Magángárdák a köz szolgálatában?

Várhatóan több száz céget és öt-hatezer egyéni vállalkozót töröl a biztonsági vállalkozások sorából az illetékes köztestület. A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara ma és holnap rendezi elnökségi ülését. A 2006 óta hatályos új törvény értelmében végrehajtandó revízió után 80-85 ezer vagyonőr láthatja el feladatát a rendszerváltozás óta meghonosított szakma keretei között. A kamara alelnöke szerint ha az állami szervezetek, a közhatalmat gyakorló fegyveres testületek objektumaik védelmével magáncégeket bíznak meg, az nem a magánvállalkozások problémája.

2007. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara lapunk értesülése szerint most fejezi be azt a tagrevíziót, amelyet a 2006 óta hatályos új törvény írt elő számára. Prépost Tibor alelnök lapunk kérdésére elmondta: a jogszabály értelmében a társas és az egyéni vállalkozóként működő személy- és vagyonőrök, illetve magánnyomozók kötelesek voltak tevékenységüket újra engedélyeztetni az illetékes rendőrkapitányságok igazgatásrendészeti osztályaival. Azok a vállalkozók, vállalkozások, akik, illetve amelyek az engedélyt nem kapták meg, ezentúl nem folytathatnak vagyonvédelmi tevékenységet, így nem veheti őket nyilvántartásba a szakmai kamara.
A jelenlegi információk szerint a köztestületnek eddig több mint százezer olyan magánszemély volt a tagja, aki biztonsági cégek alkalmazottjaként vagy egyéni vállalkozóként tevékenykedett. (Kamarai tag csak magánszemély lehet.) A bejegyzett tagok száma várhatóan 80-85 ezerre csökken. Ők túlnyomórészt az ezután is a szakmában tevékenykedő és a kamara által nyilvántartott 2800 vállalkozás alkalmazottai. Az egyéni vállalkozók 6-7 ezren maradnak a korábbi 11-12 ezer helyett. A magánnyomozók száma 1100, a biztonsági technikai tervezést és szerelést 1700-an látják el. A kamarai tagként regisztrált 80-85 ezer személy tehát összességében túlnyomórészt biztonsági őrként tevékenykedik.
A köztestület alelnöke úgy véli, mostanára kirajzolódtak a rendszerváltozás után meghonosodott foglalkozás keretei. A kezdeti nagy felfutás, a létszám növekedése alábbhagyott. A gyors változást az első időkben az is befolyásolta, hogy a munkaügyi központok anyagilag támogatták a munkanélkülivé vált emberek átképzését erre a szakmára. Prépost Tibor kérdésünkre úgy nyilatkozott, nem tudja megítélni, hány leszerelt rendőr folytatja pályáját a magánszférában. A rendőrség egykori munkatársai, köztük a hajdani rendőrtisztek főként a vállalkozások tulajdonosaként, vezetőiként dolgoznak jelenleg. Arra a kérdésre, miként ítélhető meg, hogy az utóbbi években nemcsak ipari, kereskedelmi és egyéb társaságok bíznak meg biztonsági cégeket, hanem minisztériumok és más közintézmények, köztük a rendőrség és a honvédség is, a kamarai vezető azt mondta: ez nem a biztonsági szakma problémája.
A rendszerváltozás óta formálódó, izmosodó őrző-védő szakma tevékenységének állami szabályozása kezdettől felvetett alkotmányossági kérdéseket. Az Alkotmánybíróság (AB) 2004 júniusában döntött úgy, hogy semmisnek tekintendő a vállalkozás keretében végzett személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenységről szóló 1998. évi törvény több passzusa. A bírák szerint a jogalkotók megsértették az emberi méltóságot, amikor úgy rendelkeztek, hogy a vagyonőrök átvizsgálhatják az általuk védett ipari, kereskedelmi, hivatali létesítményeket felkereső emberek táskáit, ruházatát. Az AB szerint a belépéskor a közbiztonság védelme szükségessé teheti az ellenőrzést, különösen az adott helyen dolgozók esetében, a bent tartózkodó és a távozó vásárlókra és ügyfelekre azonban ez a szabály ebben a formában nem terjedhet ki. Itt ugyanis csupán a vagyonvédelem érdekei állnak az emberi méltóság védelmének szempontjaival szemben.
A határozatból az is kiderül: a vagyonőröket semmiféle hatósági jogkör nem illeti meg, hiszen ők nem az államhatalmat képviselik a polgárokkal szemben. Az épület, az objektum tulajdonosának vagy valamely rendezvény szervezőjének megbízásából intézkedhetnek. Nincs tehát több joguk, mint a megbízónak. Senkit sem igazoltathatnak, fizikai erőt a belépőkkel és a távozókkal szemben nem alkalmazhatnak, kényszerítő eszközök, a gumibot, az őrkutya, a gázspray használatára csak akkor van módjuk, ha valamely jogtalan, erőszakos támadás nyomán jogos védelmi helyzetbe kerülnek.
Az AB döntése után az Országgyűlésnek 2004 végéig új jogszabályt kellett alkotnia. A törvény 2005. december 31-től több szakaszban, fokozatosan lépett hatályba. Ez írta elő, hogy az őrző-védő vállalkozásoknak új működési engedélyt, a vagyonvédelmi tevékenységet személyesen végzőknek új hatósági szakmai igazolványt kell kérniük a tevékenységüket felügyelő rendőrhatóságtól, s a dokumentumot a szakmai kamaránál be kell mutatniuk.

Összefonódás és verseny
Eddig nem érkezett feljelentés a Gergényi Péter volt budapesti főkapitány által az év elején aláírt magánjogi szerződések kapcsán – nyilatkozta lapunknak Keresztes Imre, a Központi Nyomozó Főügyészség vezetője. Sem hűtlen kezelés, sem más bűncselekmény gyanúja nem vetődött fel – tette hozzá a főügyész. Mint ismeretes: az Országos Rendőr-főkapitányság az elmúlt napokban fegyelmi vizsgálatot indított, hogy tisztázza Gergényi felelősségét. Noha a részletekről az ORFK eddig nem beszélt, többféle szerződés jöhet számításba. Annál is inkább, mert Bencze József főkapitány hivatalba lépése után felmondták azokat a megállapodásokat, amelyekkel a budapesti vezető őrző-védő cégekre bízta egyes hatósági objektumok védelmét.
Megkérdeztük Szikinger István alkotmányjogászt, a rendőrségi jog szakértőjét, miként vélekedik arról, hogy a fegyveres testületek újabban sorozatosan magántársaságokra bízzák saját feladataik egy részét. Szikinger úgy vélte: ez egyes esetekben, például egy rendőrségi garázs védelmekor nem tilalmazott, de nem is szerencsés. Más alkalmakkor az ilyen megbízás viszont megengedhetetlen. A rendőrség és a honvédség híradástechnikai bázisai például semmiképp sem bízhatók magáncégek gondjaira. Hatósági feladat ellátására – például kordon felállítására – a fegyveres testület nem köthet magánjogi szerződést. A jogi szabályozás Szikinger szerint ezekben a kérdésekben meglehetősen hiányos.
Súlyos jogi aggályokat vet fel a fenti esetek fordítottja is. Tehát az, hogy a rendőrség üzleti alapon, megbízási díjért biztonsági feladatokat, őrző-védő tevékenységet lát el a magánszférában: sporteseményeket és más rendezvényeket biztosít. Az alkotmányjogász szerint ez a gyakorlat teljességgel megengedhetetlen. A rendőrség ugyanis az ilyen alkalmakkor az őrző-védő vállalkozások versenytársaként jelenik meg a piacon, voltaképpen az ő szerepkörüket tölti be.
Ráadásul tisztességtelen versenyt folytat. Egyrészt azért, mert a rendőrség a közbiztonság védelmére hivatott, vagyis a számára juttatott költségvetési pénzből teljes erejével a hatósági feladatok minél jobb ellátására kellene törekednie, másrészt a rendőrség, amely magáról azt hirdeti, hogy szolgál és véd, azokkal az őrző-védő magáncégekkel kel versenyre, amelyeknek a működését hatóságként ő maga engedélyezi és felügyeli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.