésnapján megjelent könyvében Marguerite Lazell. Nem tisztünk vitatkozni a szerzőnővel, tényleg nehéz elvonatkoztatni a Grande Boucle, azaz Nagy Kör becenevű patinás országúti kerékpárverseny csodás ívű, immár száznégy éves históriájától, legendás hőseitől, történéseitől. Ám a dopping egyre sötétebb és nagyobb árnyéka miatt sokakat már nem érdekel annyira a Tour, mint korábban. Egy közelmúltbeli reprezentatív felmérés szerint a kerékpársportot egyébként kedvelő németeknél a megkérdezettek 35, a franciáknál 20, az olaszoknál 40, a spanyoloknál pedig 47 százaléka jelezte, az idén nem nézik rendszeresen a versenyt. Pedig ezekben az országokban mondható a legnépszerűbbnek a sportág, itt honosodott meg és vert gyökeret több mint egy évszázada országúti válfaja.


Márpedig a kerékpársport csúcsa – Giro d’Italia, Vuelta á Espana, olimpia, világbajnokság, egynapos klasszikus viadalok ide vagy oda – a Tour de France. Néhány adattal érdemes alátámasztanunk a francia körverseny súlyát. Egy tavalyi felmérés szerint a nemzetközi nagyvállalatok sportszponzorációs terveiben a labdarúgó-vb (38 százalék) állt az élen, ezt követte a labdarúgó-Eb (28 százalék), az olimpiai játékok (16 százalék) és a Tour de France (8 százalék). Magyarul az esemény marketingértéke vetekedik a világ legnagyobb sporteseményeivel. Az idei Tour napi szakaszgyőzelmei átszámítva kétmillió forintot érnek, a végső győztes pedig 450 ezer eurót, azaz több mint 112 millió forintot tehet zsebre. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a versenyzőknek három hét alatt meg kell tenniük 3554 kilométert, többek között az Alpok és a Pireneusok iszonyatos emelkedőin, rájöhetünk, emberfeletti teljesítményhez párosulnak óriási pénzek. Hogy melyik miatt lett ennyire doppingérzékeny a sportág, arról megoszlanak a vélemények. Christian Prudhomme versenyigazgató szerint például nem lenne üdvözítő megoldás könnyíteni az útvonalon: „Többet doppingolnak a maratoni futók, mint a százméteres síkfutók? Dehogy. Akik meg nem engedett szereket akarnak szedni, meg is fogják tenni, ez a pénzről szól, és nem játszik szerepet benne az útvonal nehézsége.”
Ám a Tour de France már megszületésekor a pénzről, a reklámról szólt. A L’Auto című újság tulajdonosa, bizonyos Henri Desgrange (maga is kiváló biciklista) 1903-ban elhatározta, hogy a már működő klaszszikus egynapos viadalok helyett-mellett egy egyedülállóan hosszú versennyel teszi népszerűbbé hetilapját. Ehhez anyagi hátteret is teremtett, az összdíjazás húszezer frank volt. A sportolók azonnal „ráharaptak” az ötletre, hetvenöten akartak indulni, végül hatvanan állhattak oda a 2428 kilométer hosszú, hat szakaszból álló premier rajtjához. A történelmi első diadalt Maurice Garin aratta, aki több mint 25 km/órás sebességgel tekerte végig a távot, a 21 célba érkező utolsóját több mint két nappal verte. Se szeri, se száma a versenyhez kapcsolódó érdekes történeteknek, csalásoknak, csínyeknek (autós vontatás miatti kizárás, elalvás a nyeregben, hashajtócsempészés a rivális ételébe-italába, szögszórás az útra), ha erről írnánk hosszabban, bizonyára jókat nevetnénk, de közben elsikkadna a lényeg. Nevezetesen az, hogy a Tour de France már nem az, mint ami hőskorában volt, a dopping miatt sokat vesztett varázsából, hiteléből.
Már csak az a kérdés, mikor veszíti el a támogatóit, s most nem csupán magára a Tourra, hanem a profi kerékpározásra gondolunk. Akadnak erre utaló jelek, a Crédit Agricole francia pénzintézet bejelentette, hogy jövőre kivonul a sportágból, s nem áll jelenlegi csapata mögé (ahol az eddigi egyetlen magyar Tour-résztvevő, Bodrogi László is teker), miközben a CSC gárda egyik főszponzora, a MAN teherautógyár már kilépett a támogatók köréből. A német T-Mobile-ra, amely 2010-ig élő szerződését kitöltené csapata mellett, szintén hatalmas nyomás nehezedik. Több magas rangú politikus figyelmeztette a pénzügyi nehézségekkel küszködő céget arra, hogy miközben ötvenezer alkalmazottját alacsonyabb fizetésért akarja foglalkoztatni, milliós összegeket pumpál olyan sportba, amelyik „nyakig merült el a doppingbotrányban”. A T-Mobile, korábbi nevén a Telekom gárdájának egykori belga masszőrje, Jeff d’Hont indította el a lavinát április végén megjelent könyvében, amelyben arról írt, hogy a két csapatorvos, Andreas Schmid és Lothar Heinrich folyamatosan EPO-val (erythropoietin) látta el a versenyzőket. Ezek után a T-Mobile vezetői felfüggesztették a két doktort, majd a volt versenyzők közül Bert Dietz, Christian Henn, Udo Bölts, Rolf Aldag, Brian Holm, az egykori sprinterkirály, a Touron hatszor zöld trikót nyert Erik Zabel, valamint az 1996-os összetett győztes dán Bjärne Riis ismerte el, hogy EPO-t használt.


Aztán jött Jörg Jaksche, akinek a szerepe annyiban úttörő, hogy szerény, vélhetően egyéves eltiltás reményében késznek mutatkozik a hatóságok és a sportszövetségek előtt koronatanúként vallomást tenni. Jaksche egy Spiegel-beli interjújában többek között arról beszélt részletesen, hogy korábbi öt profi istállójánál hogyan tűrték meg vagy éppen kényszerítették ki a meg nem engedett szerek szedését. Nem doppinghasználat volt, hanem alkalmazkodás a rendszerhez – fogalmazott Jaksche, aki a doppingolást igen találóan olajcserének nevezte. Kis dolog, de anélkül nem megy a motor…
Tévedünk, ha azt hisszük, hogy ez az egyetlen jelenleg „futó” eset. A tavalyi Tour-rajt előtt a Mundo spanyol lap 32 nevet tartalmazó doppinglistát tett közzé. A menők közül Ullrich, Basso, Sevilla, Mancebo, Beloki, Heras, Hamilton (utóbbi kettő egyébként is eltiltva) szerepelt ezen, s ők nem is vághattak neki a versenynek. Mindannyian a spanyol „doppingdoktorral”, Eufemiano Fuentesszel dolgoztak együtt. Az 1997-es Tour-győztes, ötszörös ezüstérmes Jan Ullrich – miután megtagadta a DNS-vizsgálatot egy mintaazonosítás kapcsán – februárban visszavonult; az olasz Ivan Bassóra pedig 21 hónapos eltiltást kért hazájának olimpiai bizottsága. Összesen több mint száz versenyzővel szemben folyik eljárás, az ügy aktáinak terjedelme meghaladja a hatezer oldalt, tehát még várható bőven lebukás. Egy másik, szintén máig ható tavalyi botrány, hogy az amerikai Floyd Landis előbb megnyerte a viadalt, majd napokon belül tesztoszteronhasználat miatt megfosztották győzelmétől. Pontosabban megfosztották volna, de amerikai módi szerint kiváló ügyvédekkel vette körbe magát, s bár a B próbája is pozitívnak bizonyult, még mindig nem vállalja bűnösségét, inkább kétségbe vonja a francia labor módszereit.


Egy házzal odébb, Olaszországban a helyi doppingellenes ügynökség a napokban újabb száz versenyző ellen indított eljárást, az alapinformációt az idei Giro d’Italia harmadik helyezettjének, Eddy Mazzoleninek a telefonjában talált, szereket rendelő sms-e szolgáltatta. A Girón elvégzett ellenőrzéseken egyébként hárman produkáltak pozitív eredményt, de közülük a rostán túl magas tesztoszteronszinttel fennakadó spanyol Iban Mayót szinte azonnal tisztázta a nemzetközi szövetség, mondván, a részletes vizsgálatok minden lehetőségét kizárják, hogy a versenyző mesterséges úton juttatta volna a tiltott szert a szervezetébe. Két itáliai sztárnak, Alessandro Petacchinak és Leonardo Piepolinak viszont akadhat gondja, az ő szervezetükben szalbutamolt mutattak ki. Azzal védekeztek, hogy orvosilag igazoltan szedik az asztmájukra, ettől függetlenül vélhetően egy év eltiltás vár rájuk.
A folyamatban lévő ügyek és vizsgálatok miatt lapzártánkig lehetetlen volt megmondani, hogy kik indulhattak el a ma Londonban rajtoló 94. Tour de France-on. Az biztos, hogy honfitársunk, Bodrogi László nem, az idén nem kapott bizalmat a Crédit Agricole vezetésétől. Az esélyesekről pedig nehéz illúzióvesztés nélkül értekezni, hiszen az elmúlt bő évtized egyik győztese sem makulátlan. Bjärne Riis (1996) a T-Mobile-botrányban már bevallotta, hogy EPO-t szedett, a CSC csapat jelenlegi vezetője el sem utazik a most rajtolt viadalra. Jan Ullrichról (1997) is szót ejtettünk már, mint Fuentes doktor pácienséről. Marco Pantani az 1998-as, úgynevezett dopping-Tourt nyerte meg, ahol a Festina csapat masszőre és kísérője egy határátlépés során lebukott, és doppingfutárként, kábítószer-csempészésért letartóztatták. Ekkor ismerhette meg a világ az EPO-t, a viadal kis híján félbeszakadt, aztán a festinásokkal elvitették a balhét – a bennfentesek szerint sokkal inkább pechesek voltak, mint egyedüli bűnösök. Jelzésértékű, hogy Pantani később lebukott, majd kábítószer-túladagolás következtében 2004-ben elhunyt. 1999-től 2005-ig tartott Lance Armstrong egyedülálló, hétéves regnálása. A rákbetegségéből kigyógyulva taroló amerikai extraklaszszisra soha nem bizonyították rá tiltott szerek használatát, de egy korábban lefagyasztott vérmintájában – már az elévülési időn túl – EPO-t találtak. Gyakorlatilag folyamatosan a gyanú árnyékában nyomta a pedált, leleplező könyvek, cikkek jelentek meg róla, de egyik sem tartalmazott olyan bizonyítékot, amelyiket a közben nemzeti hőssé vált Armstrong kiváló ügyvédei ne tudtak volna visszaverni.
Honfitársa, a tavaly nyert, majd lebukott Floyd Landis hasonlóan taktikázik, ettől még persze nem lehet ott az idei viadalon. Az 1-es rajtszám hagyományosan a címvédőnek jár, ám ez most nem valósulhat meg, így a számozást 11-től kezdik. Ennyit a drámai helyzetekről és küzdelmekről, a hősiesség és szenvedés hatalmas eposzáról – a mai Tour de France-ról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.