Retromagnó

Magyarországon található a világ legnagyobb orsósmagnó-gyűjteménye, amely több mint öt éve jött létre a Nógrád megyei Terényben. Százhuszonhárom masinával nyitott a múzeum, s ma már a világ összes gyártó országa képviselteti itt magát. Mind a háromszázharminc kiállított készülék működőképes. Nagy Vilmos tulajdonos többnyire maga készít hozzájuk alkatrészeket. Amerikai szakemberek is rendre itt tesztelik a hőskorszak magnetofonjait.

Varga Attila
2007. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy Vilmos orsós magnók iránti érdeklődése tinédzserkorában kezdődött, de a készülékeket csak tizenöt éve kezdte gyűjteni. Gödöllőről költözött Terénybe 2002-ben, ahol alkalma nyílt arra, hogy gyűjteménye elhelyezésére egy régi parasztházat vásároljon. Hamar híre ment a múzeumnak, s mint Vilmos mondta: hihetetlenül szerencsés volt, hogy a múzeum jövőjére nagy hatással lévő emberekkel akadt össze. Az egyik Csoknyay úr, aki szintén gyűjtő, az Amerikai Egyesült Államokban él, s véletlenül tett kitérőt Nógrád megyébe, így a terényi magnómúzeumba is. Az amerikai gyűjtő azóta társ a múzeum fenntartásában. Csaknem száz darab rendkívül különleges angol és amerikai kommersz készüléket és stúdiógépet ajándékozott a terényi létesítménynek.
– Érdekes módon a másik jótevő is amerikai – mondja Nagy Vilmos.
Már alig létezik valamelyik a volt orsósmagnó-gyártó cégek közül. Viszont az Ampex Corporation, amely a negyvenes évektől kezdve a legnagyobb stúdiógépeket gyártó társaság volt, ma is működik, igaz, már digitális technikával foglalkoznak.
– Tavaly május 7-én itt járt nálunk az Ampex elnöke, Robert L. Atchison. Véletlenül vetődött erre, s hihetetlenül megtetszett neki a múzeum. Lenyűgözte, hogy idejött Magyarországra, s ebben az icipici faluban, a helyi múzeumban hét darab Ampex gyártmányú magnetofont talált, amelyek mind működnek – eleveníti fel a történteket a múzeumfenntartó.
Az amerikai férfi megígérte a terényi gyűjtőnek, hogy támogatni fogja a múzeumot. Két és fél hónappal később felhívta, és megkérdezte, mi mindent szeretne.
– Nagy levegőt vettem, s elmondtam a legnagyobb vágyamat: ausztrál gyártmányú masinát kérek. Nemsokára Amerikából megérkezett egy 1955-ből való csöves, hordozható, monó stúdiógép, amelynek csodálatos hangzása van. Ezzel bekerült a múzeumba a tizenkilencedik gyártó ország készüléke is. Ez azért fontos, mert a világon tizenkilenc ország gyártott orsós magnetofont, így ebben a múzeumban a világ minden gyártó országától van legalább egy darab készülék.
Egy komplett magyar gyűjteményt is felfedezek a termekben kiállított százharminc gyártó készülékei között. Sok ország legelső készüléke fellelhető. Megtudom, hogy 1935-ben készítették Németországban az első magnetofont, de nagybetűvel, hiszen a K1-es készülék neve Magnetofon volt. Azt követően 1947 őszén az Amerikai Egyesült Államok állította elő a következő – a gyűjteményben szintén megtalálható – készüléket, a BK401-es Soundmirrort. Műszakilag nagyszerűen megalkotott, gumigörgő nélküli, úgynevezett ómegahurkos készülék ez. De látható a Grundig 1949-es masinája, a holland Philips egyik gyártmánya, a Szovjetunió első csöves sztereó készüléke, s a cseh Tesla elsője, az MGK10-es 1955-ből. Ez utóbbi ugyanakkor jelent meg, mint Magyarországon a Vörös Szikra fantázianevű híres magnetofon. Látom a kémfilmekből ismert, a világ első titkos hangfelvétel-készítésére is használt készüléket, amely, talán mondanom sem kell, német gyártmányú, s 1955-ből származik. Miniphon-proton elnevezéssel futott, s a felvevője egy érzékeny mikrofonos karóra volt.
Egy újabb helyiségben a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek készülékeivel, osztrák, angol magnókkal, valamint a Grundig licence alapján készült lengyel Ariával ismerkedhetünk meg, amely 1980-ban került az üzletekbe, de mivel akkor már divatba jött a kazettás magnó, nagyon sok a polcokon maradt. Szovjet Jupiterek és Kahstanok mellett japán, német készülékeket látni, majd a norvég Tandberget, az olasz Gelosót és a ritka dán Bang Olufsent is felleljük.
A magyar teremben megtekinthető a BRG, a Budapesti Rádiótechnikai Gyár M12-es típusjelű készüléke, amely nem jutott el a sorozatgyártásig. Bár 1968-ban a BRG elkészítette a készüléket, nem volt rá igény.
– Csak elítélően tudok nyilatkozni, mert az akkori kereskedővilág vagy nem értett hozzá, vagy rosszindulatúak voltak. Nem kellett, mondván, nem fogják tudni eladni – szögezi le Nagy Vilmos. – A készülék 8600 forintba került volna, kétségtelen, hogy a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején ez magas öszszegnek számított.
Kezével megsimogatja a berendezést, úgy mondja:
– Itt van ez az esztétikailag gyönyörű, két hangszórós, kitűnő hangminőségű magnó. Amikor lemondott róla a kereskedővilág, egyben ítéletet is hozott. Magyarország úgy fejezte be az orsós magnó gyártását 1970-ben, hogy nem rukkolt elő sztereó készülékkel. Csak egy összevetés: a legdrágábbat, a japán Akai GX4000-est 15 ezer forintért lehetett kapni.
A terényi múzeum újabb helyiségében a profeszszionális stúdiómasinákat gyűjtötték össze, amelyeket a rádióstúdiók, a hanglemezipar és a filmvilág számára készítettek. Megtalálható a hatvanas évek szovjet hordozható stúdiógépe, a csöves sztereó masinák, riportermagnók, tenyérnyi stellavoxok a legyártott néhány tíz-, esetleg százdarabos szériából, az EMI hordozható riportermasinája Angliából, majd a világ leghíresebb csöves sztereó készüléke, a Studer C37 1964-ből, amely húsz évre meghatározta a legjobb sztereó stúdiómasinák irányzatát. Láthatók az angol EMI cégnél használt stúdiómagnók, amilyenekkel a Beatles korai felvételei készültek, továbbá az 1956-ból származó Ampex 351-es, amelynek korábbi monó változatán készült 1954. május–júniusban Elvis első hangfelvétele Memphisben, a Sun Records stúdiójában. Ritkaság az Onkio cég stúdiógépe s a svájci Nagra 3, amelyből 1960-ban a római olimpiára 600 darabos szériát rendelt meg a szervező cég, s ellátott vele minden rádióriportert – akik munkájuk végeztével hazavihették a készülékeket.
Nagy Vilmos minden hozzá került készüléket felújít. Alkatrészt szerezni ma már nem gond, de a gumigörgőket még ő maga gyártja. A ritkaságszámba menő orsósmagnó-múzeumot nem divat támogatni.
– Tavalyelőtt és tavaly fenntartási támogatásra pályáztam. Tavalyelőtt 250 ezer forintot ítéltek meg a múzeum számára. Örültem neki, de 1–1,5 millió az évi költségünk, így csupán a téli tüzelőt tudtam megvenni belőle. Az elmúlt évben nagyon alaposan megindokolt pályázatot adtam be, kaptam is 150 ezer forintot. Nevetséges. Az idén már nem pályázom, mert értelmetlen – tárja szét a kezét reményt vesztetten a terényi múzeum létrehozója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.