Koalíciós vita késlelteti a titoktörvényt

Koalíciós nézeteltérések miatt húzódik évek óta az új titoktörvény megalkotása. A késés már most gazdasági károkat eredményez a magyar vállalatoknak, amelyek a törvény hiánya miatt nem tudnak számos uniós közbeszerzési tenderen elindulni.

Szabó Eszter
2007. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a törvényt ősszel sem fogadja el az Országgyűlés, akkor a magyar cégek még alvállalkozóként sem tudnak részt venni a pályázatokon.
E hónap végéig kell a kormány elé terjesztenie a Nemzeti Biztonsági Felügyeletnek (NBF) az új titoktörvényről szóló törvényjavaslatot. Az augusztus végi határidő már a sokadik a törvény előkészítésének történetében, a titokvédelmi szabályok egységesítéséről ugyanis még 2004 áprilisában határozott a kabinet.
Az Európai Unió által is megkövetelt törvény elfogadását eddig főként az MSZP és az SZDSZ közötti nézeteltérés hátráltatta, a feladat azonban most már végleg a koalíció körmére égett: ha a törvényt ősszel sem sikerül elfogadnia a parlamentnek, akkor a magyar cégek jövőre is eleshetnek egyes uniós pályázatokon való részvételtől. Ennek oka, hogy a törvény – és az általa előírt megfelelő jogintézmény – hiányában hazánk nem képes tanúsítványt kiállítani a tender iránt érdeklődő magyar vállalatnak arról, hogy az átesett a nemzetbiztonsági ellenőrzésen. Márpedig ez alapfeltételnek számít több, az EU által kiírt közbeszerzésen, különösen az informatikai tendereken.
*
A törvény elfogadása nélkül a hazai cégek nemcsak fővállalkozóként, de még alvállalkozóként sem versenyezhetnek, azaz a koalíciós marakodás most már kézzelfogható gazdasági károkat okoz a magyar cégeknek.
Az új titoktörvény tervezetének elkészülését azonban nemcsak az SZDSZ és az MSZP között feszülő ellentét hátráltatja. A NATO és az EU minősített információinak hazai biztonsági védelmével megbízott NBF eddig több egyeztetést tartott a törvényről a minisztériumokkal, a civil szervezetekkel és az adatvédelmi biztossal, ám egyetértés eddig nem született. A viták elsősorban az állam által titkosítható tételek körül bontakoztak ki, mivel a civil szervezetek és az adatvédelmi biztos úgy ítélték meg: az új törvény ugyan jelentősen szűkítené a titkosítható adatok eddig roppant széles körét, ám a törvényjavaslat még mindig több, aggályosnak mondható tételt tartalmaz. A jelenlegi lista szerint például nem lennének megismerhetők a pénzügyi likviditás összefoglaló adatai, a külkereskedelmi fizetési mérleg alakulásáról készített előzetes prognózisok, számítások és megállapítások. Nem kerülhetnének nyilvánosság elé a fizetési mérleg javítására hozott egyes intézkedések, a kormány gazdaságpolitikai stratégiájára vonatkozó javaslat adatai és háttérszámításai sem. A gazdasági szerkezet átalakításával kapcsolatos tervek és az erre vonatkozó előterjesztés adatai ugyancsak titokban maradhatnának, ahogyan a bevezetni szándékozott illetékváltozások terveinek adatai is. A titkosítható tételek listája egyébként szinte csak Magyarországra jellemző, hiszen a legtöbb uniós államban nem is létezik titokjegyzék.
Az egyeztetésekre az augusztus végi benyújtási határidő miatt most már csak néhány nap maradt, a törvény elfogadása azonban valamennyi fél érdeke. Ennek fő oka, hogy hazánk és a NATO titkosítási gyakorlata között óriási különbség van. Jelenleg több százezer adatot minősít évente államtitokká a magyar állam, amely a sokszor 90 évre titkosított állam- és szolgálati titkokat csaknem 1800 különböző helyen tárolja. Összehasonlításul: a világ legnagyobb katonai szövetsége, a NATO évente néhány tíz esetben rendeli csak el a legmagasabb szintű titkosítási minősítést. A titkosítás hosszában is érdemi különbségek vannak: míg nálunk 90 év a felső határ, a legtöbb NATO-tagállam nem maximalizálja az időt.
A titoktörvény elfogadásában az ellenzéknek is jelentős szerepe van, hiszen a törvényjavaslat egyes pontjai kétharmados parlamenti többséget igényelnek. Ezzel kapcsolatban Demeter Ervin korábbi titokügyi miniszter lapunknak elmondta: a Fidesz évek óta szorgalmazza a törvény jóváhagyását, ezt azonban a koalíciós pártok közötti nézeteltérések rendre meghiúsították. Mint mondta, a Fidesz most is nyitott az új titoktörvény elfogadására, ám álláspontjukat csak a törvényjavaslat megismerése után ismertetik. A parlamenti egyezség kulcspontja éppen az a titokjegyzék lehet, amely felsorolja, az állam milyen adatköröket titkosíthat. Ezzel kapcsolatban a Fidesz már korábban közölte: nem járul hozzá számos, a költségvetéssel és a kormány gazdaságpolitikájával kapcsolatos adat titkosításához.
Aggályait fogalmazta meg lapunknak Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos is, aki úgy vélekedett: át kell gondolni, egyáltalán szüksége van-e az országnak titokköri listára, vagy célszerűbb lenne-e a lista helyett egy szigorúbb ellenőrzési rendszert bevezetni. A biztos szerint a törvénymódosítás kidolgozásánál azt is figyelembe kell venni, hogy az állampolgárok részéről jelenleg nagyfokú bizalmatlanság áll fenn az állammal szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.