A paradicsomtól az árnyékvilágig

A másik éned. Ez a reklámszlogen követel magának egyre inkább való életre törekvő hangot a Second Life látszatvilágban, ahol már több mint kilencmillió emberi alteregó kergeti alig karnyújtásnyira – egy számítógépnél – kiélhető vágyait.

Ágoston Zoltán
2007. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesen lehetnek azok, aki ne álmodtak volna arról, hogy saját vágyaik ne egy embertársukén fussanak zátonyra. Számára nyújthat menedéket a Second Life interneten hozzáférhető világa, amelyben mindenki a maga által fésült és felöltöztetett háromdimenziós alteregóval, az úgynevezett avatárral építheti fel légvárait. Mindebből a világihoz kísértetiesen hasonló társadalom jön létre. Bár az élményt a szürrealitás felé mozdítja el, hogy az avatárok repülhetnek, vagy akár kedvenc kocsijukban száguldozhatnak az óceánfenéken, a Second Life állampolgárai ragaszkodnak ahhoz, hogy mindez nem játék, mert nincs benne küldetés, és pontokat sem szerezhetünk.
Kirívó népszerűségét is alighanem ennek köszönheti. Amikor a szerepjáték fejlesztője, a San Franciscó-i Philip Rosedale még 2001-ben útra bocsátotta művét, azt mint alapvetően tervezőgrafikusok számára készült programot még alig kísérte érdeklődés. Öt évnek kellett eltelnie, míg a regisztráltak száma elérte a másfél milliót, azóta ez a szám azonban riasztó iramban növekszik – ma már meghaladja a kilencmilliót. Ez még akkor is meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy egy ember több avatárral is űzőbe veheti a való világban beteljesíthetetlen vágyait. A tekintélyes Gartner Research kutatóintézet szerint 2011-re minden ötből négy internetező vesz részt a Second Life-ban vagy valamelyik készülő klónuniverzumában – ez azt jelenti, hogy a mintegy kétmilliárdból 1,6 milliárd él majd kettős életet. Egy nemrég készült holland vizsgálat szerint a második életükbe menekvők 57 százaléka heti több mint 18 órát tölt az általa is épített légvárban, míg egyharmaduk 30 óránál is többet.
A Second Life pedig sokkal több egyszerű társasági fórumnál, önálló gazdasága is van. Ennek alapja a programot fejlesztő cégről, a Linden Labsről elnevezett pénznem, a linden dollár. A Linden Labs valódi pénzért virtuális földterületeket árul, amelyeken az avatárok akár üzletbirodalmakat is alapíthatnak. A játékosok így szerzett profitja a cégen keresztül valódi dollárra is átváltható. Az ingatlanpiac sikerét jelzi a Second Life első milliomosa is. Az Anshe Chung avatár mögé rejtőző egykori német tanárnő irányítja a 60 alkalmazottat foglalkoztató ingatlanközvetítő irodáját.
A kínálkozó lehetőséget Hollywood sem hagyja ki. Az AOL szórakoztatóipari óriás a Second Life-ban vásárolt szigeten építette fel a földi álomgyár mását, ahol a hollywoodi Walk of Fame-től eltérően egyszerű avatárok is helyet válthatnak a sztárok között. Az AOL pedig messze nem az egyedüli cég, amely virtuális vadászmezőkre átköltözik. Ekként döntött ugyanis az NBC és Sony mellett több multinacionális nagyvállalat, például a General Motors vagy az IBM is. Az ő működésük iránt már az Egyesült Államok adóhatóságai is érdeklődnek. Az éber álmukat élő Second Life-állampolgárok átlagosan napi egymillió dollárt költenek virtuális kényelmükre. Júliusban a Linden Labs épp a kitüntető hatósági figyelem miatt hirdetett tilalmat a virtuális világban folytatott szerencsejátékokra, nehogy pénzmosási hullám induljon el.
A szerepjátékban a politika is versenybe száll az avatároknak a látszatban korántsem kimerülő kegyeiért. A francia elnökválasztási kampány mind a négy fő jelöltnek virtuális kampányközpontot emeltek szimpatizánsaik. Ezeket naponta több ezer ember látogatta meg, a végeredménynek ellentmondóan Segolene Royalét pont kétszer annyi, mint Nicolas Sarkozyét. A Second Life-ban a jelöltek közül elsőként megjelent Jean-Marie Le Pen kampányépületére virtuális tiltakozók támadtak rá – és be is vették azt. Az Egyesült Államokban zajló elnökválasztási hadjáratban Hillary Clintonnak és Barack Obamának is van virtuális főhadiszállása.
A politikával párhuzamosan a szivárványszínű anarchiára a terror is árnyékot vet. A Second Life Liberation Army (SLLA) politikai jogokat követel az avatároknak, amiket szerinte a fejlesztő cég lábbal tipor. Az elmúlt néhány hónapban végrehajtott támadás ellenére az SLLA mégis méltatlanul megalkuvó, kiáltványában ugyanis vállalta, nem hajt végre külső akciókat a Linden Labs ellen. Az ilyen játszadozásoknál nagyságrendekkel több veszélyt rejt magában az a feltevés, miszerint a Second Life kitűnő gyakorlóterepnek bizonyul a hús-vér terroristák számára. Biztonsági szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy amióta Afganisztánban és Pakisztánban egyre több kiképzőközpontot számol fel a szövetséges haderő, a terroristák itt mérik fel a támadások hatékonyságát, ugyanúgy, ahogy 2001. szeptember 11. elkövetői is repülőgép-szimulációs programokkal készültek fel tettükre. Az ABC televízió-csatorna másvilági székházát nemrég rombolta porig egy bomba, a Nissanéba valamivel korábban egy helikoptert vezettek bele. Két, Ausztráliában működő dzsihadista szervezetről is kiderült, hogy regisztrált a szerepjátékban.
Ennek ellenére az önmegvalósítást ünneplő szólamok mellett még kevés kétkedő hang hallatszik. Susan Greenfield, a brit Elme Jövője Intézet igazgatója szerint a szerepjáték soha nem pótolhatja a szemtől szembeni érintkezés nüanszait. Szakértők a nemegyszer kontinenseken átívelő emberi kapcsolatokról úgy vélik, fennáll a veszély, hogy a függővé vált játékosok egyre inkább virtuális környezetben akarják átélni azokat az élményeket, amelyeket a való életükben is könnyedén elérhetnének.
A való élet pedig fenntartás nélkül exportálja a Second Life-ba az olyan tragikus világi hívságokat is, mint a gyermekpornográfia. Német ügyészek májusban indítottak vizsgálatot pedofília gyanújával, mert Halle városban valaki gyermekavatároknak – vagy gyermekbőrbe bújt felnőtteknek – ajánlott pénzt szexuális szolgáltatásaikért. Előfordult az is, hogy egy-egy játékos állati szerepben kínálta fel bájait másoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.